Pražský magistrát chce změnit vyhlášku o maximálních cenách osobní taxislužby. Návrh, který je momentálně ve veřejném připomínkovém řízení, by zvedl limit ceny jednoho kilometru o osm korun, nástupní sazby o 20 Kč a minuty čekání o korunu. Jako první o tom v neděli informoval Deník N.
Konec „levného“ taxi v Praze. Má se zdražit sazba za kilometr i čekání |
Změna by však měla dopadnout kromě klasických taxikářů i na digitální platformy jako Uber či Bolt. Ustanovení z původní vyhlášky „pohyb vozidla taxislužby po pozemní komunikaci“ by totiž nově mělo být nahrazeno slovy „jízda, která byla započata a ukončena“. Magistrát rovněž navrhuje zrušit výjimku pro vozidla, která si zákazník objednává dopředu a s provozovatelem se rovnou dohodne na výsledné ceně.
Tuto výjimku město původně zavedlo pro specifické případy, jako jsou například vozidla pro svatebčany či smuteční hosty. Ty tak byly osvobozeny od povinností taxikářů, mezi něž patřila nutnost taxametru nebo střešní svítilny.
„Postupem času se ukázalo, že čím dál více provozovatelů tuto v zákoně uvedenou výjimku zneužívá,“ uvádí důvodová zpráva návrhu. Podle ní se kromě tzv. hotelových taxi jedná i o rostoucí „okruh poskytovatelů přepravních služeb, kteří uskutečňují přepravu prostřednictvím mobilních aplikací (UBER,TAXIFY dnes BOLT)“.
Uber s taxametrem?
Podle bývalého náměstka ministerstva průmyslu a obchodu Ondřeje Malého to znamená, že nově budou veškeré taxislužby, včetně těch alternativních, muset mít taxametr. A to proto, aby mohly pražskému magistrátu prokázat, že nepřekračují stanovenou maximální cenu za kilometr.
Podle platného zákona o silniční dopravě z roku 1994 ale spadají alternativní taxislužby do stejné kategorie jako klasické, jelikož neposkytují přepravu na základě předchozí písemné smlouvy. Tím pádem pro ně povinnost mít taxametr platí již nyní.
Náměstek pražského primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě) proto odmítá, že by návrh pražského magistrátu tuto povinnost zaváděl platformám jako Uber či Bolt.
„Vyhláška nezavádí povinnost taxametru pro alternativní taxislužby, to ani není v kompetenci města. Zvyšuje pouze možnost maximální sazby na kilometr na 36 korun. Stávající cena se od roku 2006 nezměnila a my chceme podmínky narovnat a umožnit férové a poctivé provozování taxislužby,“ tvrdí Scheinherr.
Silniční zákon zruší povinné taxametry
Postup města však kritizuje například opoziční zastupitel Patrik Nacher (ANO). „Není vhodné, aby Praha nyní dělala v této oblasti změny, když se stále ještě pracuje na novele zákona, která se taxislužbami zabývá,“ řekl Nacher Hospodářským novinám.
„Zrušení povinnosti mít taxametr a možnost uzavřít smlouvu i po internetu iniciuje novela silničního zákona a Praha tyto změny jednoznačně podporuje. Pokud novela zákona úspěšně projde legislativním kolečkem, mohla by vejít v platnost zhruba za rok, a nová městská vyhláška s ní bude v souladu,“ říká Scheinherr.
Novelu vláda schválila začátkem roku, koncem června prošla hospodářským výborem Sněmovny. Klíčovou změnou v novele je zrušení povinnosti vést záznam o provozu vozidla. Auta taxislužeb tak už nebudou muset mít taxametry jako dosud. Místo nich by mohly využívat mobilní aplikace, které už nyní používají řidiči Uberu nebo Boltu. Místo povinné střešní svítilny s nápisem TAXI budou muset být nově všechny taxíky označeny evidenční nálepkou.
Taxikáři protestovali proti novele rušící taxametry (duben 2019):
8. dubna 2019 |