Praha má levnější plán na stavbu metra D, bude z něj větev „céčka“

  5:16aktualizováno  5:16
Praha má na stole novou variantu na výstavbu trasy metra D, na které by město mohlo výrazně ušetřit. Projekt totiž magistrát pozastavil právě kvůli chybějícím penězům v letošním rozpočtu. Trasa D měla původně stát zhruba 34 miliard korun, nová varianta by mohla být až o 10 miliard levnější.

Lidem se zlepší cestování do krčské nemocnice, nová trasa metra povede i sem. | foto: Metroprojekt a.s.

Vedení města návrh pečlivě zkoumá. "Předložená varianta je dle mého názoru pro Prahu výhodná. Návrh, který budu s kolegy ještě probírat, obsahuje výrazné úspory a nejeví se tak megalomansky jako dosud představovaná varianta. Než přijmeme definitivní rozhodnutí, je nutné, abychom návrh nechali podrobně rozpracovat," řekl MF DNES primátor Bohuslav Svoboda.

Fotogalerie

Novou variantu pro výstavbu trasy metra D nabídla Praze společnost Metroprojekt. "Stále jsme přemýšleli o možnostech, jak to udělat, aby se tolik potřebná trasa metra směrem na jih metropole začala budovat. Teď jsme předložili magistrátu variantu, díky které by se ušetřilo přibližně 10 miliard korun," potvrdil iDNES.cz generální ředitel Metroprojektu David Krása.

Podle jeho slov je právě jih hlavního města nejhůře dopravně obsloužený. "Bylo by mimo jiné třeba, aby i tady vznikl dopravní uzel usnadňující příjezd do Prahy," dodal Krása.

Původně navrhovaná trasa D měla vést z náměstí Míru přes Pankrác, Krč a Nové Dvory do Písnice, kde mělo vzniknout i nové depo metra. "Nově navrhovaná trasa je vlastně větví trasy C, která by vedla zatím jen z Pankráce do Písnice. Zásadní změnou plánu by pak byl fakt, že by se depo na Písnici zatím nestavělo," popsal šéf Metroprojektu.

Výstavba 'déčka' by se přitom mohla rozdělit na dvě postupné etapy: jako první by vznikl úsek Pankrác - Nové Dvory, jako druhý pak Nové Dvory - Depo Písnice. Jako náhrada za depo v Písnici by dočasně sloužilo stávající depo ve stanici Kačerov na trase C. "To svého času sloužilo zároveň pro 'céčko' i 'áčko', takže kapacitu na to má," vysvětlil Krása.

Další velká část peněz by se ušetřila tím, že by se na Pankráci nemusela stavět nová stanice metra pro trasu D.

Studie Trasa D pražského metra - alternativní možnosti řešení

V původních plánech se také počítalo s tím, že se pro trasu metra D nakoupí nové moderní soupravy metra, které budou jezdit bez strojvedoucího a budou řízeny pomocí počítače. "Od této myšlenky jsme také upustili. Na nové trase by tak jezdily stávající soupravy, které obsluhují trasu C," uvedl Krása.

Se zmíněnými návrhy primátor souhlasí. "Nekloním se k variantě zcela nového depa v Písnici. A také se nedomnívám, že by měla být použita zcela nová technologie, která nezapadá do současného konceptu pražského metra a je dražší než doposud používané vagony," přiblížil svůj názor primátor Svoboda.

Podle generálního ředitele Dopravního podniku Vladimíra Licha je upravený návrh trasy metra D vzhledem k současným ekonomickým možnostem města i jeho podniku mnohem výhodnější. "Případné zprovoznění trasy metra D by bylo jednak rychlejší, úspornější a zároveň si zachová vhodné dopravní řešení pro občany. Vedení trasy a umístění stanic ocení nejen obyvatelé Krče, kterým bude nově metro zastavovat u Thomayerovy nemocnice," uvedl Lich.

Urychlení výstavby nové trasy metra se zamlouvá i Pavlu Procházkovi, řediteli společnosti Ropid, která organizuje pražskou dopravu. "Pomohlo by to, protože by se překrylo nejkritičtější místo u krčské nemocnice, kde nám jezdí autobusy po 26 vteřinách. Část těch linek by pak určitě bylo možné přeorganizovat tak, aby jezdily například k novým stanicím metra," řekl k tomu.



Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...



Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Aero představilo nový letoun L-39NG za účasti vládní špičky

Nová stíhačka L-39NG na oficiálním představení Aera Vodochody

Na pátečním „roll-outu“ společnost Aero Vodochody poprvé představila finální podobu nového letounu L-39NG. Letoun by...

Další z rubriky

OBRAZEM: Přes 16 hodin v letadle. Letečtí fandové mají z čeho vybírat

Dopravní letadlo Airbus A350-900, které společnost Singapore Airlines nasazuje...

Pro některé čirý masochismus, pro jiné nebeský zážitek. Deset nejdelších letů světa má jedno společné. V oblacích...

Cesta vlakem se zkrátí, stát zrychlí některé klíčové tratě

Výstavba koridoru Rokycany - Plzeň.

Denní dojíždění vlakem za prací do Prahy z Pardubic je stále běžnější. Ceny bytů jsou v Pardubicích dvakrát nižší,...

Zmetek, označil Ťok lokomotivy, které České dráhy koupily dvakrát dráž

Ilustrační snímek

Optikou ministra dopravy Dana Ťoka jsou lokomotivy Emil Zátopek zmetkem, který je nutné vrátit výrobci. Za...



Najdete na iDNES.cz