Úspory v údržbě mají přinést také nové autobusy nebo tramvaje. Ilustrační foto.

Úspory v údržbě mají přinést také nové autobusy nebo tramvaje. Ilustrační foto. | foto: Mobil.iDNES.cz

Pražský Dopravní podnik propustí 500 lidí

  • 8
Pět set pracovníků Dopravního podniku si bude muset příští rok hledat nové zaměstnání. Manažeři připravují největší propouštění od doby, kdy kancelářemi, dílnami i garážemi před třemi lety proletěli auditoři. V podniku nyní pracuje na jedenáct tisíc lidí a tak jde o jednoho z největších zaměstnavatelů v celém Česku.

"Hledáme možnosti, kde ušetřit. Mzdové náklady zatěžují náš rozpočet nejvíce," poznamenal včera pro MF DNES generální ředitel firmy Martin Dvořák.

Dopravce byl ke konci září ve ztrátě 2,5 miliardy korun. Nejvíce výpovědí podle něj půjde do garáží autobusů. "Zefektivnili jsme vypravování vozů, čímž se ušetří nejen náklady na provoz, ale i na údržbu," vysvětluje Dvořák.

O čem je řeč? V ranní špičce vyjíždí na trasu téměř všechno, co má kola - tedy 1 100 autobusů. Všechny musí být čisté, vyhřáté, perfektně ošetřené, a to stojí peníze. Když po ranní špičce opadne zájem cestujících, vozy postávají zbytečně na konečných nebo se vracejí do garáží. Nyní se bude lépe plánovat - na trasu vyjede méně autobusů, ale zvládnou třeba obsloužit více linek bez zbytečného pauzírování.

Úspory v údržbě přinesou i nové autobusy, kterých do města nyní míří na sedm set, a také tramvají. Dopravce příští rok dostane první větší dodávku nových tramvají ForCity z plzeňské Škody Transportation. Dohromady jich ve městě bude do osmi let jezdit 250.

Odstupné až 13 platů

Nové vozy pochopitelně nepotřebují takovou péči v garážích a vozovnách, takže i zde podnik ušetří. Nejen mechanici ovšem musí mít strach z návštěvy personálního ředitele - výpovědi se budou rozdávat i mezi úředníky.

"Propustíme desítky lidí z úřednických pozic," potvrdil Dvořák s tím, že konečné úspory po vyplacení odstupného pro pětistovku pracovníků se šplhají na stovky milionů korun ročně. Odstupné přitom podle platné kolektivní smlouvy může činit pět až 13 platů.

Jakékoli propouštění vyvolává pochopitelně zájem mezi odboráři. "Jednání jsou naplánována na tento a příští týden. Máme informace, že se chystají změny, ale zatím jsme o ničem nejednali. Jsme připraveni o propouštění jednat, ale musí ho provázet i jednání o odstupném," nebrání se dialogu šéf jedné ze třinácti odborových organizací působících na půdě firmy Jiří Obitko.

O chystaném propouštění toho víc nevědí ani další odboráři. "Ve středu nám Dopravní podnik předloží čísla, do té doby je předčasné o čemkoliv spekulovat," potvrzuje další z odborářských šéfů Antonín Růžička, místopředseda Odborového sdružení pracovníků elektrických drah a autobusové dopravy.

Dalších zaměstnanců se podnik hodlá "zbavit" takzvaným outsourcingem. Tedy převodem lidí pod soukromé firmy. V těchto měsících se připravuje třeba přechod zhruba 250 pracovníků depa metra A a B.

Depa tak budou spravovat soukromníci a podnik jim bude platit za služby, což se mu vyplatí více, než kdyby provoz i pracovníky platil ze svého. Firma chce příští rok také šetřit na provozu. Chce například zrušit takzvané souběhové linky. Tedy třeba tramvaje, které kopírují trasy metra. Lidé tak přijdou o možnost volby, zda pojedou po povrchu nebo v podzemí.

,