Praha táhne cizí firmy

  • 23
Farmaceutický gigant Pfizer se nedávno rozhodoval, kde ve střední Evropě postaví své regionální centrum. Nakonec vyhrály argumenty jejího šéfa v Česku Richarda Paulsona. Ten říká, že Prahu nebylo těžké prosadit. Česká metropole u světových firem boduje.

Výhodná poloha, vysoká úroveň vzdělání, ale i příjemné prostředí k životu včetně zlepšení jídla v restauracích v hlavním městě čím dál více bodují v rozhodování globálních firem. Čím dál více se zapomíná na předražené taxikáře nebo korupci.

Praha boduje nejen u výrobců populární viagry. Britský časopis Economist a poradenská firma Accenture se ptali 315 zahraničních manažerů, odkud by nejraději řídili svou činnost v nových členských zemích Evropské unie. Praha získala 41 procent hlasů, což je suverénně nejlepší výsledek.

Budapešť i Varšava skončily až pod hranicí 30 procent. A nájezdy investorů přinášejí prestiž, více pracovních míst a více peněz, které zaměstnanci utrácejí v místních restauracích či hotelích.

"Zrovna jsme si koupili pozemek a v centru Prahy postavíme svou novou centrálu pro spotřebitelský trh," říká Paulson, který k přesvědčení svých šéfů použil i anketu mezi manažery.

Když přidal nedávný oslavný článek o revoluci v kvalitě jídla v pražských restauracích v prestižním deníku Wall Street Journal, bylo vyhráno. V článku pro světovou komunitu bohatých manažerů se mimo jiné píše o tom, jak v restauracích už není na jídelním lístku jen vepřo knedlo zelo a že pojem salát už Češi nemají spojen jen s "nastrouhanou okurkou".

I když rozhodující slovo ve velkých podnicích mají náklady, mzdy a jiná tvrdá data, důležité je také udělat dojem, a na to má nabídka restaurací či rozsáhlý program oper nemalý vliv.

"Praha má pověst kulturního a zábavního centra. Všichni říkají, že Hrad je krásný, a odjíždějí okouzleni. To pochopitelně pomáhá," říká Martin Jahn, šéf vládní agentury Czechinvest, která investory do Česka láká a na získávání obchodních center postavila svou novou strategii.

Lidé, kteří mají rozhodnutí v rukou, přitažlivost Prahy potvrzují. "Spousta manažerů u oboru farmaceutických firem, když uvažují o sídle regionálních center v rámci EU, nyní uvažuje právě o Praze," dodává za výrobce viagry Paulson.

Pro logistickou centrálu v Praze se nedávno rozhodla největší firma na doručování zásilek DHL nebo americký počítačový gigant Oracle. V souboji o taková jména Praha dříve prohrávala s Budapeští, která stále zůstává největším rivalem.

Ve prospěch Prahy hovoří podle Martina Jahna také "dobré letiště", jehož vzrůstající význam potvrzují i čerstvá čísla. Podle ředitele České správy letišť Martina Kačura nasvědčuje dosavadní provoz tomu, že by se letošní počet odbavených pasažérů mohl blížit sedmi milionům a dosáhnout historického rekordu.

Právě obchodní klientela má vzrůstající trend. Například pro expandující levné dopravce tvoří "byznysmeni" přes polovinu zákzaníků.

Nový terminál, který správa letišť začala stavět v červnu, má být dokončen právě ve chvíli, kdy by letiště nápor cestujících přestávalo zvládat. Terminál má začít sloužit v roce 2005 a kapacitu letiště zvýší na deset milionů cestujících.

O prsa s Budapeští
Souboj s Budapeští je nadále těsný hlavně kvůli dlouhodobě vstřícnému postoji maďarské vlády vůči zahraničním investicím. Spousta globálních gigantů včetně vlastníka Plzeňského Prazdroje SABMiller, Coca Coly či Procter & Gamble proto sídlí tam.

"Maďarsko bylo první zemí v regionu, kde jsme investovali, proto tam máme centrálu," říká Ciaran Baker, mluvčí SABMiller.

Až s odstupem následuje Varšava. vČástečně za to mohou vyšší ceny v Polsku, ale i fakt, že Praha i Budapešť ji překonávají svojí historickou architekturou. Ve prospěch polské metropole coby centrály pro celý region hovoří skutečnost, že Polsko je přece jen z desítky nově vstupujících zemí největší, podle počtu obyvatel bude šestou největší zemí unie a nabízí velký trh. V průzkumu Economistu a Accenture proto předstihla Budapešť.

U firem, které působí v celém regionu a při svém rozhodování o sídle zvažují i jiné hledisko, proto vede Praha s Budapeští. "Myslím si, že v příštích letech budeme svědky závodu mezi Budapeští a Prahou, protože Varšava neoplývá tak lákavou životní úrovní," říká šéf americké obchodní komory v Praze Weston Stacey.

"A pokud se vláda postará o odstranění překážek, jako neprůhledné právní a méně příznivé daňové prostředí, tak má Praha šanci vyhrát. Protože co se týče životního stylu, Praha jednoznačně vítězí."

Mezi vládními úředníky se začíná podle dostupných informací mluvit také o tom, že pro obchodní centra by se připravily zvláštní daňové podmínky, které by srazily nákladnost Prahy v porovnání s okolními městy.

Nízké mzdy = nízké náklady
Nabídka kulinářských specialit a výhled na Hradčany možná čím dál víc zpříjemňují pobyt manažerů v Praze a přispívají k vítěznému umístění v mnoha průzkumech o dopadu rozšíření Evropské unie.

Jenže v první řadě jde stále o peníze neboli o náklady. A v Česku jsou stále nižší platy než například v méně vyspělém Polsku. Právě tato skutečnost, jakkoliv varovná pro české zaměstnance, je považována za jednu z příčin přílivu investorů.

Již zmíněná studie, kterou studoval i šéf Pfizeru, uvádí jasný závěr: zatímco Poláci pracují skoro za pět eur na hodinu, Češi jen za čtyři. A v Německu či Skandinávii se za hodinu práce lidem platí přes 25 eur.

To je rozhodující při budování výrobních závodů, ale i množících se center, ve kterých české operátorky obsluhují na dálku klienty z celého světa, aniž to kdokoli na druhém konci telefonní linky pozná. "Telefonní či finanční centra jsou v Česku velmi oblíbená, jejich provoz zde je daleko úspornější," uvádí Tibor Ovečka z konzultační společnosti Cushman & Wakefield Healey & Baker, která pomáhá na jižní Moravě zbudovat podobné centrum pro americkou společnost Symbol Technologies.