Praze a Brnu by se měli cyklisté raději vyhýbat

-
Zatímco Pardubice a Hradec Králové jsou pro cyklisty téměř ideálními městy, jsou pražské a brněnské cyklostezky životu nebezpečné. To jsou závěry testů městských cyklostezek ve čtyřech velkých městech, které redaktoři MF DNES uskutečnili nejen v uplynulých dvou letech, ale také letos.

Pardubičtí a hradečtí kolaři využívají každodenně bicykl na cesty do zaměstnání, do škol nebo za nákupy, a tak uvítali, když se za poslední rok husté a dobře udržované sítě cyklostezek v obou městech rozrostly o další trasy. V Pardubicích k téměř třiceti kilometrům přibyly čtyři úseky v délce necelých dvou kilometrů, v Hradci se mohou cyklisté projíždět na několika kratších nově vybudovaných trasách především v blízkosti obchodních center. Úředníci na magistrátech a radní obou měst neusnuli na vavřínech a do budoucna plánují další změny. "Nejpozději za dva roky počítáme se zahájením výstavby dalších stezek, například by měl být vybudován podjezd Tyršova mostu a zahájeny práce na stezce spojující Hradec Králové a Pardubice," uvedl Jiří Kroutil z odboru hlavního architekta královéhradecké radnice. Zato na magistrátech v Praze a Brně cyklistickou dopravu příliš nepropagují. V Brně sice vznikl na přelomu roku nový, krátký úsek stezky v Husovicích, ale další změny, na které město letos vyčlenilo přes sedm milionů korun, se zatím jen projednávají. Cyklisté se tak v nejbližší době dočkají jen minimálních změn, bohužel žádná z nich neřeší stále nebezpečný průjezd středem města. Také v Praze čeká na kolaře nebezpečí, a to nejen při cestě přes střed města. Před cyklistickou a městskou hromadnou dopravou tu totiž mají stále mnohem větší přednost automobily. Průjezd městem v sedle kola připomíná často opičí dráhu. Ačkoli se mluví většinou o cyklostezkách, trasy vedou z valné části po chodnících, pěších zónách plných turistů, a hlavně po frekventovaných silnicích. Proto také většina těch, kteří by jinak možnosti dojíždění na kole do zaměstnání nebo do školy využívali, raději volí jiné alternativy. "V dnešní době je to nebezpečné, v minulém roce bylo hodně cyklistů zraněno, a dva dokonce zahynuli," říká Tomáš Nosek z ekologického hnutí Děti Země. Ani přes tyto varující údaje se v Praze za poslední rok téměř nic nezměnilo, neboť již třetí rok je rozpočet na rozvoj cyklostezek nulový. "Sám magistrát uvádí ve zprávách pro Evropskou unii, že v Praze dojíždí do práce na kole jedno procento lidí. Pokud by měl proporcionálně investovat do cyklistické dopravy, tak by to bylo 100 milionů korun ročně. Kdo říká, že na to nejsou peníze, tak snad nikdy neviděl rozpočet," tvrdí mluvčí občanského sdružení Oživení Petr Štěpánek. Díky tomuto sdružení byla nedávno vyznačena část cyklostezky vedoucí podél Vltavy, která je součástí mezinárodní stezky z Prahy do Drážďan. "Nyní se snažíme udržovat to, co je, v provozuschopném stavu a vše se připravuje k tomu, že až budou peníze, rozjedou se změny ve velkém," shrnuje situaci v Praze Hana Štichová z odboru dopravy pražského magistrátu. Větší zájem o rozvoj cyklostezek mají radní z některých městských částí. Podle Petra Štěpánka již například vypracovalo sdružení Oživení na žádost radních studie cyklostezek v Praze 2 a 7. "Ve chvíli, kdy by mělo dojít k realizaci, ale není nikdo schopen to schválit," dodává Štěpánek.

BRNO

celková délka cyklotras: asi 13 km

změny od minulého roku:

* úsek podél řeky Svitavy v Husovicích v délce 820 metrů

připravované změny 1):

* výstavba pokračování stezky v Komíně a podél řeky Svratky v Komárově
* dokončení úseku stezky v ulici Veslařská, která by měla po plánovaném vybudování mostu v příštím roce propojit stávající úseky stezky kolem řeky Svratky
Jiří Jedlička, autor je spolupracovníkem redakce

HRADEC KRÁLOVÉ

celková délka cyklotras: 23 km

změny od minulého roku:

* několik menších úseků, hlavně v blízkosti obchodních center (například u nového nákupního centra a na Moravském Předměstí)

připravované změny 1):

* nejpozději do dvou let by měla začít výstavba podjezdu Tyršova mostu a práce na stezce spojující Hradec Králové s Pardubicemi
(soc)

PARDUBICE

celková délka cyklotras: téměř 30 km

změny od minulého roku:

* nové čtyři úseky v celkové délce necelé dva kilometry (nejdelší vede v centru města ulicemi Jana Palacha a Na spravedlnosti)

připravované změny 1):

* na stezce od mostu Pavla Wonky do sídliště Polabiny by měla vést po levé straně frekventované silnice obousměrná cyklostezka
(mb)

PRAHA

celková délka cyklotras: asi 170 km, z toho je však samostatných pruhů pro cyklisty minimum

změny od minulého roku:

* úsek po náplavce podél Vltavy, který je součástí mezinárodní cyklostezky z Prahy do Drážďan

připravované změny 1):

* obnova zastaralého značení
* umístění stojanů na kola ve stanicích metra a u některých veřejných budov zhruba do konce roku
* stojany na kola na některých hlídaných parkovištích typu P+R (například na Černém mostě nebo nádraží Holešovice)
(aku)

Podrobnější informace o stavu městských cyklostezek lze najít v internetovém magazínu iDNES na adrese www.idnes.cz/test.
Poznámky: 1) údaje vycházejí z informací městských úřadů