Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pražské letiště v září rozhýbe nový prst

  10:37aktualizováno  10:37
Letiště Praha Ruzyně na začátku září povyroste a zmírní tak nápor cestujících na dosavadní odbavovací haly praskající ve švech. Mezinárodní letiště se rozšíří o další část, kterou začátkem srpna správa letiště zkolaudovala.

Letiště, Ruzyně - Nový terminál Sever 2 má zvýšit kapacitu letiště o 3,5 milionu cestujících až na deset milionů pasažérů za rok. Později by se měla kapacita dalšími úpravami rozšířit na zhruba 15 milionů lidí. (16. června 2005) | foto: David VotrubaiDNES.cz

Přibude takzvaný nástupní prst a spojovací objekt, který propojí současnou příletovou halu s nově budovaným terminálem. „Po uplynutí odvolací lhůty by měla část nového terminálu začít veřejnosti sloužit ve zkušebním provozu začátkem září,“ říká pověřená ředitelka České správy letišť Hana Černochová.

Nově otevíraný nástupní prst a spojovací budova letišti pomohou zvládat letní nápor cestujících.

Pražské letiště v Ruzyni odbavilo v prvním pololetí 4,85 milionu lidí, což je o necelých čtrnáct procent více než loni. Za celý rok očekává vedení podniku jedenáct milionů pasažérů, což by Prahu zařadilo do elitnější skupiny evropských letišť. V současné době je podle počtu odbavených pasažérů mezi třemi desítkami největších letišť na kontinentě.

Ruzyně je již druhým rokem přetížena. Loni letiště odbavilo přes devět milionů lidí, tedy skoro o třetinu více než o rok dříve. Teoretická maximální kapacita současné odbavovací haly je o 2,5 milionu lidí nižší. Zprovozněním takzvaného prstu C se zvýší počet nástupních mostů do letadel ze 17 na 27 a průchodnost letištěm zhruba o čtvrtinu až třetinu.

Nová propojovací budova a odbavovací prst jsou součástí dosud největší expanze letiště. Takzvaný severní terminál měl původně stát přes deset miliard korun. Na devět miliard si správa letišť vzala úvěr od Evropské investiční banky. Podle Černochové se při soutěžích podařilo cenu stlačit, a tak bude celý terminál nakonec stát méně než devět miliard korun.

Hlavní budovu staví za 3,17 miliardy korun Skanska, spojovací objekt mezi starým a novým terminálem dodal Metrostav.

Poslední velkou zakázkou před otevřením nových prostor pro cestující je půlmiliardová třídírna zavazadel, kterou bude dokončovat nizozemská firma VanDerLande.

Letiště teď shání do nových prostor nájemníky, kteří zpříjemní cestujícím čekání na jejich let. Smlouvy má uzavřeny již s prodejcem hraček Sparky’s, s prodejci sklářských výrobků Egermann a Blue Praha, bude zde také parfumerie a dvě velké prodejny typu duty free shop. K posezení budou k dispozici také dvě kavárny.

Rozšířené letiště má začít sloužit lidem začátkem příštího roku. Dvouciferné nárůsty drží pražská Ruzyně už druhým rokem, a proto si začíná brousit zuby i na větší konkurenci, jako je například letiště Vídeň. Ani rakouská metropole nezahálí, letos do pololetí prošlo jejím letištěm o devět procent lidí více než loni, tedy dva a půl milionu lidí. I tak za sebou Praha nechala například letiště v Hamburku, Nice nebo Lisabonu.

Podobný boom cestujících i přes stále rostoucí ceny ropy a stížnosti leteckých společností mají i ostatní letiště nových členských států Evropské unie.

Do Varšavy přiletělo v meziročním srovnání o pětinu lidí více a do loňska stagnující letiště se probudilo k životu. Podobně dobře se dařilo i letišti v hlavním městě Maďarska. Budapešť dokonce v pololetí hlásila nárůst cestujících o více než 27 procent.

Velkou měrou se na jejich úspěchu podílejí levné aerolinie, které dokázaly přitáhnout zájem lidí i na dříve neznámá letiště. Například polské Katovice nedaleko Ostravy levným aeroliniím vděčí za skoro devadesátiprocentní meziroční růst cestujících, i když zatím jen z malé základny půl milionu odbavených cestujících. Podobně téměř z žádného provozu vyrostlo i letiště na jihu Velké Británie v Bournemounthu.

Nejvíce rostoucí letiště

Letiště nad 25 mil. lidí ročně

Mnichov 10,3 %
Řím - Fiumicino 6,4 %
Paříž - Charles de Gaulle 5,6 %

Letiště 10-25 mil. lidí ročně

Moskva - Domodědovo 14,8 %
Barcelona 9,7 %
Dublin 9,3 %

Letiště 5-10 mil. lidí ročně

Budapešť 27,2 %
Kolín/Bonn 19,4 %
Varšava 19,1 %
Praha 13,7 %
Letiště do 5 mil. lidí ročně

Řím - Ciampino 95,1 %
Bournemouth (Británie) 90,6 %
Katovice 87,3 %

Pozn: Srovnání červen 2004 a 2005
Pramen: ACI Europe


 

Autoři:



Nejčtenější

Prodavači jsou dražší než vysokoškoláci. Anomálie však dlouho nevydrží

(ilustrační snímek)

Současný trh práce zažívá anomálie v odměňování. Kdo hledá práci, může si u dané firmy říct víc, než mají stávající...

Problémy vyřešíme, chce to ale čas, říká finanční ředitel Kauflandu

Finanční ředitel Kauflandu Jan Stupka obsluhoval zákazníky u pokladny na...

Finanční ředitel Kauflandu Jan Stupka (54) působí v tomto německém obchodním řetězci, kde je zvykem rozhovory...



Motýlí efekt a duha na českých bankovkách. Podívejte se na nové prvky

Státní tiskárna cenin představila nové ochranné prvky, které budou na...

Státní tiskárna cenin slaví devadesát let od svého vzniku. Významné jubileum spojila s unikátní výstavou cenin, kde má...

Ceny pozemků pro dům vyskočily na dvojnásobek. Kolik stojí ve vašem kraji?

Inženýrské sítě

Ceny stavebních pozemků stoupaly nejstrměji v posledních sedmi letech na Vysočině, v Královéhradeckém kraji a ve...

Hladové české firmy posílí tisíc Filipínců, pracantů s dobrou angličtinou

Filipínský dělník

Do Česka má letos prostřednictvím vládního programu na zaměstnávání cizinců přijet tisíc Filipínců. Budou vítanou...

Další z rubriky

ČEZ pokračuje ve větrné expanzi, ve Francii postaví své první elektrárny

Větrný park ČEZ v německém Cheinitz-Zethlingenu

Snaha polostátního gigantu ČEZ přebarvit se alespoň zčásti nazeleno pokračuje. Na konci roku by měla firma zahájit...

Podezřele levné stavební nabídky budou mít utrum, stát víc ocení kvalitu

Asfaltér Josef Horák pracuje jako řidič finišeru na dostavbě dálnice D8 u...

Úředníci ministerstva dopravy dostanou manuál, který by je měl upozornit na podezřele nízkou cenu ve výběrových...

Na STK se čeká dlouhé hodiny, Ťok chce kontroly svěřit i autoservisům

Předseda profesní komory STK Michal Cuc ze Mstišova u Teplic (16. dubna 2018)

Před stanicemi Státní technické kontroly se po celém Česku tvoří kvůli přísnějším pravidlům dlouhé fronty. Některé...

Najdete na iDNES.cz