Tehdy dopravní podnik uzavřel velký kontrakt na více než 600 autobusů se společností SOR Libchavy. Zakázka přichází v době, kdy se výrobě autobusů v Česku mimořádně daří.
Nové autobusy mají nahradit především starší kloubové vozy značky Karosa. „Jedná se o náhradu starších typů kloubových autobusů, u kterých dojde k překročení technické životnosti a jejich další provoz a údržba by byly již nerentabilní,“ vysvětlil mluvčí dopravního podniku Jiří Štábl.
Pro cestující nastane nákupem nových autobusů zásadní změna. Dopravní podnik poprvé kupuje autobusy s celovozovou klimatizací. Autobusy musí být nízkopodlažní, dopravní podnik s vítězem soutěže uzavře rámcovou smlouvu na pět let.
Autobusy v pražské MHD |
Dopravní podnik má ve flotile 1 137 autobusů s průměrným stářím 8,78 roku, každý rok musí podle Štábla obměnit zhruba stovku autobusů. Letos by měl dopravce získat poslední autobusy od společnosti SOR v rámci obřího kontraktu z roku 2009.
Velký kontrakt zřejmě přiláká jak oba české výrobce - Iveco Czech Republic Vysoké Mýto a SOR Libchavy, tak i zahraniční výrobce, například polský Solaris či německé značky Mercedes Benz a MAN.
Česko je ve výrobě autobusů evropskou velmocí, za první pololetí Iveco Czech Republic a SOR vyrobily 2 196 autobusů. To je o třetinu více než před rokem. Stoupají i prodeje autobusů v Česku: za sedm měsíců se jich prodalo 628 kusů, což představuje meziroční nárůst o pětinu.