Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nejsexističtější reklama roku: o titul se uchází Bernard i česká policie

  18:44aktualizováno  18:44
Kampaň na černou dvanáctku a další piva z pivovaru Bernard nechtěně soutěží v hlasování o nejsexističtější reklamu roku 2017. Konkurence je velká. Za čárou jsou podle pořadatelů i další známé firmy - například Tchibo, UniCredit Bank, Auto ESA nebo dokonce Policie ČR.

Sexistická reklama Policie ČR. | foto: Nesehnutí

Polonahé ilustrované „pin-up girls“ z humpoleckého pivovaru Bernard letos v létě pohoršily řadu lidí. Kreslené polonahé dívky zaplavily billboardy u silnic. Třeba kráska s tmavou pletí pózovala u půllitru černé dvanáctky.

Reklama vyvolala rozporuplné reakce. Ruce pryč od ní dalo i designové studio Butterflies&Hurricanes, které zajišťovalo ilustrace. „Spojování piva a ženského těla je špatně. Udělala jsem chybu, že jsem neposlechla svoje přesvědčení a byť ‚pouze‘ ilustrace jsem nechala přes B&H zrealizovat,“ uvedla ředitelka studia Michaela Thomas a dodala: „V zahraničí se již hovoří o tom, že sexistická reklama se podílí na fenoménu zvaném ‚rape culture‘, tedy na znásilňování v opilosti.“

Kampaň pivovaru Bernard. Pin-up dívky propagují pivní speciály. Jejich...
Kampaň pivovaru Bernard. Pin-up dívky propagují pivní speciály. Jejich...
Kampaň pivovaru Bernard. Pin-up dívky propagují pivní speciály. Jejich...

Naopak někteří reklamní odborníci sice hodnotili kampaň jako lehce kontroverzní, ale vesměs nad ní mávli rukou. (čtěte Rasistické, urážlivé k ženám. Bernard provokuje a sklízí kritiku

V kontextu ostatních nominovaných reklam je fakt, že se najde dost ostřejších kousků, ať už printových nebo v podobě televizních či internetových spotů.

O dost přestřelil například plakát propagující Free Radio 107 FM. Ke zviditelnění si rádio vybralo ilustraci ženy ohnuté přes stůl a s mužem v pozadí, situované do role bankovní poradkyně Lenky Veselé. Je jasné, že mají zrovna pohlavní styk. „Cesta k úspěchu nemusí být složitá, pokud jí rozumíte,“ stojí na billboardu.

Sexistická reklama společnosti Pila Pasák se nominovala v soutěži Sexistické...

Tradičně přes čáru měl svou reklamu prostředek na podporu erekce Clavin. Polehčující okolností může být snad jen to, že výrobek souvisí se sexuálním aktem. „Oooh, kolikrát to chcete rozmnožit?“ dorážejí lascivní sekretářky s lejstry v rukou u kopírky na svého šéfa. 

Sexuální motivy lacině využívá ke svému zviditelnění řada malých firem. Například Pila Pasák se o pozornost hlásí sloganem „I bobr chodí na pilu“ se dvěma dámami v podvazcích, které rozhazují nohy na pokácených kládách.

Nominaci si zasloužila i Policie ČR. A to za billboardy, které zvou k náborům. Uprostřed fotografie je policista, o něhož se opírají dvě policistky. Plakát doprovází nápis „Tým, o který se můžeš opřít“.

Fotogalerie

Do kategorie reklam, které přisuzují ženám nebo mužům stereotypní role ve společnosti, patří televizní spot Tchibo s hercem Filipem Blažkem. Běh událostí ve spotu, který staví na neoriginálním nápadu (důmyslný řetězec událostí, na jehož konci se něco stane, použila Honda ve své reklamě z roku 2003), přeruší žena, která se hlásí o naběračku.

O sexistické prasátečko ze známějších firem nechtěně soutěží i UniCredit Bank se svou televizní reklamou na Presto půjčku.

V loňském roce „zvítězila“ společnost Pokorný Knives s reklamou na nože, předloni to byl Darling Cabaret se svou reklamou zobrazující ženské přirození v pisoárech. V roce 2014 se vyznamenala politická strana TOP 09 s plakátem s ženským pozadím a sloganem „Vždy na pravém místě“. Sexistické reklamy z minulých let si můžete prohlédnout v galerii.



Nejčtenější

Falešný „smažák“, pangas místo candáta. Restaurace dál klamou zákazníky

Smažené sýry restaurace občas nahradí takzvanými analogy, které se méně...

Klamání hostů náhražkami potravin z restaurací nemizí. Místo Plzeňského Prazdroje dostávají zákazníci pražského podniku...

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...



KVÍZ: Maturita z piva. Vyzkoušejte se, jak znáte značky, hospody i pijany

Šikovný hospodský umí načepovat hladinku, šnyt i mlíko.

V předchozím pivním kvízu jsme vás zkoušeli hlavně z výroby piva, tentokrát to bude více ze života - co pijeme, jak to...

ČSA se vracejí do minulosti. Aerolinky vymění flotilu airbusů za boeingy

Ilustrační snímek

České aerolinie čeká během následujících měsíců velká výměna provozovaných letadel. Do dvou let mají ve flotile...

Mám obavu, že přijde nová světová hospodářská krize, varuje Zeman

Prezident Miloš Zeman při setkání se zástupci německých firem, které investují...

Prezident Miloš Zeman se obává další světové hospodářské krize. Podle něj za každou takovou krizí stojí „blbost...

Další z rubriky

Otevírací doba obchodů o svátcích 28. září, 28. října a 17. listopadu

Ilustrační snímek

Zákon o prodejní době v maloobchodě a velkoobchodě nařizuje, že obchody s plochou nad 200 m² musí mít zavřeno...

Mám obavu, že přijde nová světová hospodářská krize, varuje Zeman

Prezident Miloš Zeman při setkání se zástupci německých firem, které investují...

Prezident Miloš Zeman se obává další světové hospodářské krize. Podle něj za každou takovou krizí stojí „blbost...

Topná sezóna může začít již příští týden a kominíci nestíhají

(ilustrační foto)

Letošní topná sezóna začne na většině území České republiky již příští týden. Ti, kteří ještě nestihli povinnou revizi...



Najdete na iDNES.cz