Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Před 100 lety Škoda vyrobila první vůz

  10:48aktualizováno  10:48
Nebýt rozbitého rámu a spadlého řetězu u jednoho starého jízdního kola, možná by dnes byli Češi o dost chudší. Když se v létě roku 1894 porouchal boleslavskému knihkupci Václavu Klementovi jeho německý bicykl, závada byla tak velká, že s tím nic nesvedli ani v místním Klubu českých velocipedistů Pojizeří.
L&K Voiturette

L&K Voiturette - L&K Voiturette | foto: Martin DvořákiDNES.cz

Klement poslal kolo do správky v Ústí nad Labem, kde měl německý výrobce filiálku. Jeho česky psaný dopis v Ústí rychle odbyli: "Chcete-li od nás odpověď, žádáme vaše sdělení v nám srozumitelném jazyce," napsali v odpovědi.

Takové jednání se zákazníkem Klementa přimělo k rozhodnutí založit v Mladé Boleslavi vlastní cyklistickou dílnu.

"Tak to všechno začalo," píší Petr Kožíšek a Jan Králík v úvodu knihy L&K – Škoda, která mapuje původ a historii dnes největší české firmy Škoda Auto.

Tento rok automobilka slaví 110 let od chvíle, kdy se jejich zakladatelé dali dohromady, a hlavně sto let od doby, kdy vyrobili první automobil.

Škoda zahájila oslavy na autosalonu ve švýcarské Ženevě, kde se schází elita automobilového světa, ale – jak říká šéf firmy Detlef Wittig – jen málokdo s tak dlouhou tradicí.

Začali jízdními koly
Spolu s obchodním partnerem Laurinem začal Klement vyrábět jízdní kola a motocykly. Od počátku 20. století se pokoušeli vyrábět také automobil. Výsledek nesl jméno Voiturette, francouzsky něco jako "vozítko", stál 1800 zlatých a na vyvýšené sedačce bez střechy odvezl dva lidi jako na kozlíku. První dva  dokončili v roce 1905, tedy přesně před sto lety.

Od kol ke zbraním
Podnik rostl a v roce 1907 se proměnil v akciovou společnost. Pak se však do cesty postavila první světová válka a po ní ztráta trhů v rozpadlé rakouské monarchii. V roce 1924 továrnu zachvátil velký požár. Rok nato tedy Václav Klement dojednal fúzi s plzeňským strojírenským koncernem Škoda, který za války patřil mezi přední zbrojovky monarchie a ve dvacátých letech hledal náplň pro civilní výrobu.

Souboj s Pragou
Ve 30. letech už v Boleslavi pracovalo přes čtyři tisíce lidí. Prvenství ve výrobě aut však v té době držela konkurenční Praga. Průlom pro Škodu přišel až v roce 1934, kdy po několika rozpačitých pokusech představila novou oblíbenou řadu Popular.

Do dvou let zvedla roční prodej nad tři tisíce vozů a stala se českou jedničkou. Továrna vyráběla také sanitky, autobusy a nákladní vozy.

Během války se Škoda přeorientovala na výrobu dílů do leteckých motorů, náprav pro tanky, nábojnice a jiný vojenský materiál. Po válce v říjnu 1945 prezident Beneš Škodu znárodnil. Zadáním plánovačů bylo vyvinout nové, lidové osobní auto.

V roce 1954 se veřejnosti poprvé ukázal model Spartak. O pět let později se spartak modernizoval a přejmenoval na známou octavii (oktáva je osmička – šlo o osmý vůz v jedné konstrukční linii), sportovní kabriolet Felicia měl svým jménem evokovat štěstí, felicita.

Octavia však byla pořád uvařena ze stejné vody, proto se vyvíjelo dál.

MB s motorem vzadu
V roce 1964 – po deseti letech práce – přišla na svět Škoda 1000 MB, vůz zcela nové konstrukce s motorem vzadu a s pohonem zadní nápravy. K němu také Škoda dostala novou továrnu. V Boleslavi se tehdy vyrábělo už skoro sto tisíc aut ročně v počtu 13 tisíc lidí.

Embéčko stálo 44 tisíc korun. V roce 1969 se modernizovalo na "stovku", s níž přišlo na svět také populární kupé 110 R.

Brežněv o škodovky nestál
"První dva vyrobené vozy byly zaslány známému sběrateli Leonidu Iljiči Brežněvovi do Moskvy, aby si vybral mezi bílým a modrým. Leonid Iljič si nevybral a oba vozy vrátil zpět," píší Kožíšek a Králík.

ZVLÁŠTNÍ PŘÍLOHA
100 LET AUT ŠKODA

články, foto, anketa

V druhé polovině 60. let zavelel nový progresivní šéf Josef Šimon k cestě za další novinkou – tentokrát  s motorem vpředu a pohonem zadních kol, jak diktoval hlavní proud ve světě.

Chystala se dvě auta a větší model 720 se dotáhl téměř do konce. Na karoserii si automobilka přizvala za 40 milionů korun designéra z Itálie a vyrobila několik velmi pohledných prototypů. V červnu 1972 padlo rozhodnutí, že se vývoj vrátí k osvědčené stovce a k motoru vzadu.

Semdesátá léta - krok zpátky
Škoda se tedy vrátila k motoru a pohonu vzadu, i když počátkem 70. let bylo jasné, že proti světu je to krok zpět a kompromis. Dlouho očekávaná Škoda 120  – dnes stále nejrozšířenější auto na českých silnicích – se objevila v roce 1976 a továrna dostala novou lakovnu a lisovnu.

Na začátku 80. let už slepou uličku motoru vzadu pochopili i plánovači a Škoda dostala v roce 1982 úkol připravit nové auto v šibeniční lhůtě dva a půl roku. Šéfové vyjeli na ženevský autosalon a dohodli se na bleskovém projektu s italským designérem Nucciem Bertonem, který tehdy právě  prohrál v soutěži o návrh Fiatu Uno.

Hranatý favorit
Bertone navrhl na české poměry revoluční model Favorit, přičemž si však užil řadu kuriózních zážitků s kolabujícím socialismem. Ital dostal do ruky obdélníkový plochý světlomet s vestavěným blinkrem (jiný v Česku neuměli vyrobit a dovoz byl příliš drahý), který významně ovlivnil charakteristiky celého vozu.

Nešlo kvůli němu zaoblit příď, tím pádem ani záď a vyloučena byla i jiná změkčující zaoblení. Unikátem byl také požadavek vystačit se zcela totožnými pátými dveřmi jak pro kombík, tak pro krátkou verzi.

I tak dostal favorit v roce 1984 zelenou a na podzim 1987 se na brněnském strojírenském veletrhu ukázal světu. Obchodně se premiéra ukázala jako předčasná, protože dva roky se výroba rozhýbávala, favoritů nebylo dost a staré stotřicítky už nikdo nechtěl.

Ani v politice to komunistický režim nezachránilo. Naplno se výroba favoritů rozběhla až po sametové revoluci, kdy Škoda díky mimořádné vládní péči prošla bleskovou transformací.

Už v prosinci 1990 vláda vybrala mezi dvěma finálními uchazeči, Renaultem a Volkswagenem. Strach z výprodeje průmyslu časem utichl pod tíhou výsledků. Škoda za posledních patnáct let přibrala 8 500 lidí, více než zdvojnásobila výrobu a místo jedné modelové řady vyrábí tři a chystá čtvrtou.

Autoři:



Nejčtenější

Motýlí efekt a duha na českých bankovkách. Podívejte se na nové prvky

Státní tiskárna cenin představila nové ochranné prvky, které budou na...

Státní tiskárna cenin slaví devadesát let od svého vzniku. Významné jubileum spojila s unikátní výstavou cenin, kde má...

Ceny pozemků pro dům vyskočily na dvojnásobek. Kolik stojí ve vašem kraji?

Inženýrské sítě

Ceny stavebních pozemků stoupaly nejstrměji v posledních sedmi letech na Vysočině, v Královéhradeckém kraji a ve...



KLDR čaruje s rozpočtem jak Voldemort. Její lži drásaly i otrlé Sověty

Severokorejský diktátor Kim Čong-un na vojenské přehlídce v Pchjongjangu (15....

Představte si státní rozpočet, který vykazuje stálý růst, notně podporuje rozvoj vědy i technologií, velkou část...

KVÍZ: Kolik chmele je v půllitru a co je spilka? Otestujte se, co víte o pivu

(Ilustrační snímek)

Jsme národ pivařů. Alespoň to platí o spotřebě na hlavu. Každý Čech do sebe za rok otočí v průměru pár set půllitrů....

Hladové české firmy posílí tisíc Filipínců, pracantů s dobrou angličtinou

Filipínský dělník

Do Česka má letos prostřednictvím vládního programu na zaměstnávání cizinců přijet tisíc Filipínců. Budou vítanou...

Další z rubriky

Historické navýšení: ve Škodovce vzrostou mzdy o dvacet procent

(Ilustrační snímek)

Odboráři v automobilce Škoda dosáhli historicky nejvyššího růstu mezd. Celkově odměna při započítání všech navýšených...

Lidl a Kaufland přesedlají na BMW, ojetiny mohou zaplavit český trh

Německá automobilka BMW (ilustrační snímek)

Německá skupina Schwarz-Gruppe, vlastnící obchodní řetězce Lidl a Kaufland, přechází u firemní flotily ze značky Audi...

Air Bank chystá expanzi do západní Evropy. Plánuje, že osloví Němce

Finančník Jiří Šmejc

Do západní Evropy míří první banka českých majitelů. Air Bank, kterou vlastní nejbohatší Čech Petr Kellner, získala...

Najdete na iDNES.cz