Další extrém na trhu práce. Volných míst je víc než nezaměstnaných

  10:02aktualizováno  10:02
Trh práce směřuje do ještě většího extrému. Lidí bez práce v Česku ubylo na zhruba 243 tisíc, ale hlad firem po zaměstnancích opět vzrostl. Aktuálně úřady práce nabízejí přes 267 tisíc volných pozic. Vůbec poprvé je volných míst víc než nezaměstnaných lidí.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Čistě statisticky by tak práci mohl mít každý. V praxi však požadavky firem neodpovídají vždy kvalifikaci uchazečů.

Za měsíc počet lidí bez práce klesl o 20 810 na 242 798 uchazečů. Za rok se celkové číslo snížilo o více než 84 tisíc osob. Podíl nezaměstnaných osob klesl z 3,5 na 3,2 procenta, uvedl Úřad práce ČR.

Na pracovním trhu tak nadále přituhuje a firmy mají ještě větší problémy se sháněním zaměstnanců. Počet volných míst, které firmy nabízejí, od března stoupl o 13,5 tisíce na 267 107 pozic. To je o 108 tisíce více než před rokem.

„V plném proudu jsou už i sezonní práce, především ve stavebnictví, gastronomii a cestovním ruchu, zemědělství, zahradnictví lesnictví, lázeňství či těžbě. V dubnu také už naplno běží veřejně prospěšné práce, v jejichž rámci probíhají jarní úklidy veřejných prostranství. V následujících měsících by mohla nezaměstnanost ještě mírně klesat,“ uvedla ředitelka Úřadu práce Kateřina Sadílková.

Na druhou stranu se podle ní daří snižovat podíl dlouhodobě nezaměstnaných, to znamená těch, kteří nemají práci déle než jeden rok. Loni v dubnu jich bylo 38,7 procenta, letos počet klesl na 33,9 procenta.

Nejnižší nezaměstnanost (potenciálně oblasti, kde je obtížné sehnat do firem lidi) měly okresy Rychnov nad Kněžnou a Praha-východ (1,2 %), Pelhřimov (1,5 %), Benešov, Jindřichův Hradec, Plzeň-jih, Jičín a Praha-západ (1,6 %).

Nejvyšší podíl nezaměstnaných zaznamenali v okresech Karviná (7,5 %), Most (6,7 %), Ostrava-město (6,2 %), Bruntál (5,9 %), Jeseník (5,8 %), Chomutov (5,7 %), Ústí nad Labem (5,5 %), Znojmo (5,4 %) a Hodonín (5,1 %). Průměrný věk nezaměstnaných byl 43 roků.

Mapa nezaměstnanosti - duben 2018.

A o koho je největší zájem? O dělníky ve výstavbě budov, pomocné i montážní dělníky, uklízeče, pracovníky hotelů, řidiče nákladních vozů a tahačů, skladníky, kuchaře, svářeče i řezače. Poptávka je zejména po technických profesích.

„Dnešní výsledek znamená další pokračování trendu, kdy se firmám budou stále obtížněji hledat vhodní zaměstnanci a stále obtížněji se jim bude uspokojovat poptávka po jejich produktech. Tlaky na růst mezd tak pravděpodobně jen tak neutichnou,“ komentoval výsledek Václav Franče ze společnosti Deloitte.

Autor:


Nejčtenější

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...



Z prošlého jídla a miliard much udělali dva Britové v Jižní Africe byznys

Od roku 2008, kdy firma vznikla a přijala první zaměstnance, se jejich počet...

Miliardy much a hnijící jídlo jsou pro bratry Jasona a Davida Drewovy z Velké Británie jádrem podnikání. V Jižní Africe...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

KVÍZ: Proč chyběl v Československu toaletní papír a kde byste našli Baťov?

Peníze

České a slovenské hospodářství prošlo za posledních sto let etapami bouřlivého rozvoje i zaostávání. Děti dnes už...

Další z rubriky

Zmrzlina, nebo sex? Sexistické prasátečko odmění urážlivé reklamy

Reklama na zmrzlinu v soutěži Sexistické prasátečko 2018.

V posledním ročníku ankety to vypadá, že zmrzlina i víno svádí k sexismu. Na víno zve blondýna ve vířivce, růžový...

Samoobslužné pokladny ověří u Britů jejich věk. Kvůli alkoholu a cigaretám

Samoobslužná pokladna firmy NCR vybavená systémem na rozpoznávání věku z...

V některých supermarketech ve Velké Británii zákazníci již brzy nebudou muset při nakupování alkoholu a cigaret u...

Unikátní láhve Pilsner Urquell zdobí data a přípitky. Pomohou vozíčkářům

Po obvodu každé z láhví pro charitativní aukci na iDNES.cz je vybroušeno sto...

Skláři z Vysočiny vytvořili deset unikátních designových láhví pro Plzeňský Prazdroj. V prosinci půjdou do tradiční...



Najdete na iDNES.cz