Vyplývá to z výsledků průzkumu zaměstnaneckých preferencí personálně poradenské společnosti Randstad, kterého se v ČR zúčastnilo 4778 respondentů.
Na inzeráty zapomeňte. Do nové práce se dostanete přes sociální sítě |
Téměř každý (konkrétně 93 procent) si reputaci svého potenciálního zaměstnavatele ověřuje, nejčastěji na pracovních portálech (60 procent) nebo firemních webových stránkách (59 procent). Třetím nejdůležitějším zdrojem jsou názory známých a kamarádů (54 procent).
I když jsou pracovní portály mezi kandidáty stále nejpopulárnější (při hledání práce je v loňském roce využilo 64 procent), tak jejich význam a hlavně efektivita slábne. Novou práci si díky nim našlo jen 35 procent respondentů. Efektivita naopak výrazně posiluje v případě hledání práce pomocí osobních kontaktů a doporučení.
To při hledání práce v loňském roce využilo 53 procent dotázaných. Nového zaměstnavatele tímto způsobem loni našlo 38 procent kandidátů, vyplývá dále z průzkumu.
Vliv sociálních sítí
Významnou roli při hledání práce dále hrají firemní kariérní stránky, úřady práce, sociální síť Facebook a náboroví pracovníci. Facebook a další sociální sítě přitom obecně dnes neslouží jen při hledání práce, ale také při ověřování informací o potenciálním zaměstnavateli. Před odesláním žádosti o zaměstnání si tímto způsobem zaměstnavatele prověřují až dvě třetiny respondentů.
Na pracovním trhu chybí tisíce lidí vybavených dobrou angličtinou |
„Osobní kontakty a doporučení jsou stále efektivnější mimo jiné díky motivaci, která je s tím spojená. Zaměstnavatelé totiž velmi často vyplácí zaměstnancům, kteří přivedou nového kolegu, nemalý bonus. Ten se podle pozice a oboru může pohybovat od nízkých tisíců korun až do desetitisícových položek,“ uvedla marketingová manažerka české pobočky Randstadu Alžběta Honsová.
Hlavními důvody, proč čeští zaměstnanci zůstávají u současného zaměstnavatele, jsou podle průzkumu zajímavá mzda a zaměstnanecké výhody (58 procent), jistota zaměstnání (51 procent), finanční zdraví (49 procent), lokalita (46 procent) a zajímavá práce (44 procent).
Naopak nejčastěji odcházejí kvůli příliš nízkému platu (51 procent), nedostatku uznání a ocenění (35 procent), příliš dlouhé době dojíždění do práce (28 procent), omezenému kariérnímu růstu (27 procent) nebo pocitům nedostatečné vyváženosti osobního a pracovního života (26 procent).