Současná krize by mohla vyčistit trh od agentur, které se pohybují na hranici zákona. Ilustrační foto.

Současná krize by mohla vyčistit trh od agentur, které se pohybují na hranici zákona. Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

Pracovní agentury nemají práci, firmy je nepotřebují

  • 32
Před rokem se personální agentury předbíhaly v nabídkách pro kohokoliv, kdo chtěl alespoň trochu pracovat. Teď už ruší své pobočky a propouštějí zaměstnance, kteří dříve obstarávali práci jiným. Hledače práce těžce zasáhl pád zájmu firem o nové pracovníky.

"Trh v průměru ztratil čtyřicet procent," uvedl Luboš Rejchrt z Asociace poskytovatelů personálních služeb.

Jen členské firmy v asociaci ročně utrží kolem pěti miliard, teď mohou na dvě miliardy zapomenout. Zprostředkovatelé proto už začínají šetřit a ruší v některých městech pobočky. Například Adecco zrušila své zastoupení v Liberci a Chomutově, Start People v Liberci a Pardubicích, Trenkwalder v Hradci Králové a Jihlavě.

"Jde o pobočky, které se nevyplatí dál provozovat, a proto skončily. Souviselo to s konkrétními zákazníky, kteří omezili nabírání agenturních zaměstnanců," potvrdil předseda představenstva Trenkwalderu Jan Kozina.

Firma už kvůli poklesu zakázek propustila v Česku třetinu svých zaměstnanců, tedy zhruba 60 lidí.

Trpí hlavně automobilový průmysl

Pokles zájmu postihl hlavně společnosti navázané na automobilový průmysl, který se začal agenturních pracovníků zbavovat jako první.

"Mívali jsme 1 600 lidí denně, teď jsme na 400 a objednávky máme jen do konce ledna," říká Karel Zetka z personální agentury Zetka, která posílá lidi hlavně do mladoboleslavské Škody Auto.

Automobilka se ale rozhodla s agenturními zaměstnanci úplně přestat a na uvolněná místa přesunout kmenové zaměstnance.

"Čekáme, zda na těch místech vydrží," řekl Zetka.

Některé agentury i přes pokles zakázek pobočky neruší. "Je to naše rozhodnutí pro první čtvrtletí a věříme, že se nám dlouhodobě vyplatí," říká Jan Záruba z Manpoweru.

Klesá poptávka po dělnících

Poptávka klesla hlavně po dělnických profesích, proto končí také pobočky v městech a regionech, kde velké firmy zaměstnávají tisíce dělníků. To je třeba příklad Chomutova, kde skončila zakázka pro Candy nebo výrobce televizí IPS Alpha v žatecké průmyslové zóně Triangle.

Boj personálních agentur začíná být cítit i na jejich maržích, podle lidí z oboru se dostaly na extrémně nízkou úroveň. 

Pokles zájmu nepovede zřejmě ke konci velkých "personálních" řetězců v Česku. "Neočekávám u našich členů existenční potíže, spíše bude docházet k redukci počtu zaměstnanců," uvedl Rejchrt z Asociace poskytovatelů personálních služeb.

"Mezinárodně si stojíme dobře, některé trhy ještě rostou, jinde není takový pokles jako u nás," míní Kozina z Trenkwalderu.

Krize vyčistí trh

Podle Rejchrta by mohla současná krize vyčistit trh od menších agentur, které se pohybují na hranici zákona. V Česku dostalo licenci na personální agenturu přes dva tisíce firem, což je celosvětový extrém.

Dosud mohl s hledáním práce pomáhat prakticky každý, kdo požádal o povolení. Tento trend omezí nejen krize, ale také zákony – od ledna platí novela zákona o zaměstnanosti, která zpřísňuje režim přidělování licencí a může je i odebrat. Úřady dostanou také možnost udělovat neseriózním "personálkám" sankce.

Nové licence bude posuzovat i ministerstvo vnitra, které dostalo pravomoc prověřit i stávající povolení. Postupující finanční krize agenturám také pomáhá. Personalisté zaznamenali velký příliv lidí, kteří se hlásí u nich o práci. Jde především o regiony, kde firmy hromadně propouštěly.

"Lidé přestávají být vybíraví a akceptují podmínky zaměstnavatelů," říká Tomáš Žemla ze společnosti Index Nosluš.

Pro zaměstnavatele jsou agenturní pracovníci výhodní, protože je mohou snáze propustit. Jinak jim však musí garantovat srovnatelné podmínky jako běžným zaměstnancům.