Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Praha chce, aby sdílená kola byla levná jako jízda tramvají. Regulace nechystá

  12:03aktualizováno  12:03
Mezi firmami, které v ulicích Prahy půjčují kola, se potichu mluvilo o regulaci tohoto byznysu. Pražský magistrát to nepotvrdil a sdílená kola v ulicích vítá jako doplněk k MHD. Chce proto, aby jízda po Praze na kole byla cenově zvýhodněna třeba jako cesta tramvají.

Čínské Ofo vyrazilo do boje o pražské cyklisty. V ulicích Prahy chce mít za rok 3000 kol k zapůjčení. | foto: Ofo

Byznys se sdílenými koly se letos v Česku rozjíždí ve velkém a láká řadu investorů. Prahu si začínají rozdělovat růžová Rekola a žluté bicykly čínské Ofo. (čtěte Z pražských ulic se stane půjčovna kol)

Už v příštím roce chce mít Ofo v pražských ulicích na tři tisíce kol. Nyní jich má tři sta pouze na Praze 7. S boomem tohoto byznysu zaznívají i obavy, aby situace nedopadla jako v Číně. Některá města doslova zaplavila kola k vypůjčení od mnoha firem, která zaplnila bulváry a chodcům překážela v pohybu.

Fotogalerie

Praha nečeká, že by problémy mohly nastat i zde a nechystá proto zatím žádné regulace. Některá světová města například začala rozdávat firmám licence na maximální počet kol v ulicích.

„Regulace ze strany města je možná, pouze pokud povede ke zlepšení situace. Vzhledem k tomu, že stávající rozsah v Praze nevytváří nadměrné riziko a nelze nyní ani odhadnout, jak přesně se bude situace vyvíjet, nelze ani říct, zda a jakým způsobem budeme systém regulovat,“ uvedl pro iDNES.cz zastupitel hlavního města Petr Dolínek.

Dodal však, že moc cest pro regulaci nevidí, protože provoz jízdních kol je zcela legální, pokud se kola používají v souladu se zákonem. Bicykly se nesmí poutat k pevným překážkám, které jsou součástí veřejného majetku, jako jsou zábradlí, kandelábry apod. Nesmějí překážet provozu ani na chodníku.

„Zde jsme připraveni využívat standardní postup, kdy městská policie může v rámci svých kompetencí sankcionovat každého cyklistu, který bude kolo používat nebo odkládat v rozporu se zákonem,“ řekl Dolínek.

Kola jako doplněk MHD

Bikesharing vnímá Praha jako vhodný doplněk k MHD. A naznačuje, že by kola měla být cenově výhodná jako veřejná doprava. Rada v nejbližší době projedná podmínky spolupráce, které si město chce klást nad rámec zákona. Z tohoto rámce chce vycházet v jednání s firmami, která kola zapůjčují.

Dolínek naznačil představu, že služba by měla být cenově zvýhodněná. „Součástí případné dohody určitě budou i podmínky na kvalitu služby, bezpečnost a zvýhodnění držitelů předplaceného jízdního PID, protože vidíme velký potenciál v rozvoji cyklistiky jako doplňku stávající MHD,“ uvedl pro iDNES.cz.

O požadavku města na cenu této služby se dříve pro MF DNES zmínil Jakub Ditrich, manažer společnosti ekolo.cz, který čínskému startupu Ofo pomáhá s expanzí na českém trhu: „Od pražského magistrátu máme zatím jedinou, neoficiální zprávu – chtějí, aby naše služba stála deset korun za půl hodiny.“ (čtěte Jsme McDonald’s pro jízdu na kole, říká manažer, který rozjíždí sdílení kol)

Firmy se sdílenými koly vidí problém v tom, že v Praze chybí infrastruktura a stojany na odkládání kol. Magistrát namítá, že město cykloturistiku podporuje, připouští však, že s cyklostojany je problém. „Nabízíme městským částem možnost instalace stojanů na kola v místech, kde si městské části požádají. Bohužel přístup řady městských částí, zejména v centrální části Prahy, k těmto nabídkám je velmi vlažný,“ uvádí.

SMLSALOVINY aneb jak žít a přežít

Sledovat další díly na iDNES.tv


Nejčtenější

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...

Falešný „smažák“, pangas místo candáta. Restaurace dál klamou zákazníky

Smažené sýry restaurace občas nahradí takzvanými analogy, které se méně...

Klamání hostů náhražkami potravin z restaurací nemizí. Místo Plzeňského Prazdroje dostávají zákazníci pražského podniku...



10 LET OD KRIZE: Místo práce jsme stříleli vrtulníky, říká bývalý bankéř Lehmanů

Nik Storonsky, zakladatel a šéf britského bankovního start-upu Revolut.

Před deseti lety oběhly celý svět fotky bankéřů, jak s papírovými krabicemi vyklízejí své kanceláře na Wall Streetu....

Pojištění proti pokutám je přitěžující okolnost, rozhodl Nejvyšší správní soud

policie radar měření rychlost celostátní akce

Uzavření pojistky proti pokutám může být ve správním řízení bráno jako přitěžující okolnost, upozornil deník Právo na...

Vláda kývla na rozpočet a schodek čtyřicet miliard, vzrostou penze i platy

Prezident Miloš Zeman dorazil na středeční jednání vlády Andreje Babiše, která...

Klíčový zákon roku, návrh státního rozpočtu na příští rok se schodkem 40 miliard korun, schválila menšinová vláda ANO a...

Další z rubriky

O létání mezi Českem a Čínou je obří zájem, Praha chce spojení do Hongkongu

Sichuan Airlines poprvé v Praze

Létání mezi Českem a Čínou prudce roste. Zatímco v roce 2015 cestovalo v obou směrech dohromady přes dvanáct tisíc...

Do Ostravy za padesát. Slevy pro studenty a seniory platí i na akční jízdné

Ilustrační snímek

České dráhy musejí kvůli povinným slevám pro studenty a seniory, které platí od září, ještě víc zlevnit. Přešly totiž...

České dráhy výrobce nediskriminovaly, zamítl úřad stížnost Alstomu

Alstom vyrábí i francouzské rychlovlaky TGV (ilustrační snímek).

České dráhy v soutěži na desítky elektrických souprav výrobce vlaků nediskriminovaly. Na postup státem vlastněného...

Najdete na iDNES.cz