právní poradna

-
Josef Havlíček z Prahy 9 si koupil nový CD přehrávač, na který byla poskytnuta obecná půlroční záruční doba. V průběhu tří měsíců byl přístroj dvakrát v záruční opravně, vždy pro stejnou vadu ("přeskakování" písniček). Když se vada objevila i potřetí, pan Havlíček ztratil trpělivost a předal majiteli záruční opravny písemné odstoupení od kupní smlouvy s tím, že přístroj ponechá v opravně,a požadoval vrácení zaplacené částky. Majitel opravny jej však odmítl s tím, že on je pouze opravář a peníze m u nemůže vrátit, to prý musí prodejce. Josef Havlíček se ptá, zda byl tento postup správný.

Z dopisu vyplývá, že postup majitele opravny byl správný. V tomto případě byly sice v záručním listě uvedeny servisní (záruční) opravny, ale právě pouze pro případ reklamování vad, u kterých přichází v úvahu oprava. V případě,který pan Havlíček popisuje - nebo také v případě vad, které nelze opravit a jež brání používání výrobku - , musí kupující svůj nárok (slevu z ceny,výměnu výrobku za nový, odstoupení od kupní smlouvy a vrácení peněz) uplatnit pouze u prodejce, u něhož výrobek koupil.

Občanský zákoník, §625:

Práva z odpovědnosti za vady se uplatňují u prodávajícího, u kterého věc byla koupena. Je-li však v záručním listě uveden jiný podnikatel určený k opravě, který je v místě prodávajícího nebo v místě pro kupujícího bližším, uplatní kupující právo na opravu u podnikatele určeného k provedení záruční opravy. Podnikatel určený k opravě je povinen opravu provést ve lhůtě dohodnuté při prodeji věci mezi prodávajícím a kupujícím.