Podle ministra dopravy Antonína Prachaře by snížení počtu sjezdu zlevnilo...

Podle ministra dopravy Antonína Prachaře by snížení počtu sjezdu zlevnilo obchvat Budějovic o jednu miliardu. | foto: Petr Topič, MAFRA

Prachař jde proti vládě. Opět zpozdí soutěže na rychlíky

  • 132
Nekonečný seriál s názvem Otevíráme železnici konkurenci v podání Ministerstva dopravy pokračuje. Jen tři týdny po schválení vládou a slibu startu soutěží na rychlíkové trasy ministr dopravy Antonín Prachař záhadně otočil svůj názor na liberalizaci železniční dopravy v Česku.

Ještě 15. září se chlubil Prachař v tiskové zprávě tím, že během podzimu spustí první soutěže na provoz rychlíků, teď je odkládá až na příští rok. Prachař vysvětluje posun v soutěžích tím, že je potřeba nejprve vyřešit vzájemné uznávání jízdenek mezi dopravci. Dohoda o uznávání zatím není na stole, ministerští úředníci o ní ale už jednají.

„Na mně bude, abych dohlédl na to, aby Dráhy dohodu nebojkotovaly,“ řekl ministr deníku E15, který na posun soutěží upozornil jako první. Jako další důvod odložení udává například chystanou změnu zákona o veřejných zakázkách.

Ministerstvo dopravy se přitom hned 15. září v tiskové zprávě chlubilo tím, že soutěže se rozjedou ještě letos. Tak ostatně rozhodla i vláda: usnesení nařizuje ministru dopravy, že se má řídit schváleným materiálem pro otvírání železničního trhu. V něm se píše, že soutěže mají začít letos na podzim. Proč ministr usnesení nedodržuje, ministr neodpověděl. Na dotaz MF DNES odpověděl, že se řídí částí usnesení, která mu ukládá koordinovat jednání o uznávání jízdenek.

Pro zdržení se Prachař rozhodl jen krátce před senátními volbami. Na posun může kladně reagovat část jeho voličů, především pak z řadu železničních odborářů. Ti soutěže vytrvale odmítají.

Pro otvírání železničního trhu byli nakonec i poněkud překvapivě sociální demokraté, kteří přitom původně podmiňovali soutěže nejprve založením nezávislého regulátora. Z vlády se nakonec ozval proti soutěžím jediný hlas. Nechce je místopředseda vlády a šéf lidovců Pavel Bělobrádek. 

Stát nechce otevřít železnici, říkají soukromníci

Jeho rozhodnutí nahrává především Českým drahám, které si tak mohou uhájit znovu o další rok své smlouvy s ministerstvem dopravy uzavřené bez soutěže. „Soutěže mohou přinést zlevnění až o čtvrtinu, tedy ročně miliardu korun. Jen hlupák by takovou možnost odmítal,“ říká například majitel RegioJetu Radim Jančura. 

„Kdyby ČD byly svým majitelem řízeny jako soukromá firma, dohoda o uznávání jízdních dokladů by byla otázkou jednoho týdne. I když začnou soutěže letos, má ministerstvo celé dva roky na to, aby České dráhy k této dohodě přiměla (...) Soukromí dopravci na podmínky státu přistoupili, čeká se jen na státní ČD,“ řekl Jančura.

„Ministr se točí v kruhu. Když jsme mu nabízeli funkční technologii na uznávání jízdenek, odmítl ji. Alibisticky odkládá rozhodnutí o liberalizaci, zamezuje modernizaci vlaků a tím zhoršuje kvalitu života české společnosti,“ přisadil si majitel LEO Express Leoš Novotný.

„Problematika uznávání jízdenek není nic nového. Tohle téma se řešilo ještě před nedávným schválením nového harmonogramu vládou a řešení této problematiky existuje. Nevidíme to jako důvod odkladu soutěží,“ myslí si šéf National Express Jan Paroubek.

Že je odložení tendrů kvůli jednání o tarifech uměle vytvořený problém, si myslí i šéf Arriva Transport ČR Daniel Adamka. „Je to jasný signál pro všechny soukromé dopravce, že stát na koleje konkurenci Českým drahám zatím pouštět nechce a obávám se, že možná ani chtít nebude. Zkuste spočítat, jak dlouho už ministerstvo mluví o tom, že začne skutečně soutěžit rychlíkové tratě. Nestalo se zatím ale vůbec nic. Vždy je zveřejněn plán soutěží a pak se z nějakého důvodu změní a posune. To samé se děje i teď, je to roku 2009 pořád dokola,“ říká.

Stát ročně na rychlíky a expresy doplácí čtyři miliardy korun, dalších osm posílají kraje na osobní vlaky. O soutěžích se mluví už od roku 2009. Zatím ministerstvo stihlo vypsat jedinou soutěž, tu ale nakonec zrušilo. Na soutěže se mezitím vrhly některé kraje: dva velké tendry například uzavřel Liberecký kraj, pošumavské lokálky soutěží aktuálně Jihočeský kraj.