Nejsexističtější reklama roku: o titul se uchází Bernard i česká policie

  18:44aktualizováno  18:44
Kampaň na černou dvanáctku a další piva z pivovaru Bernard nechtěně soutěží v hlasování o nejsexističtější reklamu roku 2017. Konkurence je velká. Za čárou jsou podle pořadatelů i další známé firmy - například Tchibo, UniCredit Bank, Auto ESA nebo dokonce Policie ČR.

Sexistická reklama Policie ČR. | foto: Nesehnutí

Polonahé ilustrované „pin-up girls“ z humpoleckého pivovaru Bernard letos v létě pohoršily řadu lidí. Kreslené polonahé dívky zaplavily billboardy u silnic. Třeba kráska s tmavou pletí pózovala u půllitru černé dvanáctky.

Reklama vyvolala rozporuplné reakce. Ruce pryč od ní dalo i designové studio Butterflies&Hurricanes, které zajišťovalo ilustrace. „Spojování piva a ženského těla je špatně. Udělala jsem chybu, že jsem neposlechla svoje přesvědčení a byť ‚pouze‘ ilustrace jsem nechala přes B&H zrealizovat,“ uvedla ředitelka studia Michaela Thomas a dodala: „V zahraničí se již hovoří o tom, že sexistická reklama se podílí na fenoménu zvaném ‚rape culture‘, tedy na znásilňování v opilosti.“

Kampaň pivovaru Bernard. Pin-up dívky propagují pivní speciály. Jejich...
Kampaň pivovaru Bernard. Pin-up dívky propagují pivní speciály. Jejich...
Kampaň pivovaru Bernard. Pin-up dívky propagují pivní speciály. Jejich...

Naopak někteří reklamní odborníci sice hodnotili kampaň jako lehce kontroverzní, ale vesměs nad ní mávli rukou. (čtěte Rasistické, urážlivé k ženám. Bernard provokuje a sklízí kritiku

V kontextu ostatních nominovaných reklam je fakt, že se najde dost ostřejších kousků, ať už printových nebo v podobě televizních či internetových spotů.

O dost přestřelil například plakát propagující Free Radio 107 FM. Ke zviditelnění si rádio vybralo ilustraci ženy ohnuté přes stůl a s mužem v pozadí, situované do role bankovní poradkyně Lenky Veselé. Je jasné, že mají zrovna pohlavní styk. „Cesta k úspěchu nemusí být složitá, pokud jí rozumíte,“ stojí na billboardu.

Sexistická reklama společnosti Pila Pasák se nominovala v soutěži Sexistické...

Tradičně přes čáru měl svou reklamu prostředek na podporu erekce Clavin. Polehčující okolností může být snad jen to, že výrobek souvisí se sexuálním aktem. „Oooh, kolikrát to chcete rozmnožit?“ dorážejí lascivní sekretářky s lejstry v rukou u kopírky na svého šéfa. 

Sexuální motivy lacině využívá ke svému zviditelnění řada malých firem. Například Pila Pasák se o pozornost hlásí sloganem „I bobr chodí na pilu“ se dvěma dámami v podvazcích, které rozhazují nohy na pokácených kládách.

Nominaci si zasloužila i Policie ČR. A to za billboardy, které zvou k náborům. Uprostřed fotografie je policista, o něhož se opírají dvě policistky. Plakát doprovází nápis „Tým, o který se můžeš opřít“.

Fotogalerie

Do kategorie reklam, které přisuzují ženám nebo mužům stereotypní role ve společnosti, patří televizní spot Tchibo s hercem Filipem Blažkem. Běh událostí ve spotu, který staví na neoriginálním nápadu (důmyslný řetězec událostí, na jehož konci se něco stane, použila Honda ve své reklamě z roku 2003), přeruší žena, která se hlásí o naběračku.

O sexistické prasátečko ze známějších firem nechtěně soutěží i UniCredit Bank se svou televizní reklamou na Presto půjčku.

V loňském roce „zvítězila“ společnost Pokorný Knives s reklamou na nože, předloni to byl Darling Cabaret se svou reklamou zobrazující ženské přirození v pisoárech. V roce 2014 se vyznamenala politická strana TOP 09 s plakátem s ženským pozadím a sloganem „Vždy na pravém místě“. Sexistické reklamy z minulých let si můžete prohlédnout v galerii.

Nejčtenější

Kvůli kolapsu D1 ministerstvo zvažuje zakázat kamiony v levém pruhu

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Ministr dopravy Dan Ťok viní z kolapsu dopravy na dálnici D1 především řidiče kamionů a dokonce ve spolupráci s policií...

Brněnský šinkanzen naráží na soláry, SŽDC neuhlídala ochranu rychlostní trati

Vysokorychlostní vlak Šinkanzen přijíždí na nádraží v Tokiu (duben 2016)

Správci železnic objevili při přípravě jednoho ze tří pilotních úseků vysokorychlostních tratí problémy s plánovanou...

ŘSD zkontrolovalo problematický úsek D1. O víkendu tu nebyl jediný dělník

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Zástupci Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zkontrolovali problematický úsek dálnice D1 u Humpolce, kde měla firma...

Stavbaři z problémového úseku D1 odstoupili od smlouvy s ŘSD

Silničáři a stavbaři se snaží zprovoznit všechny pruhy v kritickém úsek dálnice...

Firmy, které opravují nejdelší modernizovaný úsek dálnice D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem, podle očekávání...

Problémový úsek D1 se rozšíří o jeden pruh, dokončí ho jiná firma

Kolony D1

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) kvůli zpoždění prací na opravovaném úseku D1 mezi Humpolcem na 90. kilometru a...

Další z rubriky

Na trhu s knihami se točí miliardy. Nakladatelé se spojují, aby obstáli

Ilustrační snímek

Ještě rok poté, co druhé největší nakladatelství Euromedia Group a jednička mezi knižními sítěmi Luxor oznámily...

ŘSD zkontrolovalo problematický úsek D1. O víkendu tu nebyl jediný dělník

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Zástupci Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zkontrolovali problematický úsek dálnice D1 u Humpolce, kde měla firma...

Stejná léčba za jiné peníze. Fakultní nemocnice účtují víc než krajské

Nemocnice, značka

Lidé ve městech, kde jsou velké fakultní nemocnice patřící ministerstvu, dostávají v přepočtu na hlavu dražší péči než...

Najdete na iDNES.cz