Autobusy pražského Dopravního podniku zastarávají a nové jsou nezbytné.

Autobusy pražského Dopravního podniku zastarávají a nové jsou nezbytné. | foto: Martin Mráz

Praze chybějí peníze na autobusy, vítěze tendru vybírá už rok

  • 27
Největší zakázka v historii české autobusové dopravy čeká už rok na svého vítěze. A autobusoví výrobci na ni možná mohou rovnou zapomenout. Dopravní podnik hlavního města Prahy totiž připouští, že na autobusy možná nebude mít peníze.

Na investice má v tomto roce pouze 1,9 miliardy korun a jen splácení už dříve dojednaných dodávek bude stát téměř tři miliardy korun. Nové autobusy by přitom kasu podniku a tím i městský rozpočet zatížily dalšími čtyřmi miliardami.

Autobusy pražského Dopravního podniku zastarávají a nové jsou nezbytné. Firma několik let nové autobusy vůbec nekupovala. "Obavy z toho máme," připouští jednatel SOR Libchavy Petr Hájek. Výrobce autobusů, kterého založili bývalí zaměstnanci Karosy, je podle zdrojů MF DNES favoritem celé soutěže.

SOR, který patří do skupiny společností ovládaných finančním investorem J&T, jako jeden z mála ohlásil v průzkumu Sdružení automobilového průmyslu, že letošní rok bude nabírat lidi. "Pokud bychom zakázku pro Prahu získali, přijmeme přes sto lidí," potvrdil Hájek.

To, že je SOR favoritem, potvrzuje i fakt, že konkurenční vysokomýtské Iveco Czech Republic podávalo na soutěž stížnost u Úřadu na ochranu hospodářské soutěže. Firma, v Česku známá pod dřívějším jménem Karosa, k tendru však zarytě mlčí a odmítá jakékoliv komentáře. O obří zakázku bojuje ještě Evobus a Solaris.

Dopravnímu podniku přitom už nic nebrání ve vyhlášení vítěze soutěže, tedy kromě chybějících financí. ÚOHS námitky Iveka už před dvěma měsíci odmítl, pražskému dopravci tak zbývá jen svolat výběrovou komisi, která oznámí vítěze.

"Je to otázka priorit. Pro nás jsou teď priority naplnit hlavně rozpočet na příští rok," říká generální ředitel Martin Dvořák. "Není v tom nic nového, komise ještě nebyla svolána," řekl včera mluvčí Dopravního podniku Ondřej Pečený.

Ještě v létě přitom Dopravní podnik tvrdil, že vítěze potřebuje vyhlásit co nejdříve, protože vozový park mu rychle stárne a některé autobusy jsou za hranou životnosti. "Některé autobusy si pronajímáme, jde většinou o nové vozy," dodal Pečený.

Dopravní podnik nechce koupit všechny autobusy najednou, ale odebírat je hodlá postupně během pěti let. Díky dodávce stovek nových autobusů by měl vozový park omladit v průměru o tři roky ze současných devíti let.

Vítězství SOR Libchavy by bylo ještě před pár lety nemyslitelné. Firmu nebrali dopravci dlouho vážně. Postupně se z podniku stal středně velký producent autobusů, který získal velkou zakázku například pro Veolii nebo bratislavský Dopravní podnik. Firmu před třemi lety ovládla skupina J&T. "Neoficiální informace o tom, že jsme snad vyhráli, máme," připustil v závěru roku šéf SOR Petr Hájek.