Podle statistik patří vozový park v metropoli k nejmladším v celé zemi.
"Průměrný věk osobních automobilů byl loni v Praze dvanáct celých sedmdesát šest setin roku," říká Pavel Ešner ze Sdružení automobilového průmyslu.
V celém Česku jsou přitom auta v průměru o rok starší. V Pardubickém kraji, kde mají vozový park úplně nejstarší, pak o celé dva roky.
Nejmladší auta se loni pohybovala v okrese Praha-západ, naopak nejstarší, s průměrným věkem 13,02 roku, jezdila v sousedním okrese Praha-východ.
Zatímco v letech 2000 a 2001 klesal průměrný věk vozů, protože se lidé zbavovali starých aut Škoda či značek pocházejících ze zemí bývalého východního bloku, v posledních letech průměrný věk pražských aut opět pomalu stoupá.
Stárnutí způsobuje dovoz ojetin
"Zvyšuje se dovoz ojetých automobilů ze zahraničí, které přispívají ke stárnutí vozového parku," vysvětluje Ešner.
O tom, že se autobazarům skutečně daří, svědčí i jejich obrat. "Přesné číslo nesmím sdělit, ale mohu říci, že náš prodej oproti loňskému pololetí výrazně vzrostl," přiznává mluvčí autobazaru AAA Auto Petr Nešpor.
Pražané nejčastěji usedají do škodovek - tato značka je nejoblíbenější v celém Česku. Jezdí jich celkem 1,78 milionu, tvoří skoro 45 procent vozového parku v zemi. Nejčastěji na silnicích potkáte felicii, v závěsu za ní se drží Škoda 120.
Motorek je méně
Zatímco v počtu osobních automobilů kraluje metropole vysoko nad všemi kraji, motocykly se v pražských ulicích prohánějí jen zřídka.
"Loni bylo v Praze hlášeno 61 145 motocyklů, ale třeba sousední střední Čechy měly téměř dvojnásobek - konkrétně 103 043 kusů," uvedla Eva Vojtová z Českého statistického úřadu.
Podle Vojtové je to především tím, že hodně lidí z okolí Prahy užívá menší a levnější motocykly jako běžnou dopravu na cesty do práce. "V Praze si motorkáři pořizují finančně náročnější stroje, proto je jich méně," podotýká Vojtová.
S vysokým počtem automobilů souvisí i nehodovost.
V porovnání s ostatními kraji se v Praze stane nejvíce nehod, ale následky nejsou tak hrozivé jako na jiných místech republiky - v metropoli je nejméně mrtvých a těžce zraněných při haváriích na silnicích.
"Je to z části kvůli modernějšímu automobilovému parku," prohlásil před časem ředitel pražské dopravní policie Pavel Švrčula.