Prazdroj dostal pokutu za pivní smlouvy

  • 13
Antimonopolní úřad si došlápl na Plzeňský Prazdroj. Největší český výrobce piva má zaplatit pokutu 2,3 milionu korun. Podle Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže se provinil proti zákonu uzavíráním smluv, které restauracím určovaly minimální roční odběr piva. Firma s tím ale nesouhlasí.

Úřadu se nelíbilo, že se restaurace a hostince při přechodu do barev Plzeňského Prazdroje zavazovaly mimo reklamy a propagace značky k minimálnímu ročnímu odběru piva, bez ohledu na to, jaká bude skutečná poptávka.

Konkurenci jsme neomezili, tvrdí Prazdroj

"Takovéto dohody jsou podle zákona zakázané a neplatné a mohou ve svém kumulativním účinku vést k narušení hospodářské soutěže na trhu piva dodávaného do pohostinských zařízení," uvedl předseda ÚOHS Josef Bednář.

Firma se proti rozhodnutí, které už je pravomocné, chce odvolat k vrchnímu soudu. Avšak do doby, než soud vynese verdikt, se rozhodnutí antimonopolního úřadu podřídí a pokutu zaplatí.

"Domníváme se ale, že smlouvy hospodářskou soutěž nenarušují," řekl iDNES mluvčí Prazdroje Alexej Bechtin.

Dodal, že Prazdroj dohody s restauracemi považuje za korektní, neboť se podílí na vybavení provozoven zařízením a logicky za to očekává protislužbu.

Nebylo to poprvé
Úřad při rozhodování o pokutě přihlédl i k minulým prohřeškům firmy. V roce 1998 totiž dostala pokutu 450 tisíc korun za zakázané smlouvy týkající se výhradního nákupu piva.

CO NAŘÍDIL ÚŘAD  PRAZDROJI

Společnost Plzeňský Prazdroj je povinna do 40 dnů od nabytí právní moci rozhodnutí informovat písemně všechny provozovatele pohostinských zařízení zavázaných dotyčnými smlouvami o zákazu a neplatnosti těchto závazků. Kopie písemných sdělení musí být doručeny do 60 dnů ÚOHS. Dále firma musí zaplatit pokutu 2,3 milionu korun a v budoucnu takové smlouvy už nesmí uzavírat.

"Přestože se v nyní uzavřeném řízení nejednalo o stanovení výhradního odběru, bylo možné v jednání firmy spatřovat snahu o zavazování odběratelů způsobem, který u většiny provozoven negativně působí na konkurenční prostředí s obdobnými účinky jako závazky výhradní," uvedl šéf ÚOHS Bednář.

Dodal, že restauratéry by snaha prodat nasmlouvané množství Prazdroje mohla vést k omezení nabídky ostatních značek a tím ke zúžení možnosti spotřebitele vybrat si mezi produkty různých výrobců.

Antimonopolní úřad zahájil toto řízení už loni, tehdy proti Plzeňskému Prazdroji a Pivovaru Radegast. Vzhledem ke sloučení pivovarů pod hlavičku Prazdroje však verdikt už míří proti nástupnické firmě.