Patrony se zásilkami se v potrubí pohybují rychlostí šest metrů za sekundu. | foto: Robert Rambousek, MF DNES

Pražská potrubní pošta letos slaví 120 let

  • 4
Aniž by to mnozí Pražané či návštěvníci metropole tušili, pod jejich nohama prochází světový unikát – potrubní pošta. Žádné jiné město na světě se nemůže pochlubit tak zachovalou sítí. Letos slaví 120 let od doby, kdy potrubím prolétla první zásilka.

"Od povodní v roce 2002 je ale mimo provoz, protože sítě i strojovny byly zničeny. Stále se je snažíme uvést do provozu, ale hlavně kvůli historické hodnotě," tvrdí Jiří Hák, vedoucí útvaru telegrafního a dálnopisného provozu Telefónica O2.

Pneumatická pošta byla v Praze zavedena v roce 1887 jako jedna z prvních v Evropě, dnes jsou její linky dlouhé 55 kilometrů.

Ústředí sídlí v budově hlavní pošty v Jindřišské ulici, odkud se hlavní linky paprskovitě rozbíhají směrem k pobočkám do Nuslí, Dejvic, Vinohrad, Smíchova a na Palmovku.

Permanentní servis
Pouzdro se zprávou se může v potrubí pohybovat rychlostí i 36 kilometrů za hodinu. Doručení zásilky tak z Jindřišské ulice na Pražský hrad trvá jen osm minut.

Ještě před několika lety používali tuto službu i vládní úředníci pro posílání utajených zpráv, ale legislativa NATO a Evropské unie potrubní poštu nepovažovala za vyhovující spojení.

Přestože je potrubí mimo provoz, společnost se o něj musí starat. Nařizuje jí to zákon. "Musíme zajistit, aby zařízení nezpůsobilo nějakou škodu. Například kdyby se jím šířil unikající plyn z narušeného plynovodu," podotýká Hák

Potrubní poštu mají i nemocnice
Světový unikát se opravuje jen pomalu, pracují na něm pouze dva technici, kteří si navíc náhradní díly vyrábějí sami. "Zrušit ji by stálo příliš peněz, modernizace také," míní Hák.

Potrubní pošta je národní technickou památkou, ale ani muzea, ani magistrát o ni valný zájem nemají. Proto také zatím zůstane ukrytá zrakům veřejnosti. "Aby návštěvníci mohli obdivovat ústřednu, musel by do budovy vést zvláštní vchod," řekl Hák.

Budova pošty v Jindřišské ulici je totiž pod speciální ostrahou. Potrubní poštu mají i některé nemocnice. Ale mnohem modernější – provoz řídí počítače. A také zásilky jsou jiné – přepravuje biologické vzorky, krev, léky.

V motolské nemocnici je více než dvě stě stanic a 6,5 kilometru trubek. Jde o největší interní systém v republice a jeden z největších v Evropě.

Patrony se zásilkami se v potrubí pohybují rychlostí šest metrů za sekundu. Systém řídí počítač a pod dohledem sedmi techniků denně přepraví na 2500 zásilek. Podobné potrubí je také například v nemocnicích na Karlově náměstí a ve Střešovicích.

,