Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Před 60 roky se létalo jen první třídou

  9:12aktualizováno  9:15
Je středa 7. srpna 1946. Do letounu Vickers Viking společnosti British Airways usedají na londýnském letišti Northolt cestující. Za čtyři a půl hodiny vystoupí v Praze. Usazují se do čtveřic kolem stolků. Všude se válejí zavazadla, servíruje se anglická snídaně - vejce, pečené rajče, slanina a klobása.

British Airways začínaly na lince mezi Prahou a Londýnem létat na strojích Vikers Viking pro 21 cestujících. | foto: British Airways

Od toho dne létají na lince mezi Prahou a Londýnem letadla British Airways s menší přestávkou pravidelně. Zatímco dnešní Airbusy A 319 či A 320 až pro 170 cestujících jsou povětšinou více méně zaplněny, před šedesáti lety tomu tak nebylo.

"Do letadel se vešlo 21 cestujících. Hlavním problémem ale bylo, že až do konce šedesátých let nebylo z politických důvodů možné, aby s britskou společností létali Češi. Často se tak stávalo, že se letělo třeba se třemi lidmi na palubě," vysvětluje Milada Koukolová, jedna z prvních zaměstnankyň British Airways v Česku.

Pro Čechy byly určeny linky ČSA, které se s British Airways o linku mezi Prahou a Londýnem dělily. ČSA vyrazily na svůj první linkový let po 2. světové válce o den později - ve čtvrtek 8. srpna a přistály na letišti Croydon.

Přijďte si za dva dny
Ještě v polovině sedmdesátých let, kdy Milada Koukolová u společnosti nastupovala, vypadala rezervace úplně jinak než dnes.

O internetu si mohli lidé nechat jen zdát a i rezervace přes společnost nebyla jednoduchou záležitostí několika minut. "Zákazník k nám přišel s určitým požadavkem na let. My museli přesně vyplnit údaje o něm a tato žádost se pak dálnopisem posílala na ústředí do Británie. Obvykle do jednoho či dvou dnů, ale někdy i déle, jsme se dočkali odpovědi. Pak zákazník musel znovu navštívit naši pobočku a zaplatit. Zpravidla hotově, přijímali jsme ale i cestovní šeky," vzpomíná Koukolová.

A částka, kterou v začátcích lidé za létání vynakládali, nebyla právě malá. "Neexistovaly ani oddělené třídy. Létání obecně bylo tak nákladné, že celé letadlo vlastně bylo první třídou," říká obchodní ředitelka Anna Chmelíková.

Před šedesáti lety lidé průměrně vydělávali 833 korun hrubého. Na zpáteční letenku do Londýna, která přišla na 7 200 korun, se tak v průměru vydělávalo přes rok a čtvrt. "Létání si tehdy mohlo dovolit tak pět procent populace," říká Chmelíková. Při dnešní průměrné mzdě kolem 19 tisíc a ceně letenky včetně poplatků začínající na zhruba dvou tisících korunách je všechno jinak. Vydělat na letenku je záležitostí dvou tří dnů.

S rozvojem letecké dopravy se začala doprava mezi Británii a Českem zhušťovat. Od roku 1993 British Airways zavedly denní linku mezi metropolemi obou zemí. Od letní sezóny následujícího roku zavádí společnost na palubách dvě letecké třídy - Club Europe a Euro Traveller.

Jak se létalo Před 60 lety a dnes
1946 2006
Doba letu:
4 hodiny 30 minut
Doba letu:
2 hodiny 5 minut

Frekvence letů:
(kombinovaně s ČSA)
3x týdně, jednou denně
pondělí, středa, pátek

Frekvence letů:
7x týdně
4x denně
celkem 28 letů týdně
Kapacita cestujících na
palubě letounu Vickers Viking
21
Kapacita cestujících na
palubě airbusů A 319 a A 320
cca 170
Průměrná hrubá mzda:
833 Kč
Průměrná hrubá mzda:
18 903 Kč
Cena jednosměrné letenky:
3600 Kč

Cena jednosměrné letenky:
od 995 Kč + cca 1000 Kč taxy

Rezervace:
osobně v kanceláři, trvání i několik
dnů

Rezervace:
telefonicky, internet, kancelář,
trvání několik minut
Zdroj: British Airways

Autoři: ,


Nejčtenější

Začínal sám v garáži, dnes výrobní linky z jeho firmy dobývají svět

Jakub Krofián s manželkou Alenou.

Jakub Krofián žije svůj americký sen už osmnáctý rok. Jako pětadvacetiletý mladík si z úspor koupil soustruh a doma v...

Lidé se stěhují do okolí měst, každé ráno pak tráví v autech v kolonách

Stávka na francouzské železnici nahnala více lidí do aut. V Paříži se tvoří...

Kvůli vysokým cenám bydlení ve městech roste poptávka po nemovitostech v jejich okolí. „Evidujeme meziroční růst zájmu...



Do důchodu později a jiné daně, radí Česku OECD

Ilustrační snímek

Česko by mělo navázat věk pro odchod do důchodu na očekávanou délku života. Doporučuje to Organizace pro hospodářskou...

Vetešnictví skomírají, ale po některých věcech je stále sháňka

Známé vetešnictví na Újezdě zavírá.

Po revoluci se s vetešníky roztrhl pytel. Poměrně jednoduchý byznys lákal podnikatele na lehce vydělané peníze. Tento...

Obří létající „velryba“ od Airbusu má za sebou první zkušební let

Nový airbus Beluga XL poprvé vzlétl z letiště v Toulouse

Vysokokapacitní nákladní letoun Airbus Beluga XL ve čtvrtek poprvé vzlétl. Obrovský stroj, který svým vzhledem nápadně...

Další z rubriky

Firmy dopřávají lidem kvalitnější pracovní pomůcky, hlídají ale plýtvání

Ilustrační snímek

Nízká nezaměstnanost nahrává firmám vyrábějícím pracovní oblečení, boty a ochranné pomůcky. Zhruba šestimiliardový trh...

Každý Čech dluží 161 500 korun. Stát musí splatit celkem 1,714 bilionu

Trezory do banky přibyly až později, o čemž svědčí mj. i to, že firma A. Ippen...

Státní dluh v pololetí vzrostl proti konci roku 2017 o zhruba 89 miliard korun na 1,714 bilionu korun. Za růstem dluhu...

V mínusu 4,5 miliardy. Vítkovice loni vytvořily rekordní ztrátu

Vítkovice Machinery Group (ilustrační foto)

Strojírenská společnost Vítkovice, a. s., která zastřešuje služby pro své dceřiné společnosti z bývalé skupiny...

Najdete na iDNES.cz