Ilustrační foto.

Ilustrační foto. | foto: Martin Mráz

Pražský dopravní podnik je ve ztrátě už 2,3 miliardy

  • 12
Pražský dopravce zveřejnil výroční zprávu o svém hospodaření v roce 2008. Oproti stejnému období v loňském roce prohloubil za první čtvrtletí letošního roku ztrátu o více než 600 milionů. Podle zprávy je to kvůli překročení plánovaných nákladů a poklesu tržeb.

Pražský dopravní podnik churaví stále víc. Ačkoli je jeho vozový park považován za jeden z nejmodernějších v Evropě, tramvajová síť je vůbec nejhustší na světě a cizinci oceňují čistotu metra, noční dopravu a pokrytí všech pražských čtvrtí, o zdraví firmy mluvit nelze.

Tedy zejména z toho nejdůležitějšího pohledu - z finančního.

Městský dopravce, který zaměstnává více než jedenáct tisíc lidí,  v letošním prvním čtvrtletí prohloubil ztrátu na 2,3 miliardy korun z 1,66 miliardy před rokem. Vyplývá to ze zprávy o hospodaření podniku.

Příčinou hlubší ztráty je podle zprávy překročení plánovaných nákladů o 684 milionů korun a nižší výnosy o 33 milionů Kč.

Hospodaření firmy v prvním čtvrtletí roku 2009
   Plán Skutečnost  Rozdíl 
 Náklady  3,05 mld. 3,74 mld.   684 mil.
 Výnosy  1,44 mld. 1,4 mld.  33 mil. 
 Celkem  -1,62 mld. -2,33 mld.   -717 mil.

Hospodaření firmy v roce 2008

 Loni hospodařil podnik se ziskem 50,954 milionu korun., když původně plánoval ztrátu 64 milionů.

 Zisk podnik vykázal mimo jiné kvůli vyšším výnosům z prodeje materiálu (kolejnic, panelů).

Méně peněz za roční kupony

Dopravnímu podniku od ledna do konce března podle dokumentu poklesly také tržby. Ve srovnání se stejným obdobím loňského roku byly nižší o 60 milionů korun. Největší propad zaznamenal podnik u ročních časových jízdenek, což má logický důvod.

Když magistrát loni v létě nařídil Dopravnímu podniku, aby začal místo papírových tramvajenek používat i elektronické čipové karty Opencard, nabídl cestujícím, kteří si Opencard pořídí, desetiprocentní slevu na letošní roční kupon.

Obchodní trik vyšel - kupon se slevou 475 korun si koupilo 130 tisíc držitelů karty. Nejenže dopravce na slevách přišel o 61,7 milionu korun (město mu poslalo zpět 38 milionů), ale podzimní masivní prodej kuponů znamenal pokles žadatelů u okének na začátku letošního roku. Na druhou stranu mohly peníze s předstihem utržené za kupony vydělávat na úrocích.

Nárůst byl naopak u SMS jízdenek, kterých si ve srovnání s loňským prvním čtvrtletím koupilo o 3,28 milionu cestujících více.

Odstoupil ekonomický šéf

Investice firmy v prvním čtvrtletí přesáhly 799 milionů korun, vysoké výdaje měla firma za rekonstrukce vlaků metra a nákup nových tramvají. Podnik musel také uhradit 197 milionů korun společnosti Siemens, která podniku od ledna zajišťuje externí údržbu vozů metra na trase C.

Zastupitelstvo minulý měsíc poslalo podniku 1,4 miliardy korun, ale ty může firma utratit jen za nové vozy. Nikoli za běžný provoz. Podnik proto podle zprávy předpokládá, že jeho finanční situace bude v dalších obdobích letošního roku ještě složitější.

Průměrná mzda zaměstnanců dopravního podniku
 Řidiči  28 304
 Dělníci  22 859
 Pomocný personál  20 720
 Administrativa, dispečeři  29 666
 Průměr  26 458
 Náklady na mzdy  3,8 mil. Kč

I to je údajně také důvodem, proč před několika dny rezignoval ekonomický ředitel podniku Ivo Štika. Podle neoficiálních informací je za jeho odchodem primátor Pavel Bém (ODS), který dal nůž na krk generálnímu řediteli Martinu Dvořákovi: buď Štika, nebo sám Dvořák.

Bém se totiž domnívá, že podnik s dotacemi špatně hospodaří. "Nemá ještě schválený rozpočet a hospodaří v rozpočtovém provizoriu. To je nezodpovědné," zlobil se Bém. Proto na posledním jednání městské rady předložil návrh na Dvořákovo odvolání. Nakonec ale svůj návrh stáhl a o místo přišel Štika.

,