Pražský dopravní podnik churaví stále víc. Ačkoli je jeho vozový park považován za jeden z nejmodernějších v Evropě, tramvajová síť je vůbec nejhustší na světě a cizinci oceňují čistotu metra, noční dopravu a pokrytí všech pražských čtvrtí, o zdraví firmy mluvit nelze.
Tedy zejména z toho nejdůležitějšího pohledu - z finančního.
Městský dopravce, který zaměstnává více než jedenáct tisíc lidí, v letošním prvním čtvrtletí prohloubil ztrátu na 2,3 miliardy korun z 1,66 miliardy před rokem. Vyplývá to ze zprávy o hospodaření podniku.
Příčinou hlubší ztráty je podle zprávy překročení plánovaných nákladů o 684 milionů korun a nižší výnosy o 33 milionů Kč.
Plán | Skutečnost | Rozdíl | |
Náklady | 3,05 mld. | 3,74 mld. | 684 mil. |
Výnosy | 1,44 mld. | 1,4 mld. | 33 mil. |
Celkem | -1,62 mld. | -2,33 mld. | -717 mil. |
Loni hospodařil podnik se ziskem 50,954 milionu korun., když původně plánoval ztrátu 64 milionů. Zisk podnik vykázal mimo jiné kvůli vyšším výnosům z prodeje materiálu (kolejnic, panelů). |
Méně peněz za roční kupony
Dopravnímu podniku od ledna do konce března podle dokumentu poklesly také tržby. Ve srovnání se stejným obdobím loňského roku byly nižší o 60 milionů korun. Největší propad zaznamenal podnik u ročních časových jízdenek, což má logický důvod.
Když magistrát loni v létě nařídil Dopravnímu podniku, aby začal místo papírových tramvajenek používat i elektronické čipové karty Opencard, nabídl cestujícím, kteří si Opencard pořídí, desetiprocentní slevu na letošní roční kupon.
Obchodní trik vyšel - kupon se slevou 475 korun si koupilo 130 tisíc držitelů karty. Nejenže dopravce na slevách přišel o 61,7 milionu korun (město mu poslalo zpět 38 milionů), ale podzimní masivní prodej kuponů znamenal pokles žadatelů u okének na začátku letošního roku. Na druhou stranu mohly peníze s předstihem utržené za kupony vydělávat na úrocích.
Nárůst byl naopak u SMS jízdenek, kterých si ve srovnání s loňským prvním čtvrtletím koupilo o 3,28 milionu cestujících více.
Odstoupil ekonomický šéf
Investice firmy v prvním čtvrtletí přesáhly 799 milionů korun, vysoké výdaje měla firma za rekonstrukce vlaků metra a nákup nových tramvají. Podnik musel také uhradit 197 milionů korun společnosti Siemens, která podniku od ledna zajišťuje externí údržbu vozů metra na trase C.
Zastupitelstvo minulý měsíc poslalo podniku 1,4 miliardy korun, ale ty může firma utratit jen za nové vozy. Nikoli za běžný provoz. Podnik proto podle zprávy předpokládá, že jeho finanční situace bude v dalších obdobích letošního roku ještě složitější.
Řidiči | 28 304 |
Dělníci | 22 859 |
Pomocný personál | 20 720 |
Administrativa, dispečeři | 29 666 |
Průměr | 26 458 |
Náklady na mzdy | 3,8 mil. Kč |
I to je údajně také důvodem, proč před několika dny rezignoval ekonomický ředitel podniku Ivo Štika. Podle neoficiálních informací je za jeho odchodem primátor Pavel Bém (ODS), který dal nůž na krk generálnímu řediteli Martinu Dvořákovi: buď Štika, nebo sám Dvořák.
Bém se totiž domnívá, že podnik s dotacemi špatně hospodaří. "Nemá ještě schválený rozpočet a hospodaří v rozpočtovém provizoriu. To je nezodpovědné," zlobil se Bém. Proto na posledním jednání městské rady předložil návrh na Dvořákovo odvolání. Nakonec ale svůj návrh stáhl a o místo přišel Štika.