Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Stát hledá „příběh o potřebě trati na letiště“. Za rady dá dva miliony

  9:48aktualizováno  11:13
Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) chce do roku 2024 postavit i vlakové napojení z centra Prahy na ruzyňské letiště. V případě projektování trasy nenechává správa nic náhodě – za téměř sto tisíc korun měsíčně platí PR agenturu Talk, která zajišťuje komunikační kampaň pro kolejové napojení letiště.

Do sedmi let propojí letiště s Prahou rychlodráha | foto: iDNES.cz

Hodnota zakázky se zastavila těsně pod dvěma miliony bez DPH, takže se nemusela soutěžit otevřenou soutěží. Když se připočítá DPH, dvoumilionová hranice padne.

PR agentura ve svém materiálu, který správa zveřejnila původně jako součást smlouvy, vysvětluje nutnost kampaně tím, že je potřeba vysvětlit důležitost spojení na letiště. Agentura má za úkol vytvořit trati příběh a dlouhodobě mluvit o jejích přínosech. Naráží tak na fakt, že většina dopravních staveb u nás nejlepší pověst nemá.

Psaní příběhu vyjde na 105 tisíc korun měsíčně. „Projekt je pro nás důležitý, a pokud opravdu chceme zajistit jeho rychlou realizaci, pak je práce s veřejností nutná,“ vysvětluje mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský. Podle něj už tiskové oddělení nemá kapacitu, aby se věnovalo jen dráze na Kladno.

MAPA: Prohlédněte si nákres všech tří variant

„Během diskusí zjišťujeme, že mezi lidmi je už tolik verzí a tolik mylných informací, že se v tom veřejnost skoro nevyzná. Řada projektů i důležitých rozhodnutí je pak zablokována, protože lidé stavějí na mylných informacích,“ dodal Ptačinský.

Fotogalerie

Talk ve své prezentaci odkazuje na to, že jedinou velkou stavbou bez negativního vnímání je metro do Motola. Chce využít příběh v podobě pojmenování razicích štítů na tunel. Stejný příběh vymýšlí i u chystaných střešovických tunelů, kterými mají vlaky na Ruzyň jezdit.

PR firma předjímá, že na ražbu bude znovu použit štít Viktorie, kterým v současnosti razí Metrostav tunel u Plzně. Jak tip tak nabízí pojmenovat štít jménem Spartakus (pojede od Sparty a Stromovky) a poté navrhuje „neustále opakovat způsob výběru jména“.

Firma také založí facebookové stránky „Z Hlaváku na Havlák“, kde však bude podle projektu nutné „udržet populární (vtipnou) formu a odlehčené příspěvky“.

Rozhodly zkušenosti s „NIMBY efektem“

Záměr vybrat PR agenturu na mediální podporu projektu byl podle mluvčího SŽDC Ptačinského předem konzultován s ministrem dopravy Danem Ťokem. V dopravní oblasti podobné agentury používá například Kapsch, Metrostav, Ropid, Arriva a další.

„Nad rámec zákona o veřejných zakázkách a v souladu s naší vnitřní směrnicí jsme oslovili více uchazečů. Dorazili nám tak tři nabídky. Od vítězné PR Talk, od EPA Consulting a Stratex communication,“ vysvětluje Ptačinský.

Oslovené agentury mají podle něj zkušenosti s projekty, které vzbuzují u veřejnosti tzv. NIMBY efekt, tedy Not In My Back Yard, neboli česky „ne na mém dvorku“. Charakterizují ho postoje lidí, kteří odmítají, aby nějaká obecně prospěšná či nezbytná stavba byla nablízku jejich domova.

„Tzv. Rychlodráha na Kladno je, vzhledem ke všem okolnostem, podle mého mínění právě takovým projektem,“ míní Ptačinský.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Dopravce Ryanair nakupuje nové letouny Boeing 737 MAX.
Pracujte ještě 10 dní a dáme vám 300 tisíc bonus. Piloti Ryanair odmítli

Skupina pilotů irské nízkonákladové letecké společnosti Ryanair odmítla bonus, který jim vedení podniku nabízí oplátkou za změnu dovolené. Místo toho požadují...  celý článek

Ryanair létá výhradně s Boeingy 737-800
Ryanair zruší až padesát letů denně, chce zlepšit dochvilnost

Nízkonákladová společnost Ryanair po dobu následujících šesti týdnů, tedy do konce října, zruší denně 40 až 50 svých letů. Důvodem má být zlepšení...  celý článek

Snímek ze staveniště úseku dálnice D1 z Lipníku nad Bečvou do Přerova. (srpen...
O stavební zakázky je velká tlačenice. Cena prací klesá až o 45 procent

Vyhladovělé stavební firmy stlačují ceny dopravních staveb v Česku. O zakázky zápasí někdy i 12 firem a díky tomu klesá cena prací až o 45 procent. Stát tak...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.