právní poradna

-
Petru Suchánkovi z Prahy se asi po pěti letech používání rozbila značková žehlička, a tak ji předal odbornému servisu do opravy. Podle vyjádření pracovníka servisu závisí doba opravy spotřebiče na tom, kdy servis bude mít k dispozici náhradní díly od dodavatele. Pan Suchánek chtěl vědět, zda existuje nějaká zákonná lhůta, jako u záručních oprav, ve které musí servis provést pozáruční opravu, či zda je délka opravy zcela závislá na vůli jeho zaměstnanců. Petra Suchánka také zajímalo, jak má postupovat v případě, že servis nedodrží termín pozáruční opravy, uvedený na "opravence". Na telefonický dotaz mu opraváři odpověděli, že jestliže není spokojen, může si žehličku odnést jinam.

V současné době neexistuje žádný obecně závazný právní předpis, který by stanovil lhůty, ve kterých mají být dokončeny pozáruční opravy. Pro dovozce navíc již neplatí povinnost zabezpečit po ukončení záruční doby na dovážené výrobky náhradní díly a odborný servis. Tak se stane, že příslušná opravna nemá v daný okamžik potřebnou náhradní součástku k dispozici. Jestliže není možné provést opravu na počkání, je opravář povinen vystavit potvrzení o převzetí věci do opravy ("opravenku"), která mimo jiné obsahuje i termín provedení opravy. Jak jsem již uvedla výše, neexistuje žádný předpis, který by stanovil lhůty pro dokončení pozáručních oprav. Termín tedy stanoví opravář s ohledem na složitost opravy, dostupnost náhradních dílů, množství práce a podobně. Jestliže oprava není v dohodnutém termínu provedena, může Petr Suchánek od smlouvy odstoupit, to znamená odnést žehličku do jiné opravny.

Občanský zákoník, § 655, odst. 1:

Je-li věc opravena nebo upravena vadně, má objednatel právo na bezplatné odstranění vady. Zhotovitel je povinen vadu odstranit nejdéle v dohodnuté lhůtě. Nelze-li vadu odstranit nebo neodstranil-li ji zhotovitel v dohodnuté lhůtě, anebo vyskytne-li se vada znovu, má objednatel právo na zrušení smlouvy nebo na přiměřené snížení ceny opravy nebo úpravy.

Témata: Test iDNES.cz, Věci