Autobusovou linku 119 spojující pražské Letiště Václava Havla se stanicí metra Nádraží Veleslavín čeká barevná změna. | foto: Prague Airport

Pražské letiště sní o modrém autobusu, brzdí ho spor o cenu polepu

  • 88
Z letiště do centra Prahy do třiceti minut a za méně než dvě eura. Takové titulky by si přál šéf Českého aeroholdingu už letos v českých i zahraničních médiích a v bedekrech pro turisty. Zatím koncept brzdí zdánlivá maličkost: neshoda o ceně polepu autobusů.

„Přišli jsme s konceptem modrého autobusu. Jde o vylepšení linky 119, která spojuje stanici metra Nádraží Veleslavín a letiště Ruzyně,“ říká šéf Českého aeroholdingu (ČAH) Václav Řehoř. Autobus by měl být celý modrý a s velkým nápisem „aerobus“. „Každému by mělo být jasné, když na zastávku přijedou dva autobusy, do kterého mají nastoupit. Mělo by to být blbuvzdorné,“ říká ředitel. Každoročně podle něj využije autobus 119 k přepravě z nebo na letiště 3,5 milionu turistů.

ČAH si spočítal, že podle standardních cen by ho polep šestnácti autobusů a instalace wi-fi stál milion korun plus dalších 300 tisíc na dva roky za provoz wi-fi. „Jenže Rencar chce dvakrát tolik, na to nemůžeme přistoupit,“ tvrdí Řehoř.

Reakci Rencar, kterou z 28 procent vlastní Dopravní podnik a z 72 procent dceřiná firma JCDecaux, se ve čtvrtek nepodařilo získat. Skupina JCDecaux má rovněž výhradní smlouvu s pražským magistrátem na provozování venkovní reklamy v Praze - na pražském mobiliáři.

Linku 119 z pražského letiště k nově protaženému metru na Nádraží Veleslavín provozuje Dopravní podnik hlavního města Prahy. Rencar s ním má výhradní smlouvu na pronájem reklamních ploch. „V tuto chvíli jednáme o podobě a případném umístění polepu autobusů 119, tedy za jakých podmínek, v jaké podobě,“ říká tiskový mluvčí DPP Jiří Štábl.

Na letišti i ve stanici metra by ČAH chtěl udělat velké modré směrovky, které lidi odnavigují na zastávku. V autobuse by mělo být wi-fi připojení k internetu, aby si turisté hned mohli najít hotel a případné další dopravní spojení. V ideálním případě by autobus neměl cestou nikde stavět.

„O požadavku letiště víme a jednáme s ním. Od 7. dubna se udělaly na lince 119 na znamení všechny zastávky mimo areál letiště, s výjimkou Divoké Šárky - tam nastupuje a vystupuje z každého autobusu hodně cestujících,“ říká Filip Drápal, mluvčí společnosti Ropid, která má na starosti organizaci veřejné dopravy v Praze. Letiště by si přálo, aby linka některé zastávky přímo projela, to je ale nutné podle Drápala projednat s městskými částmi, kterých se to týká.

Podle informací Řehoře chystá DPP v autobuse úpravu pro uložení zavazadel - nejprve jen odstraní některé sedačky, aby získal víc místa, v příštích letech se pak chystá vysoutěžit speciální autobusy.

Už dnes existuje přímý autobusový spoj mezi pražským letištěm a hlavním nádražím, Airport Express, linku provozují České dráhy. Cesta trvá třicet minut a jízdenka přijde na 60 korun. Cesta z letiště do centra městskou hromadnou dopravou s využitím autobusu linky 119 vyjde na 32 korun, a s řadou zastávek a jedním přestupem trvá zhruba 34 minut.