První na problematičnost hračky upozornila právnička Chinyere Ezieová. Před tím, než si hraček všimla, byla na návštěvě Národního muzea afroamerické historie a kultury, kde se nachází i expozice o tzv. blackface.
Právě s tímto druhem parodického vystoupení, při kterém se bělošští komici převlékali za černochy, a který mnozí Američané považují za jeden z velkých symbolů rasismu v USA, má opička společné rysy. Především velké rudé rty na černé postavě jsou v Americe považovány za rasistický symbol.
„Třesu se vzteky,“ napsala na svůj Facebook Ezieová. „Když jsem se v obchodě zeptala jednoho ze zaměstnanců, řekl mi, že si jeden černošský zaměstnanec stěžoval, a kvůli tomu už tam nepracuje.“
Její příspěvek následovalo na sociálních sítích mnoho dalších reakcí, mnohdy méně slušných. Odkaz na twitterový účet Prady se několikrát objevil ve spojení se slovy „hanba“, část uživatelů také volala po bojkotu značky.
„Ďábel opravdu nosí Pradu,“ ohradilo se několik lidí na Twitteru. Na internetu se dokonce objevila i petice, požadující omluvu a okamžité stažení opičích figurek. Tu však podepsalo jen 30 lidí.
Prada se omluvila
Prada se po dvou dnech, během kterých se jen na sociální síti Twitter s označením #boycottprada objevilo několik stovek příspěvků, omluvila a opičky z stáhla z prodeje. Hračka stála 550 dolarů, přes 12 tisíc korun.
„Podobnost s blackface rozhodně nebyla úmyslná. To však nijak neomlouvá škody, které jsme napáchali,“ napsala firma v prohlášení sdíleném na sociálních sítích. Výdělky z prodejů opiček značka daruje nejmenované newyorské organizaci bojující za rasovou rovnost.
Prada není první luxusní značkou, na kterou se letos snesla kritika za rasismus. Společnost Dolce & Gabanna se koncem listopadu omlouvala za svou reklamní kampaň, ve které se asijská modelka neúspěšně snaží jíst různá evropská jídla za pomoci hůlek, informuje The Independent.
Incident přichází v době, kdy Prada po třech letech klesajícího množství prodejů konečně nabírá druhý dech. V první polovině roku podle agentury Bloomberg její prodeje narostly o devět procent.