Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Před 60 roky se létalo jen první třídou

  9:12aktualizováno  9:15
Je středa 7. srpna 1946. Do letounu Vickers Viking společnosti British Airways usedají na londýnském letišti Northolt cestující. Za čtyři a půl hodiny vystoupí v Praze. Usazují se do čtveřic kolem stolků. Všude se válejí zavazadla, servíruje se anglická snídaně - vejce, pečené rajče, slanina a klobása.

British Airways začínaly na lince mezi Prahou a Londýnem létat na strojích Vikers Viking pro 21 cestujících. | foto: British Airways

Od toho dne létají na lince mezi Prahou a Londýnem letadla British Airways s menší přestávkou pravidelně. Zatímco dnešní Airbusy A 319 či A 320 až pro 170 cestujících jsou povětšinou více méně zaplněny, před šedesáti lety tomu tak nebylo.

"Do letadel se vešlo 21 cestujících. Hlavním problémem ale bylo, že až do konce šedesátých let nebylo z politických důvodů možné, aby s britskou společností létali Češi. Často se tak stávalo, že se letělo třeba se třemi lidmi na palubě," vysvětluje Milada Koukolová, jedna z prvních zaměstnankyň British Airways v Česku.

Pro Čechy byly určeny linky ČSA, které se s British Airways o linku mezi Prahou a Londýnem dělily. ČSA vyrazily na svůj první linkový let po 2. světové válce o den později - ve čtvrtek 8. srpna a přistály na letišti Croydon.

Přijďte si za dva dny
Ještě v polovině sedmdesátých let, kdy Milada Koukolová u společnosti nastupovala, vypadala rezervace úplně jinak než dnes.

O internetu si mohli lidé nechat jen zdát a i rezervace přes společnost nebyla jednoduchou záležitostí několika minut. "Zákazník k nám přišel s určitým požadavkem na let. My museli přesně vyplnit údaje o něm a tato žádost se pak dálnopisem posílala na ústředí do Británie. Obvykle do jednoho či dvou dnů, ale někdy i déle, jsme se dočkali odpovědi. Pak zákazník musel znovu navštívit naši pobočku a zaplatit. Zpravidla hotově, přijímali jsme ale i cestovní šeky," vzpomíná Koukolová.

A částka, kterou v začátcích lidé za létání vynakládali, nebyla právě malá. "Neexistovaly ani oddělené třídy. Létání obecně bylo tak nákladné, že celé letadlo vlastně bylo první třídou," říká obchodní ředitelka Anna Chmelíková.

Před šedesáti lety lidé průměrně vydělávali 833 korun hrubého. Na zpáteční letenku do Londýna, která přišla na 7 200 korun, se tak v průměru vydělávalo přes rok a čtvrt. "Létání si tehdy mohlo dovolit tak pět procent populace," říká Chmelíková. Při dnešní průměrné mzdě kolem 19 tisíc a ceně letenky včetně poplatků začínající na zhruba dvou tisících korunách je všechno jinak. Vydělat na letenku je záležitostí dvou tří dnů.

S rozvojem letecké dopravy se začala doprava mezi Británii a Českem zhušťovat. Od roku 1993 British Airways zavedly denní linku mezi metropolemi obou zemí. Od letní sezóny následujícího roku zavádí společnost na palubách dvě letecké třídy - Club Europe a Euro Traveller.

Jak se létalo Před 60 lety a dnes
1946 2006
Doba letu:
4 hodiny 30 minut
Doba letu:
2 hodiny 5 minut

Frekvence letů:
(kombinovaně s ČSA)
3x týdně, jednou denně
pondělí, středa, pátek

Frekvence letů:
7x týdně
4x denně
celkem 28 letů týdně
Kapacita cestujících na
palubě letounu Vickers Viking
21
Kapacita cestujících na
palubě airbusů A 319 a A 320
cca 170
Průměrná hrubá mzda:
833 Kč
Průměrná hrubá mzda:
18 903 Kč
Cena jednosměrné letenky:
3600 Kč

Cena jednosměrné letenky:
od 995 Kč + cca 1000 Kč taxy

Rezervace:
osobně v kanceláři, trvání i několik
dnů

Rezervace:
telefonicky, internet, kancelář,
trvání několik minut
Zdroj: British Airways

Autoři: ,



Nejčtenější

Soud dal řidiči německý plat, čeští dopravci se bojí růstu počtu žalob

Šofér kamionu Jiří Gabrhel

První český řidič kamionu vyhrál soud o to, že mu česká firma za řízení v Německu platila méně, než kolik je tamní...

Mrakodrap bohatých otevírá. Být Jágrovi sousedem vyjde na desítky milionů

V Tower na pražské Pankráci (stav v lednu 2017)

Byty v patrně nejdražším bytovém domě v Česku - pražském V Toweru si přebírají jejich noví majitelé. Jsou mezi nimi...



Pět tisíc dolarů na ruku a sbohem. Amazon se zbavuje lidí bez motivace

Pracovníkům ve skladu Amazon se v USA důsledně říká „associates“, tedy...

Nestandardní cestou jde americký Amazon při propouštění zaměstnanců bez motivace. Svému personálu předložil „nabídku“,...

Česko je odkladiště vraků. Lidé kvalitu neřeší, říká šéfka AAA Auto

Generální ředitelka AAA Auto Karolína Topolová

Jedinou silou, která donutí Čechy výrazně omladit vozový park, je změna legislativy. Bez omezení dovozu aut starších...

Daňový balíček nové ministryně za 28 miliard. Nastává čas splnit sliby

(Ilustrační snímek)

Ministerstvo financí připravilo přilepšení, které potěší většinu daňových poplatníků. Spolu se zrušením superhrubé mzdy...

Další z rubriky

Místo křížů neutrální ostrov. Lidl je s dalšími letáky úzkostně opatrný

Nový leták společnosti Lidl

Nový leták řetězce Lidl opět propaguje výrobky značky Eridanous s řeckou tematikou. Její obaly v minulém roce vyvolaly...

Chřipková epidemie ukrajuje pacientům část mzdy. Náklady cítí i pojišťovny

Ilustrační fotografie

Epidemie chřipky si kromě obětí na životech každý rok vybírá i své finanční náklady. Nejvíc ji pocítí pacienti na...

Airbnb může pokřivit trh s nemovitostmi i lokální vztahy, míní experti

Činžovní dům na Václavském náměstí s číslem popisným 39 patří z části městské...

Čím dál více Čechů nabízí svůj dům či byt turistům. Rozšíření Airbnb a dalších podobných služeb však podle některých...

Najdete na iDNES.cz