Firma SOR byla u zakázek pro DPP v minulosti mimořádně úspěšná. Tentokrát byla ale i nejdražší (ilustrační foto). | foto: Profimedia.cz

Praha zrušila soutěž na autobusy, ze tří zájemců zůstal jen Křetínský

  • 74
Cestující v Praze si musí počkat na slibované nasazení klimatizovaných autobusů. Sedm měsíců po vyhlášení Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) soutěž zrušil, protože ze tří zájemců dva vyřadil.

Zrušení oznámil DPP ve věstníku veřejných zakázek, případ už zkoumá antimonopolní úřad. Miliardovou zakázku na kloubové autobusy musí DPP vypsat znovu.

Dopravní podnik vysvětluje zrušení soutěže tím, že po vyhodnocení zbyla jediná nabídka. Do tendru se hlásily společnosti Iveco Czech Republic, polský Solaris a český SOR patřící do skupiny EP Industries Daniela Křetínského. Ten zůstal ve hře jediný, nabídl i nejnižší cenu. Právě SOR byl u zakázek pro DPP v minulosti mimořádně úspěšný.

„Zbylá jediná nabídka je pro zadavatele ekonomicky nevýhodná, neboť mimo jiné obsahuje nejvyšší nabídkovou cenu. Neproběhlo hodnocení nabídek, a tak nemohla v tomto zadávacím řízení být zajištěna konkurenční soutěž,“ vysvětlil DPP v oznámení o zrušení zakázky.

Jenže podle písemné zprávy zadavatele, kterou DPP později zveřejnil na svém profilu, byl SOR nejlevnější: požadoval 1,053 miliardy korun. Solaris chtěl 1,087 miliardy, Iveco 1,110 miliardy korun.

Podle stávající verze zákona o veřejných zakázkách by i s jediným uchazečem mohl DPP uzavřít smlouvu, rozhodl se ale soutěž zrušit. To by možná udělal antimonopolní úřad, na který se obrátil už jeden ze soutěžících, společnost Iveco Czech Republic. Mluvčí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Martin Švanda potvrdil, že správní řízení už bylo zahájeno. Zakázku měla na starost, stejně jako další zakázky DPP, advokátní kancelář Brož, Sedlatý.

Podle Lidových novin, které minulý týden upozornily na námitky dvou vyřazených uchazečů, si stěžovali především na extrémně formalistický postup hodnotící komise.

Solaris prý například splnil technické kvalifikační předpoklady zakázkami z Polska a Česka, DPP je ale neuznal. Iveco zase vypadlo kvůli tomu, že do textu své nabídky nedoplnilo změny zadávacích podmínek provedených v průběhu řízení zadavatelem – dopravním podnikem. Šlo však jen o text, neboť ve věcné rovině Iveco na změny ve své nabídce reagovalo.

Zakázka měla odhadovanou cenu 1,05 miliardy korun, jde o kloubové a tedy kapacitnější autobusy. Poprvé v nich měla být i v Praze nasazena klimatizace.