Práva na výrobu slavného kluzáku Blaník koupili Rusové

  4:16aktualizováno  4:16
Výroba kluzáku Blaník, který zná většina tuzemských amatérských i profesionálních pilotů ze začátků svého létání, může po letech znovu ožít. Jak zjistila MF DNES, veškerou potřebnou dokumentaci pro výrobu koupila ruská firma S7 Engineering od kunovické společnosti Aircraft Industries, která je rovněž zcela v ruských rukou.

Legendární větroně Blaník se nyní nevyrábějí, přesto létají po celém světě. | foto: Aircraft Industries

"Rozhodli jsme se veškerou dokumentaci a práva prodat. Kupcem se stala firma Blaník Limited, dceřiná společnost firmy S7 Engineering, která provádí údržbu letounů západní výroby v Rusku," sdělila listu generální ředitelka Aircraft Industries Ilona Plšková.

Podle ní kupec získal veškerou technickou dokumentaci a je také schopen pro nová letadla zajistit uplatnění na trhu.

"Naše společnost i po změně vlastníka nadále zabezpečuje požadavky na zajištění letové způsobilosti uvedených kluzáků, a tedy pro společnost S7 Engineering vykonává veškeré činnosti spadající do působnosti certifikované projekční organizace na základě smlouvy o spolupráci," dodala Plšková.

Její společnost se výrobou kluzáků nechce zabývat a plně se chce věnovat produkci letadla L-410.

Přitom ještě v loňském roce uvažovala o tom, že by vzkřísila výrobu blaníků sama, nakonec však od tohoto plánu ustoupila a chce se plně soustředit na dokončení vývoje a zahájení výroby nové generace letadel L-410. První prototyp by měl být hotový do konce letošního roku.

Výroba kluzáků L-23 Super Blaník skončila v Kunovicích v roce 2006. V Česku by se měla obnovit, i když není ještě jisté, kde. "V současnosti nadále probíhají jednání o tom, kde se bude kluzák vyrábět. Chceme, aby to bylo v České republice. Hledáme nejlepší řešení pro obě strany s cílem dosáhnout co nejefektivnějšího a nejrentabilnějšího obnovení výroby," říká Plšková.

S7 Engineering je součástí ruské letecké skupiny S7, která provozuje i stejnojmenné aerolinky, jež patří k největším soukromým dopravcům v Rusku. Ve flotile má 40 letadel, je členem aliance Oneworld. S7 létá i do Česka: zajišťuje přímé spojení Prahy a Novosibirsku.

V Kunovicích se kluzáky Blaník vyráběly desítky let. Nejprve model L-13, který byl v roce 1988 vystřídán modelem L-23 Super Blaník.

Tyto stroje mají v oblibě hlavně letecké školy pro výuku pilotů. Celkem se jich za více než půl století vyrobilo v Kunovicích přes čtyři tisíce kusů, stále se tam vyrábějí náhradní díly.

Podle amatérského pilota Petra Váverky blaníkem projde prakticky každý pilot, dodnes je základním vybavením takřka všech aeroklubů.

"Je to mimořádně povedené letadlo. Má například velmi dobré autostabilizační vlastnosti pro případ, že se dostane do potíží," přibližuje Váverka. Na celokovových kluzácích se školí například i piloti americké armády.

Autor:


Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...



Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

KVÍZ: Proč chyběl v Československu toaletní papír a kde byste našli Baťov?

Peníze

České a slovenské hospodářství prošlo za posledních sto let etapami bouřlivého rozvoje i zaostávání. Děti dnes už...

Další z rubriky

Zdržovací taktika Kapschi málem vyšla. Chyběly dva měsíce, tvrdí Ťok

Ilustrační snímek

Od dalšího prodloužení mýtné smlouvy s Kapschem dělily Česko dva měsíce, zdůvodnil potřebu rychle uzavřít smlouvu s...

Personální kolotoč v ČD. Mění se šéfové odborů, vracejí náměstci

Vlaková souprava CityElefant

Po výměně na postu generálního ředitele a dozorčí rady pokračují v Českých drahách velké změny. Nové vedení spustilo...

Karlín a u Kříže. V Praze nejspíš vzniknou nové zastávky vlaku

Vizualizace železniční zastávky Karlín

Dvě další zastávky mohou v nejbližších letech usnadnit cestujícím přestup z pražské městské dopravy na příměstskou...



Najdete na iDNES.cz