Banku s „hodným bankéřem“ spolkne Moneta. Přejmenuje se na Air Bank

  14:35aktualizováno  14:35
Obchod za dvacet miliard výrazně změní rozložení sil v českém bankovnictví. Po spojení Monety, Air Bank a části Home Creditu vznikne hráč, který bude poskytovat služby pod značkou Air Bank. Komerční banka přijde o třetí místo na trhu.

Air Bank už dlouho láká nové klienty úspěšnou televizní kampaní se zlým a hodným bankéřem. | foto: Air Bank

Co se vlastně odehrálo? V Česku nevzniká žádná nová banka, ale díky nezávazné předběžné dohodě přesto vyroste na trhu nový vyzyvatel, který už  se velikostí může srovnávat s tradičními bankami.

Moneta Money Bank (dříve GE Money Bank) totiž převezme rychle rostoucí Air Banku, mediálně proslulou reklamami se zlým a hodným bankéřem, a také českou a slovenskou odnož Home Creditu, poskytujícího krátkodobé spotřebitelské úvěry.  Počet klientů této banky díky tomu stoupne z jednoho na dva miliony.

Třebaže to teď vypadá jinak, z trhu nakonec zmizí značka Moneta a Home Credit. „Obě strany deklarují, že následně poté, co se Moneta „rozroste“ o Air Banku a Home Credit, se bude dále rozvíjet pod značkou Air Bank,“ řekl iDNES.cz mluvčí skupiny Home Credit Milan Tománek.

Vznikne třetí největší banka v Česku

Vznikne třetí největší banka v Česku

Tím, že chce konkurovat těm největším, se ostatně netají. V roli vyzyvatele tradičních finančních domů figurovala Air Bank už od začátku v reklamních kampaních. Také v podobě, dané novou transakcí, chce bořit zažité praktiky na trhu a zjednodušovat bankovnictví pro klienty. „Značka Air Bank bude ztělesňovat principy, kterými bude „větší“ Moneta konkurovat tradičním bankám,“ řekl Tománek.

Air Bank i Home Credit ČR a SR patří do impéria PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera. Ten přijde o stoprocentní kontrolu těchto firem, ovšem zato bude největším akcionářem Monety s podílem 24,48 procenta. Získá tak akcie za 13 miliard korun a dalších 6,75 miliardy v hotovosti.

Komerční banka byla dosud třetí největší bankou v počtu klientů. Ale největším bankovním obchodem posledních let o tuto pozici přijde. Jak vypadá nyní žebříček, znázorňuje tabulka.

Největší banky podle počtu klientů (miliony)
1. Česká spořitelna4,68
2. ČSOB 3,671
3. Komerční banka1,666
4. Moneta/GE Money Bank1,034
5. Fio banka0,815
6. mBank0,650
7. Raiffeisenbank (odhad)0,600
8. Air Bank0,637
9. UniCredit Bank0,415
10. Hello Bank0,400
Zdroj: ČTK

V případě dokončení obchodu bude mít Moneta (resp. Air Bank) 2,106 milionů klientů. K současnému milionu klientů se přidá 637 tisíc klientů Airbank a 469 tisíc klientů Home Creditu. Na trhu tak vznikne třetí největší banka s 237 pobočkami a 1005 bankomaty a zároveň druhý největší hráč v poskytování spotřebitelských půjček.

Finančník Jiří Šmejc

„Potenciál tohoto spojení je obrovský. Jsem přesvědčen, že jsme společně schopni ho velmi dobře využít,“ uvedl předseda představenstva Home Credit Jiří Šmejc (na snímku).

Je možné, že se PPF s podílem 25 procent ve třetí největší bance nespokojí a bude jej chtít postupně navýšit. Nedá se také říct, že by se PPF zbavovala části Home Creditu, který byl v minulosti zlatým vejcem celé skupiny. Svůj nejvýnosnější byznys nemá v ČR, ale v Rusku a Asii.

Ziskovější banka

Pro Monetu má mít spojení hluboký ekonomický smysl. Akcionáři mají podle vyjádření banky těžit ze zvýšení ziskovosti a výnosů o více než deset procent. Spojení má totiž přinést úsporu v nákladech a investicích ve výši nejméně deseti procent, což odpovídá zhruba jedné miliardě korun.

„Tento krok urychlí naplňování naší strategie a do budoucna posílí naši konkurenceschopnost. Také nám umožní lépe obsluhovat klienty, zrychlit růst a zvyšovat zisk pro akcionáře,“ vyjádřil se ředitel a předseda představenstva Moneta Money Bank Tomáš Spurný.

Podle portfolia manažera společnosti Cyrrus Tomáše Pfeilera dává celá transakce strategický smysl a PPF získá významný vliv na chod Monety.

Spojení nahrála regulace hypoték

„Moneta je aktivní zejména v segmentu spotřebitelských úvěrů, díky čemuž generuje oproti ostatním českým bankám vysoké marže. Rostoucí konkurence však vede k dlouhodobému poklesu výnosů z tohoto typu půjček,“ říká Pfeiler. Podle něj je tah logický i vzhledem k nedávnému zpřísnění hypoték.

„Po zavedení nových regulací na hypotéky se tuzemské peněžní ústavy zaměří na segment spotřebitelských úvěrů a konkurenční boj se tak ještě vyostří,“ předpokládá.

„Možné spojení má jasné ratio v úsporách nákladů, úsporách z rozsahu a také v doplnění jednotlivých segmentů úvěrovaných zákazníků,“ řekl ČTK analytik portálu Capitalinked.com Radim Dohnal. 

Pro akcionáře Monety je celá transakce zatím ne moc jasná. „Dopolední reakce trhu je typickou odezvou, kdy akcionáři kupujícího subjektu vyjadřují obavu, zda je akvizice správná a hlavně správně oceněná,“ dopnil Dohnal. Akcie Monety po 11. hodině oslabovaly o 1,2 procenta na 81,05 Kč.



Nejčtenější

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...



Z prošlého jídla a miliard much udělali dva Britové v Jižní Africe byznys

Od roku 2008, kdy firma vznikla a přijala první zaměstnance, se jejich počet...

Miliardy much a hnijící jídlo jsou pro bratry Jasona a Davida Drewovy z Velké Británie jádrem podnikání. V Jižní Africe...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Mileniálové všech zemí, spojte se. Mladá generace se odvrací od kapitalismu

Socha Karla Marxe v německém Trieru

Popularita kapitalismu mezi mladými Američany klesá. Přibližně polovina z nich by raději žila v socialistické zemi,...

Další z rubriky

Nábytkářské řetězce hledají způsob, jak zvýšit zisky. IKEA stále vládne

Interiér prodejny IKEA na Václavském náměstí v Praze.

Na českém nábytkářském trhu se přetahuje o zákazníky šest velkých hráčů. Otevírají nové prodejny, a­ pokud to jde,...

Unikátní láhve Pilsner Urquell zdobí data a přípitky. Pomohou vozíčkářům

Po obvodu každé z láhví pro charitativní aukci na iDNES.cz je vybroušeno sto...

Skláři z Vysočiny vytvořili deset unikátních designových láhví pro Plzeňský Prazdroj. V prosinci půjdou do tradiční...

OBRAZEM: Delfín, Tesla Colours i T3. NTM ukazuje sto let českého průmyslu

Výstava Made in Czechoslovakia byla zahájena v Praze 18. 10. 2018. Na...

Od čtvrtka se v Národním technickém muzeu můžete podívat na exponáty výstavy Made in Czechoslovakia aneb průmysl, který...



Najdete na iDNES.cz