Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) vypsal zakázky na dodávku až 300 standardních nízkopodlažních busů v hodnotě 1,65 miliardy korun, 150 kloubových nízkopodlažních autobusů v hodnotě 1,05 miliardy korun a 50 částečně nízkopodlažních vozů za čtvrt miliardy. Vyplývá to z informací, které zveřejnil DPP na profilu zadavatele.
Soutěž přichází pár měsíců poté, co pražský dopravce zrušil menší zakázku na dodávku autobusů za zhruba miliardu korun. Její konec provázely nestandardní okolnosti, například lobby vyloučeného Iveca přes kancelář prezidenta republiky (více o zrušeném tendru najdete zde).
Podle údajů v profilu zadavatele půjde o rámcové smlouvy, DPP tedy nemusí odebrat všechny vozy. Hodnotit se má ze 75 % cena, zbytek má rozhodnout spotřeba paliva. Zadání a podmínky jsou prakticky shodné s původní zakázkou, do které se přihlásili výrobci SOR, Iveco a Solaris. DPP ale vyměnil advokátní kancelář, která má zakázku na starosti. Nově tendr administruje společnost Rowan Legal. DPP na dotazy iDNES.cz k zakázce neodpověděl.
DPP už v minulosti upozornil na problém stárnoucích autobusů, poslední velkou zakázku ale vysoutěžil v roce 2009, kdy vyhrála velkou soutěž společnost SOR. Průměrné stáří autobusů DPP je kolem devíti let. Poptávané vozy mají být například nízkopodlažní, všechny budou vybaveny informačním systémem pro cestující. DPP má ve flotile přes 1 100 autobusů.
Prodeje autobusů v Česku letos padají: za první pololetí se u nás registrovalo 462 nových autobusů, o čtrnáct procent méně než v loňské první polovině roku. Nejvíc se u nás prodávají autobusy značky SOR, následuje Iveco.