Firma v soutěži nabídla dva modely. Jedním z nich je typ NB 12.

Firma v soutěži nabídla dva modely. Jedním z nich je typ NB 12.

Praha koupí stovky autobusů SOR za více než tři miliardy

  • 254
Pražané si po karosách budou zvykat na novou značku autobusů. Historicky největší zakázku na nové vozy městské hromadné dopravy vyhrála tuzemská společnost SOR Libchavy.

Rok po vyhlášení soutěže vybralo vítěze představenstvo Dopravního podniku hlavního města Prahy. MF DNES to potvrdil člen představenstva Tomáš Jílek.

"Nabídli nejvýhodnější cenu," vysvětlil Jílek. Hodnota 620 autobusů, které si Dopravní podnik objednal, se pohybuje kolem tří a půl miliardy korun.

SOR do soutěže přihlásila dva modely: NB12 a kloubový NB18. Ten je jedním z nejdelších autobusů na českých silnicích. Podle zdrojů MF DNES Praha odebere nejdříve kratší autobusy. Společnost nechtěla vítězství v soutěži komentovat.

"Nemáme nic zatím písemně," vysvětlil jednatel Petr Hájek. Firmu založili původně konstruktéři z Karosy, v roce 2005 ji koupila společnost J&T.

O vítězství firmy SOR, která patří do finanční skupiny J&T, mluvili lidé v autobusové dopravě už delší dobu. Firma patřila mezi favority. O zakázku se ucházelo ještě Iveco Czech Republic (bývalá Karosa) a výrobci Evobus a Solaris.

Soutěž se ale táhla rok. Magistrát před časem připustil, že mu na obnovu vozového parku chybějí peníze. Autobusy jsou prý ale prioritou. - více zde

SOR přijme asi sto lidí

Firma Iveco (bývalá Karosa) na soutěž dokonce podala stížnost antimonopolnímu úřadu. ÚOHS ale její námitky odmítl.

Dopravní podnik nechce koupit všechny autobusy najednou, ale odebírat je hodlá postupně během pěti let. Díky dodávce stovek nových autobusů by se měl vozový park omladit v průměru o tři roky ze současných devíti let.

Dodávky nových vozů by měly začít letos a do roku 2016 se v ulicích objeví 60 krátkých a 30 kloubových nových autobusů. V letech 2017 až 2018 by jich měly přibýt dohromady další dvě stovky.

SOR počítá s tím, že kvůli zakázce pro Prahu přijme zhruba sto lidí. Firma je druhým největším výrobcem autobusů v tuzemsku a v budoucnu přejde pod křídla společného holdingu, který chce slovenská finanční skupina J&T založit s českou skupinou PPF. - více zde