Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Před 14 lety zvítězil VW nad Renaultem

  10:44aktualizováno  10:44
Stačilo možná jen málo a v mladoboleslavském firemním areálu by zněla francouzština. Octavia by místo podvozku z Golfu jezdila na Meganu a koncernová strategie pro Škodu by se vymýšlela v Paříži. Vláda ale v prosinci 1990 nerozhodla pro Renault, ale pro Volkswagen.
Volkswagen - (c) profimedia.cz/corbis

Volkswagen - (c) profimedia.cz/corbis - Volkswagen - ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Na doby, kdy se o dalším osudu Škodovky rozhodovalo, si v Boleslavi dobře pamatují. „Už v roce 1985 nám bylo jasné, že je konec a sami nedokážeme přežít,“ vzpomínal pro MF DNES při desátém výročí příchodu Volkswagenu někdejší obchodní náměstek a člen nejvyššího vedení podniku Luboš Kopecký.

Když se ve finále rozhodovalo mezi Volkswagenem a Renaultem a Němci začali mít navrch, pro mnoho lidí to byla silná káva. „Hlavně ti starší, co zažili válku, se s tím těžko srovnávali a křičeli, že tenkrát Němci odešli a teď dostanou všechno bez boje,“ dodal tehdy odborář Jiří Cindr.

Vláda se nakonec rozhodla pro Volkswagen, který chtěl pokračovat ve výrobě favoritů. Postupně se měla zvyšovat jeho kvalita a pro rok 1994 zamýšlel VW nahradit jej novým modelem.

ZVLÁŠTNÍ PŘÍLOHA 100 LET AUT ŠKODA články, foto, anketa „Hodnota automobilky byla i s ohledem na zadlužení oceněna na 800 milionů marek,“ píše Petr Kožíšek a Jan Králík v knize L&K – Škoda. To při tehdejším kurzu znamenalo kolem 15 miliard korun.

Zároveň se ale VW zavázal k vysokým investicím a zvýšení výroby do roku 2000 na 400 tisíc automobilů ročně.

Tato meta je už v současnosti výrazně překonána - zatímco při příchodu Volkswagenu sjíždělo z jedné výrobní linky v Boleslavi kolem 170 tisíc favoritů, v roce 2004 Škoda prodala 451 tisíc aut. Z toho přes 85 procent mířilo na vývoz.

Autor:


Nejčtenější

Falešný „smažák“, pangas místo candáta. Restaurace dál klamou zákazníky

Smažené sýry restaurace občas nahradí takzvanými analogy, které se méně...

Klamání hostů náhražkami potravin z restaurací nemizí. Místo Plzeňského Prazdroje dostávají zákazníci pražského podniku...

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...



KVÍZ: Maturita z piva. Vyzkoušejte se, jak znáte značky, hospody i pijany

Šikovný hospodský umí načepovat hladinku, šnyt i mlíko.

V předchozím pivním kvízu jsme vás zkoušeli hlavně z výroby piva, tentokrát to bude více ze života - co pijeme, jak to...

ČSA se vracejí do minulosti. Aerolinky vymění flotilu airbusů za boeingy

Ilustrační snímek

České aerolinie čeká během následujících měsíců velká výměna provozovaných letadel. Do dvou let mají ve flotile...

Mám obavu, že přijde nová světová hospodářská krize, varuje Zeman

Prezident Miloš Zeman při setkání se zástupci německých firem, které investují...

Prezident Miloš Zeman se obává další světové hospodářské krize. Podle něj za každou takovou krizí stojí „blbost...

Další z rubriky

Otevírací doba obchodů o svátcích 28. září, 28. října a 17. listopadu

Ilustrační snímek

Zákon o prodejní době v maloobchodě a velkoobchodě nařizuje, že obchody s plochou nad 200 m² musí mít zavřeno...

Čtvrt milionu lidí v Česku pracuje načerno. Za legální práci firmy nechtějí platit

Na mostě nedaleko 149. kilometru dálnice D1 u Jabloňova na Žďársku dělníci...

Šedá zóna v podobě nelegálních zprostředkovatelů práce v Česku existuje dlouhodobě, v poslední době však díky dobře...

Topná sezóna může začít již příští týden a kominíci nestíhají

(ilustrační foto)

Letošní topná sezóna začne na většině území České republiky již příští týden. Ti, kteří ještě nestihli povinnou revizi...



Najdete na iDNES.cz