Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Před dvaceti lety vznikl první favorit, stál třicet platů

  9:14aktualizováno  9:14
Je tomu už dvacet let, co z výrobního pásu mladoboleslavské automobilky sjela první Škoda Favorit. Sériově se začala vyrábět až o půl roku později. Stála tehdy 84 600 Kčs a lidé si ji mohli pořídit za 28 průměrných platů. Modelu se nakonec prodalo přes milion kusů, včetně provedení kombi.
Favorit se prosazoval i v automobilových soutěžích

Favorit se prosazoval i v automobilových soutěžích | foto: Škoda Auto

"Šlo o úspěšný koncept, díky kterému o automobilku projevili zájem silní zahraniční partneři," uvedl mluvčí automobilky Jaroslav Černý.

Favorit prý výrazně ovlivnil rozhodnutí Volkswagenu vstoupit v roce 1991 do společnosti Škoda Auto.

Model s pracovním označením Škoda 781 byl 1. července 1987 vyroben v rámci předsériové výroby. Stal se prvním vozem nižší kategorie střední třídy s náhonem předních kol a splývavou zádí, s motorem uloženým vpředu napříč.  

Vývoj favoritu přišel na 210 milionů
Mladoboleslavská automobilka už tehdy spolupracovala na vývoji se zahraničními firmami.

Konečný vzhled karoserie navrhlo italské designerské studio Nuccio Bertone. S německou automobilkou Porsche zase škodováci konzultovali celou konstrukci vznikajícího vozu a nechali si zde navrhnout zavěšení motoru s požadavkem na optimální akustiku a vibrace.

Designér Bertone navrhl na české poměry revoluční model, přičemž si však užil řadu kuriózních zážitků s kolabujícím socialismem. Ital dostal do ruky obdélníkový plochý světlomet s vestavěným blinkrem (jiný v Česku neuměli vyrobit a dovoz byl příliš drahý), který významně ovlivnil charakteristiky celého vozu.

Nešlo kvůli němu zaoblit příď, tím pádem ani záď a vyloučena byla i jiná změkčující zaoblení. Unikátem byl také požadavek vystačit se zcela totožnými pátými dveřmi jak pro kombík, tak pro krátkou verzi.

I tak dostal favorit v roce 1984 zelenou a na podzim 1987 se na brněnském strojírenském veletrhu ukázal světu. Obchodně se premiéra ukázala jako předčasná, protože dva roky se výroba rozhýbávala, favoritů nebylo dost a staré stotřicítky už nikdo nechtěl.

Na favorit lidé šetřili přes dva roky
Při uvedení do prodeje v roce 1988 favorit stál 84 600 korun. Lidé tehdy v průměru vydělávali tři tisíce československých korun a nové auto si mohli pořídit za osmadvacetinásobek tehdejšího platu. Pořízení základní verze nové fabie vyjde nyní asi na 13 průměrných měsíčních platů, tedy zhruba dvakrát méně.

Původního modelu Favorit se nakonec vyrobilo 783 163 kusů, přestože Škodovka původně počítala s produkcí asi 336 000 aut a ukončením výroby v roce 1990. Později vznikla ještě verze Forman (223 059 aut) a Pick-up (70 900 vozů).

Autoři: ,


Nejčtenější

PŘEHLEDNĚ: Jakou hypotéku nově získá žadatel s platem 23 tisíc čistého?

Ilustrační snímek

Strážci ekonomiky znovu šlápli na brzdu, pokud jde o hypoteční úvěry. Od října banky výrazněji zohlední příjmy žadatele...

Jak jedí chudé rodiny? Před výplatou o chlebu, po ní pizza a ovoce

Krajíce natřete hořčicí a domácí majonézou, navrch rozdrobte čedar.

Na jídlo a potřeby pro chudé může Česko čerpat 700 milionů korun z Fondu evropské pomoci nejchudším osobám. Většina...



Malí podnikatelé nebudou muset evidovat online. Nová koalice bránila EET

Ilustrační snímek

Podnikatelé, u nichž hotovostní platby nepřevýší 200 tisíc korun, by podle vlády nemuseli být připojeni k internetu a...

Velké propouštění začíná. V Tesle přijde o místo 3 600 zaměstnanců

Tesla Roadster 2

Americký výrobce elektrických automobilů Tesla propustí 3 600 lidí, což představuje zhruba devět procent jeho pracovní...

Tolik hospod v ČR roky nebylo. Trápí je nedostatek kuchařů i pokles tržeb

Ilustrační snímek

V Česku vzniklo loni nejvíce hospod a restaurací za posledních pět let. V přepočtu na obyvatele je jich nejvíce ve...

Další z rubriky

Miliardář Chrenek chce koupit ostravské ocelárny Mittalu

Zavážení vsázky na ocelárně do tandemové pece

Třinecké železárny, které spoluvlastní miliardář Tomáš Chrenek, podají nabídku na koupi ostravských hutí ArcelorMittal....

Škoda Transportation dokončila nákup finského výrobce tramvají Transtech

Tramvaj ForCity Smart Artic v ulicích Helsinek. vyrábí ji dceřiná firma Škody...

Škoda Transportation dokončila nákup finského výrobce tramvají a vlaků, firmy Transtech. V pondělí podepsala smlouvu na...

Další rána pro CEFC, její čínská dcera nemá miliardy na splacení dluhopisů

Sídlo čínské společnosti CEFC v Šanghaji

Společnost CEFC Shanghai International, která je dceřinou firmou čínské CEFC China Energy podnikající i v České...

Najdete na iDNES.cz