Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Jiří Koťátko, MAFRA

Praha chce z Vltavy silnici, odpadky či suť mají plout po řece

  • 123
Vltava má v příštích letech sloužit Praze nejen pro rekreační plavbu, ale i nákladní dopravu. Praha už zkoumá, jak využít řeku napříč městem, aby mohla převzít část nákladu z nákladních aut. Vzorem jsou jiná evropská města, například Paříž.

S rozvojem takzvané city logistiky počítá i koncepce vodní dopravy, kterou představilo ministerstvo dopravy. „Není to o tom, že bychom v centru chtěli budovat nějaká velká přístaviště pro nákladní dopravu či omezovat třeba náplavky. Myslím však, že Vltava má pro nákladní dopravu po Praze dobrý potenciál,“ říká Petr Dolínek, pražský radní pro dopravu.

Praha už kvůli tomu má speciální komisi, která má vytipovat vhodná místa. I bez komisí ale nákladní lodě v Praze začínají jezdit: například při rekonstrukci čistírny odpadních vod v Tróji odvážejí část sutě namísto nákladních aut do mělnického přístavu.

„Cílem citylogistiky je zejména snížení zatížení velkoměsta těžkou silniční dopravou, s pozitivními důsledky v podobě nižšího zatížení komunikací, jejich opotřebení, snížení hluku i exhalací,“ uvádí ministerstvo dopravy ve své studii. Podle ní jedna velká nákladní loď přepraví stejné množství jako 84 nákladních automobilů.

Studie označuje za přirozená centra pro nákladní lodě přístavy Radotín a Holešovice. „Nutný je ale také rozvoj drobnějších lokalit v jádru města, sloužící pro obsluhu bezprostředního okolí. Díky nekoordinovanému územnímu rozvoji města z pohledu citylogistiky došlo ke ztrátě některých vhodných lokalit, nicméně ostatní vyžadují ochranu,“ uvádí materiál.

Podle koncepce by mohly lodě například zásobovat spotřebním zbožím centrum města, jako nejvhodnější se ale jeví například přeprava stavebních materiálů či odpadů. Úředníci uklidňují, že odpady nijak nezatíží možným zápachem při plavbě po Vltavě historický střed, mají být přikryté. „Odpad se při využití tohoto modelu rozhodně nevozí volně ložený na otevřených lodích, ale v uzavřených kontejnerech, což velmi dobře funguje v evropských metropolích,“ říká mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Vozit by se po lodích mohly také například i kulisy z Národního divadla nebo kaly z čistírny.