Velkoplošná obrazovka ve stanici metra Můstek v Praze (ilustrační snímek)

Velkoplošná obrazovka ve stanici metra Můstek v Praze (ilustrační snímek) | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Hádky o reklamu v pražské MHD: spor s Rencarem uvízl v zákopové válce

  • 2
V uplynulých dvou týdnech proběhlo další kolo vleklého sporu o reklamu mezi společností Rencar a Pražským dopravním podnikem (DPP). Obě strany dostaly částečně za pravdu. Pře se však nikam neposunula. Nejvíce je na tom patrně bit městem vlastněný dopravní podnik, který již delší dobu tvrdí, že o poskytovateli reklamy má rozhodnout nový tendr.

Minulé pondělí bylo zveřejněno předběžné usnesení ze strany obvodního soudu pro Prahu 9, ve kterém soud dopravnímu podniku nařizuje umožnit umisťovat společnosti Rencar reklamu na tramvajích. Generální ředitel Rencar Pavel Slabý toto rozhodnutí uvítal se slovy, že je klíčové. S tím ale dopravní podnik nesouhlasí a chce se proti němu odvolat. „Dopravní podnik podá proti usnesení odvolání, ale do jeho potvrzení či zamítnutí se budeme předběžným opatřením řídit,“ uvedl generální ředitel DPP Martin Gillar.

Pár dní na to přišla pro DPP další rána. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) mu uložil milionovou pokutu za smlouvu s firmou Rencar na reklamu z roku 2013 (více čtěte zde). Podle úřadu měl dopravní podnik vypsat koncesní řízení, což neudělal.

Dopravní podnik proti závěrům ÚOHS neprotestoval, napadl jen výši pokuty. To samo o sobě je vzhledem k tomu, že DPP v Rencaru drží 28procentní podíl, trochu zvláštní. Kdyby dopravní podnik postupoval v souladu se zákonem, mohl podle šéfa antimonopolního úřadu Petra Rafaje dostat nabídky také od jiných dodavatelů a ty mohly být výhodnější než od Rencaru.

Smlouva na 34 let

Rencar a DPP

  • Za běžnou reklamu v pražské MHD platí Rencar několika způsoby. Fixní platba za pronájem činí 30 milionů plus 27 milionů za údržbu reklam, čištění skel autobusů apod. Další peníze dostává DPP v procentech – pokud Rencar utrží přes 90 milionů, platí 50 procent z tržeb nad tuto částku.
  • Rencar spadá ze 72 % do rodiny JCDecaux, 28 % patří DPP. Loni společnost pracovala s obratem 215 milionů korun, zisk vypočítala zhruba na 15 milionů.

A právě o příjmy z reklamy vede DPP a Rencar spor. Jeho jádrem je letitá smlouva o poskytování reklamy pro účely pražského dopravního podniku z roku 1997. Ta má vypršet až v roce 2031. Od doby jejího vzniku k ní bylo oběma stranami podepsáno několik dodatků. Některými se pro nevýhodnost zabývá i policie. Mezi nimi i v pořadí devátý, který umožňuje společnosti Rencar v rámci zkušebního provozu digitálních nosičů ve stanici Národní třída do roku 2018 neodvádět dopravnímu podniku ani korunu.

DPP, který smluvní vztah označuje za nevýhodný, se v minulosti pokusil smlouvu vypovědět. Když však neuspěl, obrátil se na antimonopolní úřad, který smlouvu označil za neplatnou, respektive za koncesní a v rámci tohoto rozhodnutí udělil i milionovou pokutu.

Podle společnosti Rencar je ale smlouva platná. Její výhodnost pro obě smluvní strany doložila čísly za minulý rok. Do dopravního podniku loni z příjmů reklamy připlulo 73 milionů, což přestavovalo 68procent ze 115 milionů Rencarem deklarovaných tržeb za reklamu pro dopravní podnik. DPP k této částce obdržel ještě sedmimilionovou dividendu. V letech 2013 a 2014, než se DPP začal ohrazovat nevýhodností smlouvy, do jeho kasy putovalo pouze 38 milionů. Dokladované tržby Rencar za reklamu v DPP byly v těchto letech 117 a 99 milionů korun.

Stamiliononový tendr v nedohlednu

Dopravní podnik dlouhodobě uvádí, že celou situaci má vyřešit čerstvě vypsaný tendr, do kterého se může Rencar opět přihlásit. O stamilionové výběrové řízení se dále utká česká reklamní jednička BigBoard a nejspíš i společnost EuroAWK, se kterou DPP vede soudní spor o vyklizení reklamních ploch. Reklamní dění v Praze sleduje dle informací iDNES.cz i čtvrtý subjekt, který na český trh může vstoupit v okamžiku vypsání lukrativního tendru (více čtěte zde).

V listopadu padly i první předběžné nabídky. Rencar slibuje, že by městu mohl odvádět až 120 milionů korun ročně. Chce ale navíc kromě momentálně spravovaných ploch i ty, na nichž prodává prostor společnost EuroAWK. O údržbu ploch se má nicméně starat město.

Konkurenční BigBoard nabídl částku o zhruba 20­ milionů korun vyšší, navíc včetně servisu ploch.

Zastaralá technika

Kdy ale DPP tendr vypíše, nikdo neví. Vleklý spor poškozuje nejvíce samotný dopravní podnik. Ten na konci listopadu odstranil informační projektory a plátna na stanicích metra v centru města kvůli zastaralosti. „Jako náhrada tohoto systému by v budoucnu mohly sloužit velkoplošné dotykové obrazovky umístěné na nástupištích, které jsou v rámci pilotního projektu již zkoušeny ve stanicích Pražského povstání, Náměstí Míru a Želivského,“ uvedl mluvčí DPP Jiří Štábl.

Kromě poskytování informací cestujícím se skrze ně prodávala ale i reklama, a to právě firmou Rencar. Příjmy z této reklamy DPP nyní také vypadnou. „Předpokládám, že by se prostor využít měl. Budeme hledat nějaké další kroky. Řešení bude komplexnější,“ uvedl k odejmutí projektorů Štábl, který potvrdil, že takovým krokem by mělo být právě vypsání tendru. Kdy k němu dojde, však neuvedl.