Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Práce v McDonald´s: Od zelenáče k zlaté placce

  15:55aktualizováno  15:55
"Kde jinde můžeš vystřídat za týden sedm profesí?," ptá se červený plakátek společnosti McDonald´s, který má nalákat nové zaměstnance. Nástupní plat 14 tisíc, kariérní růst a možnost být jedničkou v oboru. Začít od píky a dotáhnout to až na manažera je snem mnohých mladých lidí, kteří u McDonalda začínají.
Sedm profesí za týden a 14 tisíc nástup - práce v McDonald´s

Sedm profesí za týden a 14 tisíc nástup - práce v McDonald´s | foto: iDNES.cz

"Člověk tam velmi často podlehl takovému tomu americkému snu. Nechat si říkat manažer je zkrátka příjemný. Manažer ale nebyl ničím jiným než vedoucím směny. Od ostatních se lišil hlavně tím, že nemusel nosit kšiltovku a měl na košili zlatou placku s vyrytým jménem. A také měl neomezenou svačinu, ostatní směli projíst 80 korun včetně nápoje," popisuje své působení u McDonalda Vojtěch, které v jednom z fastfoodů pracoval na konci devadesátých let pět měsíců.

Cesta ke zlaté cedulce ale nebyla jednoduchá. "Fungovala tam přesná hiearchie," popisuje. Zelené označovalo začátečníka, modrá člověka, který skončil zácvik, není ale dost zkušený. Následovala žlutá - to byl ten,  kdo sice už zvládal vlastní práci, ale nedokázal vést kolektiv, červenou si na triko mohli pověsit aspiranti na trenéra, bílá byla trenérská a zlatou se mohli chlubit již zmínění manažeři.

Většině lidí, kteří v americkém fastfoodu pracují, není ani třicet. Tak to funguje všude na světě. Práce u hamburgerů bývá často vůbec prvním zaměstnáním, málokdy ale tím posledním. I když řada lidí od McDonald´s po pár měsících odchází,  nemusí to být pravidlem. Důvody, proč zůstávají, jsou prakticky dva. "Setkal jsem se s pár lidma, kteří věřili tomu, že tu vybudují kariéru, že do pěti let budou restauraci šéfovat. Jiným zase vyhovovala flexibilní pracovní doba. To byl asi hlavní důvod, proč tu pracovali vysokoškoláci," odhaduje Vojtěch.

McDonald´s funguje podle amerických standardů. Vaše práce se sleduje a také okamžitě hodnotí. Není to nic neobvyklého. Pokladním v amerických supermarketech se počítá, kolik naskenují položek za jednu minutu, kolikrát se spletou, kolik jich zadávají ručně. Nástěnky s pořadím od nejlepšího po nejhoršího nemají vlastně žádné praktické dopady, přesto ale řada lidí touží po tom být v čele žebříčku. I v českých mcdonaldech funguje podobný systém.

Každý zaměstnanec musel počítat s tím, že čas od času si ho manažer vyhlídne a jeho práci přidělí příslušné body, vypráví Vojtěch. Pokud se manažerovi líbil, mohl pak postupovat celou duhovou škálou barevných placek až k té vysněné zlaté. V roce 1999 pak každé povýšení znamenalo také dvě koruny na hodinu k platu, popisuje.

"Byli tam dobrý lidi. Rozuměli jsme si, všichni byli mladí. Chodili jsme spolu do hospody. Vadila mi ale ta strašná jednotvárnost. To se projevovalo i v řeči. Funguje tam zvláštní způsob komunikace. Slyšíte tam třeba jen ´šestka z grilu´nebo ´trojka do toustu´. Jinak se tam dorozumět prakticky nedalo."

To, jak se dorozumívat, jak dlouho smažit hamburger a jak dlouho hranolky, se zaměstnanci dozvědí během zácviku. Držitelé licencí, a tedy budoucí šéfové restaurací, se zpravidla jezdí učit tomuto mistrovství do zahraničí. Ty nejznámější jsou dvě: Hamburger University in Oakbrook v americkém státě Illionios a McDonald´s Institute of Hamburegerology v Torontu. V zácviku vyzkoušejí všechno, co s přípravou sendviče souvisí - včetně uklízení, čištění strojů či pomocných prací.

Pracovat pro McDohald´s znamená být součástí součástí soukolí, jehož částmi jsou jednotliví zaměstnanci a v němž je každé gesto i každý povel přesně daný. Na jednu stranu naučená uniformita a monotónní práce, takže je člověk vlastně rád, když jeden den smaží hranolky a druhý den odklízí stoly. Na druhou stranu slušný servis bez výraznějších prostojů či čekání.

Vojtěch vydržel prodávat hamburgery pět měsíců a ke zlaté s vyrytým jménem to nedotáhl. Našel si práci, kterou chtěl vždycky dělat, a je rád, že pro něj doba s kšiltovkou na hlavě a hranolky ve fritéze skončila. McDonald´s je symbolem globalizace i amerikanizace a je na každém z nás, zda se rozhodne ho přijmout, nebo ignorovat. Ať už jako zákazník nebo jako zaměstnanec.



Nejčtenější

Pražská noční můra se zhmotní za dva roky, až se uzavře Barrandovský most

Barandovský most v Praze.

Barrandovský most připadá Pražanům jako relativně nová stavba. Jenže letos oslavil třicáté výročí od otevření a...

Putinův poradce připravil nejbohatší Rusy během dne o miliardy dolarů

Ilustrační snímek

Nejzámožnější Rusové ztratili v jednom jediném dni přes tři miliardy dolarů. Může za to návrh ekonomického poradce...



Turecká krize se přelévá do Evropy, stahuje s sebou i českou korunu

Současný turecký prezident Recep Tayyip Erdogan se prohlásil za vítěze...

Evropské akcie i euro zůstávají pod tlakem kvůli obavám z ekonomické krize v Turecku. Jednotná evropská měna během...

KOMENTÁŘ: Hrozí další krize? Už na ni může být zaděláno

Zaměstnanci Lehman Brothers

Současné dění na akciových trzích vyvolává vzpomínky na velké krize v letech 2000 a 2008. A je třeba si připomenout, že...

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Další z rubriky

Drony dostanou své SPZ, jejich majitele čekají testy jako v autoškole

Ilustrační snímek

Létání s drony patří k oblíbené zábavě. Teď se však chystá její omezení. Létající stroje budou muset mít podle chystané...

Zemědělci mapují škody kvůli suchu. Zdraží pečivo, mák, ale i vánoční kapři

Ilustrační snímek

Vedra zdaleka nepolevila, ale zemědělci už začínají mapovat škody, které letní počasí na úrodě zanechalo. Vlny sucha...

Rekordně nízká hodnota turecké měny může srazit korunu a zdražit benzin

Turecko míří do finanční krize. Lira dosáhla svého minima

Potěší turisty, kteří budou v oblíbené turistické destinaci moci nakupovat levněji, naopak motoristé rádi nebudou....

Najdete na iDNES.cz