Do ztráty se promítly hlavně zmařené investice ve výši 414 milionů. "Jedná se o vynaložené prostředky na akce, které byly trvale zastaveny a nebude v nich dále pokračováno. Jsou to zejména objekty technického centra pro ochranný systém metra, jejichž výstavba byla ukončena," píše se ve zprávě.
Neštěstím pro hospodaření podniku bylo také výrazné zdražování elektřiny a nafty.
Letos bude chybět 540 milionů
Odhaduje se, že dobré zprávy pro vedení města nebude mít Dopravní podnik ani na konci letošního roku. Přestože vydělá díky zvýšení cen jízdenek zhruba o 700 milionů korun více než loni, plánovaný deficit v hospodaření je 540 milionů.
Chybějící finance také nutí dopravce prodávat svůj majetek - zejména nemovitosti. "Toto opatření na krytí provozních nákladů není systémové a v příštích letech neřeší nedostatek finančních zdrojů," přiznává autor zprávy určené radním.
Aby se ušetřilo, pustil se dopravce také do masivního propouštění. "Došlo k razantnímu snížení pracovních míst, která uznal za nadbytečná personální audit. Celkem bylo zrušeno téměř 700 míst, což přineslo úsporu asi 350 milionů, jež se projeví především v roce 2008," uvedl ve zprávě pražský radní pro dopravu Radovan Šteiner (ODS).
Odcházející pracovníci si na odstupném dohromady odnesli 54 milionů korun.
"Dopravní podnik má nedostatek peněz na potřebné investice. Letos chce podnik investovat jedenáct miliard korun, ale pokryto je jen pět miliard, řekl člen jeho dozorčí rady Karel Březina (ČSSD).
Podle něj chybějí peníze na nákup nových tramvají, modernizaci vozů metra i opravy tratí. "Tramvajová síť má v hlavním městě délku 140 kilometrů, životnost tratí se uvádí asi 30 let. Z toho vyplývá, že je potřeba zrekonstruovat 4,66 kilometru za rok. Rozpočet na rok 2008 umožňuje rekonstrukci 570 metrů," spočítal Karel Březina.
Z výroční zprávy podniku však také vyplývá, že rok 2007 považuje vedení dopravce v mnohém za přelomový. Třeba zavedením zcela nové služby - SMS jízdenky. "Po necelém půlroce fungování přinesla pozitivum v té oblasti, že dnes již víme, že 60 procent uživatelů SMS jízdenky bylo dříve spíše černými pasažéry," pochvaluje si generální ředitel Martin Dvořák.
Dopravce se také naučil lépe plánovat opravy tramvajových tratí. Ukázalo se, že se tratě nemusí uzavírat, ale že se dá opravovat prakticky za provozu. Při rekonstrukci kolejí na Karlově náměstí byl tak provoz omezen jen o několika víkendech.
Loni převezl podnik 1,3 miliardy cestujících.
. Účet DP za rok 2007Příjmy (výběr) Výdaje (výběr) |