Doklad u uplatnění reklamace je velice důležitý, a to hned z několika důvodů. Například pro kontrolu dodržení zákonné třicetidenní lhůty pro vyřízení reklamace, pro prokázání opakované vady nebo jako důkaz samotného uplatnění reklamace. V případě, že podnikatel odmítne toto potvrzení (reklamační list či protokol) vydat nebo reklamaci odmítne přijmout, lze celou situaci vyřešit písemným podáním reklamace,a to nejlépe takzvaným dopisem s doručenkou, ze které je patrno, kdy byla reklamace podnikateli doručena.
Karla Toušková z Prahy koupila na trhu vnoučatům vánoční čokoládové figurky,za které zaplatila 45 korun za kus. Za několik dní jela nakoupit do supermarketu, kde viděla stejné figurky, ale za poloviční cenu. Paní Touškovou tento rozdíl v ceně nejprve zarazil a poté rozčílil a chtěla vědět, zda je možné prodávat shodné zboží za tak rozdílných podmínek a zda má právo vidět doklady, ze kterých by bylo možné zjistit, kolik za zboží prodejce zaplatil.
Ceny jsou od počátku roku 1991, kdy nabyl účinnosti zákon o cenách, smluvní. Tím je v podstatě popsaná situace možná. Cena v sobě zahrnuje zcela nebo zčásti náklady na pořízení, zpracování a oběh zboží, příslušnou daň, případně clo a zisk. Zda cena byla vytvořena správně, tedy jestli do ní nebylo započítáno něco "navíc", mohou kontrolovat pouze finanční úřady a pouze ty mohou také nahlížet do účetních dokladů, ze kterých jsou patrné pořizovací ceny zboží. Spotřebitel tedy vlastně nemá žádnou možnost zjistit cenu, kterou prodejce za zboží zaplatil.