Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pražské rychlíky části majitelů Lítaček podraží, někdy až o čtvrtinu

  5:00aktualizováno  5:00
Cestování rychlíky mezi Prahou a některými městy při kombinaci jízdenky Českých drah a Lítačky s kupónem pro Prahu od úterý zdraží. Průvodčí budou nově uznávat Lítačku jen do stanice v pásmu platnosti, kde rychlík skutečně zastavuje, nikoliv jen projíždí. Změny se týkají rychlíků z Prahy do Kladna, Všetat a Kralup nad Vltavou.

Nádraží Kladno | foto: Radek CihlaMF DNES

Úprava jízdného, na které se dohodl pražský organizátor dopravy Ropid, ministerstvo dopravy a České dráhy teprve v závěru roku, tak přinese citelné zdražení těm, kteří necestují pravidelně a používají pro své cesty rychlíky. Naopak u osobních a spěšných vlaků žádné změny nebudou.

Až dosud například cestujícímu s Lítačkou s kupónem jen pro Prahu nebo jízdenkou pro cestu po Praze při cestě z Kladna do Prahy rychlíkem stačilo koupit si pouze jízdenku Českých drah z Kladna do stanice Praha – Ruzyně, odkud mu už začala platit pražská jízdenka. Rychlík zde ale nestavěl. Nově si bude muset podle nového opatření koupit jízdenku až do Prahy – Veleslavína.

Nově bude možné navazovat Tarify Pražské integrované dopravy a Českých drah pouze ve stanicích, kde vlak skutečně dle jízdního řádu zastavuje, nikoli jako dosud v jakékoli první nebo poslední stanici nebo zastávce v rámci tarifního pásma PID, i když zde rychlík ve skutečnosti nezastavoval,“ potvrdil mluvčí Ropidu Filip Drápal.

I když jde o zdražení v řádech korun za jednu cestu, není až tak malé v procentním vyjádření: dosud jedna cesta z Kladna do Prahy s využitím pražské jízdenky stála 35 korun, teď zaplatí cestující 39 korun. Ještě větší rozdíly budou ale při jízdě na kratší vzdálenost: například z Hostivice bude nově cesta stát 19 namísto 15 korun. To je zdražení o 26,7 procenta.

Spěšných a osobních vlaků se změna nedotkne

Změny se týkají více rychlíkových tratí: kromě kladenských rychlíků také trasy Praha – Všetaty a Praha – Roudnice nad Labem. Kombinovat jízdenky Pražské integrované dopravy a tarifu Českých drah nepůjde ani u rychlíků mezi Lysou nad Labem a Štětím.

U jiných rychlíků dosud cestující jízdenky Pražské integrované dopravy využívat nemohou. To by se ale v budoucnu mohlo změnit. Ropid totiž vysvětluje změnu tím, že chce do své sítě integrovat postupně rychlíky, které dosud u Českých drah objednává a platí ministerstvo dopravy. Nově na jejich provoz bude přispívat i Ropid. „Vzhledem k tomu, že předpokládáme plošné zapojení rychlíků do integrace s jejím postupným rozšiřováním, bylo nutné dojednat s ministerstvem i Českými drahami ekonomicky přijatelné nastavení pravidel pro uznávání jízdních dokladů PID v rychlících,“ dodal Drápal.

Podle něj už od středy platí tarif PID v rychlících v úseku Kralupy nad Vltavou – Roudnice nad Labem. „V letošním roce by takto měly být zapojeny ještě hradecké rychlíky ve směru Nymburk a Poděbrady, o zapojení dalších tratí se bude dále jednat,“ dodal Drápal. U osobních a spěšných vlaků se nic nemění.

Pro cestující ale bude změna znamenat i chaos. Stejné trasování mají například mezi Prahou a Kladnem i spěšné vlaky, které ale platí kraj. Ty také v Praze-Ruzyni nezastavují, ale přesto v tomto případě mohou cestující využít pražské jízdenky až do/z Ruzyně.

Ropid o změně informoval cestující na poslední chvíli, na jeho webových stránkách se informace objevila teprve v pondělí.

Omezíte po úpravách cen jízdného cestování zmíněnými rychlíkovými spoji?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 10. ledna 2017. Anketa je uzavřena.

Ne 195
Ano 150
Autor:


Nejčtenější

Falešný „smažák“, pangas místo candáta. Restaurace dál klamou zákazníky

Smažené sýry restaurace občas nahradí takzvanými analogy, které se méně...

Klamání hostů náhražkami potravin z restaurací nemizí. Místo Plzeňského Prazdroje dostávají zákazníci pražského podniku...

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...



10 LET OD KRIZE: Místo práce jsme stříleli vrtulníky, říká bývalý bankéř Lehmanů

Nik Storonsky, zakladatel a šéf britského bankovního start-upu Revolut.

Před deseti lety oběhly celý svět fotky bankéřů, jak s papírovými krabicemi vyklízejí své kanceláře na Wall Streetu....

ČSA se vracejí do minulosti. Aerolinky vymění flotilu airbusů za boeingy

Ilustrační snímek

České aerolinie čeká během následujících měsíců velká výměna provozovaných letadel. Do dvou let mají ve flotile...

KVÍZ: Maturita z piva. Vyzkoušejte se, jak znáte značky, hospody i pijany

Šikovný hospodský umí načepovat hladinku, šnyt i mlíko.

V předchozím pivním kvízu jsme vás zkoušeli hlavně z výroby piva, tentokrát to bude více ze života - co pijeme, jak to...

Další z rubriky

České dráhy výrobce nediskriminovaly, zamítl úřad stížnost Alstomu

Alstom vyrábí i francouzské rychlovlaky TGV (ilustrační snímek).

České dráhy v soutěži na desítky elektrických souprav výrobce vlaků nediskriminovaly. Na postup státem vlastněného...

Třetím členem vedení Českých drah se stal Radek Dvořák

České dráhy mají novou lokomotivu Vectron

Třetím členem vedení Českých drah se stal dosavadní ředitel odboru koncepce a rozvoje osobní dopravy Radek Dvořák. Do...

Antimonopolní úřad zamítl stížnost Kapsche na mýtný tendr

Ilustrační snímek

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) v opakovaném prvoinstančním rozhodnutí zamítl stížnost společnosti Kapsch,...



Najdete na iDNES.cz