Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nejsexističtější reklama roku: o titul se uchází Bernard i česká policie

  18:44aktualizováno  18:44
Kampaň na černou dvanáctku a další piva z pivovaru Bernard nechtěně soutěží v hlasování o nejsexističtější reklamu roku 2017. Konkurence je velká. Za čárou jsou podle pořadatelů i další známé firmy - například Tchibo, UniCredit Bank, Auto ESA nebo dokonce Policie ČR.

Sexistická reklama Policie ČR. | foto: Nesehnutí

Polonahé ilustrované „pin-up girls“ z humpoleckého pivovaru Bernard letos v létě pohoršily řadu lidí. Kreslené polonahé dívky zaplavily billboardy u silnic. Třeba kráska s tmavou pletí pózovala u půllitru černé dvanáctky.

Reklama vyvolala rozporuplné reakce. Ruce pryč od ní dalo i designové studio Butterflies&Hurricanes, které zajišťovalo ilustrace. „Spojování piva a ženského těla je špatně. Udělala jsem chybu, že jsem neposlechla svoje přesvědčení a byť ‚pouze‘ ilustrace jsem nechala přes B&H zrealizovat,“ uvedla ředitelka studia Michaela Thomas a dodala: „V zahraničí se již hovoří o tom, že sexistická reklama se podílí na fenoménu zvaném ‚rape culture‘, tedy na znásilňování v opilosti.“

Kampaň pivovaru Bernard. Pin-up dívky propagují pivní speciály. Jejich...
Kampaň pivovaru Bernard. Pin-up dívky propagují pivní speciály. Jejich...
Kampaň pivovaru Bernard. Pin-up dívky propagují pivní speciály. Jejich...

Naopak někteří reklamní odborníci sice hodnotili kampaň jako lehce kontroverzní, ale vesměs nad ní mávli rukou. (čtěte Rasistické, urážlivé k ženám. Bernard provokuje a sklízí kritiku

V kontextu ostatních nominovaných reklam je fakt, že se najde dost ostřejších kousků, ať už printových nebo v podobě televizních či internetových spotů.

O dost přestřelil například plakát propagující Free Radio 107 FM. Ke zviditelnění si rádio vybralo ilustraci ženy ohnuté přes stůl a s mužem v pozadí, situované do role bankovní poradkyně Lenky Veselé. Je jasné, že mají zrovna pohlavní styk. „Cesta k úspěchu nemusí být složitá, pokud jí rozumíte,“ stojí na billboardu.

Sexistická reklama společnosti Pila Pasák se nominovala v soutěži Sexistické...

Tradičně přes čáru měl svou reklamu prostředek na podporu erekce Clavin. Polehčující okolností může být snad jen to, že výrobek souvisí se sexuálním aktem. „Oooh, kolikrát to chcete rozmnožit?“ dorážejí lascivní sekretářky s lejstry v rukou u kopírky na svého šéfa. 

Sexuální motivy lacině využívá ke svému zviditelnění řada malých firem. Například Pila Pasák se o pozornost hlásí sloganem „I bobr chodí na pilu“ se dvěma dámami v podvazcích, které rozhazují nohy na pokácených kládách.

Nominaci si zasloužila i Policie ČR. A to za billboardy, které zvou k náborům. Uprostřed fotografie je policista, o něhož se opírají dvě policistky. Plakát doprovází nápis „Tým, o který se můžeš opřít“.

Fotogalerie

Do kategorie reklam, které přisuzují ženám nebo mužům stereotypní role ve společnosti, patří televizní spot Tchibo s hercem Filipem Blažkem. Běh událostí ve spotu, který staví na neoriginálním nápadu (důmyslný řetězec událostí, na jehož konci se něco stane, použila Honda ve své reklamě z roku 2003), přeruší žena, která se hlásí o naběračku.

O sexistické prasátečko ze známějších firem nechtěně soutěží i UniCredit Bank se svou televizní reklamou na Presto půjčku.

V loňském roce „zvítězila“ společnost Pokorný Knives s reklamou na nože, předloni to byl Darling Cabaret se svou reklamou zobrazující ženské přirození v pisoárech. V roce 2014 se vyznamenala politická strana TOP 09 s plakátem s ženským pozadím a sloganem „Vždy na pravém místě“. Sexistické reklamy z minulých let si můžete prohlédnout v galerii.



Nejčtenější

Řetězce zveřejnily, kolik platí pokladním, a stejně o ně mají nouzi

pokladní, ilustrační snímek

Výše průměrné mzdy, kterou platí řetězce prodavačům a pokladním, byla donedávna tabu. Předloni ji začal zveřejňovat...

Jak jedí chudé rodiny? Před výplatou o chlebu, po ní pizza a ovoce

Krajíce natřete hořčicí a domácí majonézou, navrch rozdrobte čedar.

Na jídlo a potřeby pro chudé může Česko čerpat 700 milionů korun z Fondu evropské pomoci nejchudším osobám. Většina...



„Levná“ pracovní síla není levná. Rumuni v Česku vydělávají víc než Češi

Ilustrační snímek

Občané Rumunska, kteří pracují v České republice, mají vyšší průměrnou mzdu než zaměstnanci s českým občanstvím. V...

Japonská společnost se omluvila za zaměstnance, protahoval si pauzu na oběd

Fast food, Japonsko

Japonská městská vodárenská společnost se na tiskové konferenci pro média omluvila za to, že jeden z jejích zaměstnanců...

Návrh rozpočtu EU je pro Česko naprosto nepřijatelný, tvrdí Babiš

Premiér Andrej Babiš (4.6.2018)

Návrh rozpočtu Evropské unie na příští programovací období je pro českou vládu podle premiéra Andreje Babiše (ANO)...

Další z rubriky

Sladkou dřinu včelařů na farmě roku nenaruší ani desítky žihadel

Práce v kombinéze je v tomhle počasí dost náročná. Ale věřte tomu, že si oblek...

Když začal Petr Cihlář včelařit, schytal zezadu do hlavy žihadlo a dva dny neviděl na obě oči. To ho však neodradilo....

Online daně budou jako elektronické bankovnictví, říká šéf finanční správy

Martin Janeček, ředitel Generálního finančního ředitelství

Finanční správa se začne postupně vymaňovat se závislosti na dodavateli IT systémů, společnosti IBM. Prvním krokem má...

Naše ekonomika nesmí stát na modelu Bangladéš, řekla ekonomka v Rozstřelu

Rozstřel s ekonomkou Ilonou Švihlíkovou moderuje šéfredaktor MF DNES Jaroslav...

České hospodářství je na tom nejlépe v posledních deseti letech. Pomalu se však začíná zastavovat a poměrně rychle...

Najdete na iDNES.cz