Pražské hlavní nádraží otevřelo nové „ultračisté“ toalety

  13:18aktualizováno  15:58
Cestující na Hlavním nádraží v Praze mají možnost využít nových toalet. Dnes po otevření to ve všech místnostech nezvykle vonělo, na umyvadlech byly květiny a na zemi ani smítko prachu. Otázkou je, zda tato ultračistota vydrží. Firma Grandi Stazioni, která rekonstrukci provádí, tvrdí, že s tím nebude problém.

Nové toalety jsou zatím čisté a voní. | foto: Lukáš BíbaMF DNES

Dopomoci tomu má ostraha, která bude veřejné záchodky neustále hlídat. Otevřeno bude od 6 do 22 hodin. Kromě dozoru bude mít firma na starosti také například udržování pořádku.

Cestujícím je kromě použití toalet za 10 korun k dispozici také sprcha za 40 korun a zapůjčení ručníku za deset korun. Oproti cenám na současných záchodcích jde o mírné zdražení. Kabinka zde stojí 7 korun, pisoár 5 korun.

Nepovolaným vstup zakázán
Ostraha na záchodech i celková rekonstrukce má také za úkol snížit počet bezdomovců a drogově závislých lidí, kteří se na nádraží často pohybují. "Pokud nějakého takového člověka uvidíme, na nové toalety  ho nepustíme," uvedl mluvčí Grandi Stazioni Martin Hamšík.Podle něj ale možná bude těžké takové osoby vždy poznat.

Proti drogově závislým na nových záchodcích žádná opatření nejsou. Modrá světla, jako jsou například v barech i některých kinech, pod kterými narkomani nenajdou žílu, tu nejsou. "S tím jste mě překvapili," odpověděl na otázku iDNES.cz, zda toto zařízení firma plánovala, Martin Hamšík.

Nové toalety společně se zázemím pro přepravu zásilek ČD Kurýr navazují na první fázi revitalizace nádraží, která byla ukončena loni v prosinci.

"Otevření nových toalet a zázemí pro ČD Kurýr je dalším viditelným krokem k vyšší kvalitě služeb pro cestující a návštěvníky. Postupně budeme nabízet nové služby a možnosti nakupování pro veřejnost až do ukončení rekonstrukce nádraží," dodává Andrea Odoardi, jednatel společnosti Grandi Stazioni Česká republika.

Druhá fáze zahrnuje ještě budování nového Zákaznického centra Českých drah, kde si cestující budou moci koupit jízdenky a získat informace o spojích. V sousedství ČD centra bude úschovna zavazadel.

Celkem v rámci druhé fáze rekonstrukce v dolní i horní části nádraží vznikne 3000 m2 nových obchodních ploch. Konec této fáze je naplánován na prosinec letošního roku. Nádraží by mělo být kompletně převlečeno do nového v roce 2011.

Kromě nových záchodů nádraží už dříve zprovoznilo obchody s módou a s knihami. - čtěte Hlavní nádraží láká na další obchod, Luxus doplnily knihy

Rekonstrukce za jednu miliardu
Cestující čekají v souvislosti s rekonstrukcí přes léto některá omezení. Uzavře se severní část vstupní haly, což bude také zahrnovat vchody do metra, a současně se ukončí opravy fasády ve střední části haly. Vstup do obou směrů metra bude zachován v jižní části.

Kromě pražského Hlavního nádraží opravuje firma Grand Stazioni také nádraží v Karlových varech a Mariánských lázních. Rekonstrukce všech tří nádraží vyjde na zhruba jednu miliardu korun.

Kromě těchto nádraží se různí developeři zajímají i o další. Do rozvoje drážních pozemků hodlají investovat miliardy eur. Velké proměny čekají především Smíchovské, Žižkovské a Masarykovo nádraží.

"Praha je v podstatě rozebraná, zájem o pražské železniční reality je enormní," řekl na nedávné konferenci Czech Real 2008 ředitel odboru nemovitostních projektů Českých drah Karel Tabery.

K nejzajímavějším akcím patří chystaná revitalizace Smíchovského nádraží. Tu bude financovat Sekyra Group v rámci společného podniku Smíchov Station Development. Jak uvedl výkonný ředitel firmy Leoš Anderle, hodlá Sekyra v následujících deseti až 15 letech do výstavby na Smíchově investovat až 600 milionů eur (zhruba 15 miliard korun).

Na Smíchově by měla v podstatě vzniknout nová městská čtvrť s obchodní či kancelářskou plochou 400 tisíc metrů čtverečních. Součástí projektu jsou i byty.


Zůstane hlavní nádraží v Praze po rekonstrukci čisté?

celkem hlasů: 4342

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 6. června 2008. Anketa je uzavřena.

Ne, za čas to bude to samé 2710

Ano, lidé se budou snažit 1217

Nezajímá mě to, vlakem nejezdím 415



Nejčtenější

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...



Z prošlého jídla a miliard much udělali dva Britové v Jižní Africe byznys

Od roku 2008, kdy firma vznikla a přijala první zaměstnance, se jejich počet...

Miliardy much a hnijící jídlo jsou pro bratry Jasona a Davida Drewovy z Velké Británie jádrem podnikání. V Jižní Africe...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Mileniálové všech zemí, spojte se. Mladá generace se odvrací od kapitalismu

Socha Karla Marxe v německém Trieru

Popularita kapitalismu mezi mladými Američany klesá. Přibližně polovina z nich by raději žila v socialistické zemi,...

Další z rubriky

Karlín a u Kříže. V Praze nejspíš vzniknou nové zastávky vlaku

Vizualizace železniční zastávky Karlín

Dvě další zastávky mohou v nejbližších letech usnadnit cestujícím přestup z pražské městské dopravy na příměstskou...

Zdržovací taktika Kapschi málem vyšla. Chyběly dva měsíce, tvrdí Ťok

Ilustrační snímek

Od dalšího prodloužení mýtné smlouvy s Kapschem dělily Česko dva měsíce, zdůvodnil potřebu rychle uzavřít smlouvu s...

Do dálnic a jiných staveb půjde přes 86 miliard, o pětinu víc než letos

Ministr dopravy Dan Ťok na stavbě dálnice D1 exit 15.

O čtrnáct miliard korun víc má jít v příštím roce ze Státního fondu dopravní infrastruktury na výstavbu klíčových...



Najdete na iDNES.cz