Favorit se prosazoval i v automobilových soutěžích

Favorit se prosazoval i v automobilových soutěžích | foto: Škoda Auto

Před dvaceti lety vznikl první favorit, stál třicet platů

  • 456
Je tomu už dvacet let, co z výrobního pásu mladoboleslavské automobilky sjela první Škoda Favorit. Sériově se začala vyrábět až o půl roku později. Stála tehdy 84 600 Kčs a lidé si ji mohli pořídit za 28 průměrných platů. Modelu se nakonec prodalo přes milion kusů, včetně provedení kombi.

"Šlo o úspěšný koncept, díky kterému o automobilku projevili zájem silní zahraniční partneři," uvedl mluvčí automobilky Jaroslav Černý.

Favorit prý výrazně ovlivnil rozhodnutí Volkswagenu vstoupit v roce 1991 do společnosti Škoda Auto.

Model s pracovním označením Škoda 781 byl 1. července 1987 vyroben v rámci předsériové výroby. Stal se prvním vozem nižší kategorie střední třídy s náhonem předních kol a splývavou zádí, s motorem uloženým vpředu napříč.  

Vývoj favoritu přišel na 210 milionů
Mladoboleslavská automobilka už tehdy spolupracovala na vývoji se zahraničními firmami.

Konečný vzhled karoserie navrhlo italské designerské studio Nuccio Bertone. S německou automobilkou Porsche zase škodováci konzultovali celou konstrukci vznikajícího vozu a nechali si zde navrhnout zavěšení motoru s požadavkem na optimální akustiku a vibrace.

Designér Bertone navrhl na české poměry revoluční model, přičemž si však užil řadu kuriózních zážitků s kolabujícím socialismem. Ital dostal do ruky obdélníkový plochý světlomet s vestavěným blinkrem (jiný v Česku neuměli vyrobit a dovoz byl příliš drahý), který významně ovlivnil charakteristiky celého vozu.

Nešlo kvůli němu zaoblit příď, tím pádem ani záď a vyloučena byla i jiná změkčující zaoblení. Unikátem byl také požadavek vystačit se zcela totožnými pátými dveřmi jak pro kombík, tak pro krátkou verzi.

I tak dostal favorit v roce 1984 zelenou a na podzim 1987 se na brněnském strojírenském veletrhu ukázal světu. Obchodně se premiéra ukázala jako předčasná, protože dva roky se výroba rozhýbávala, favoritů nebylo dost a staré stotřicítky už nikdo nechtěl.

Na favorit lidé šetřili přes dva roky
Při uvedení do prodeje v roce 1988 favorit stál 84 600 korun. Lidé tehdy v průměru vydělávali tři tisíce československých korun a nové auto si mohli pořídit za osmadvacetinásobek tehdejšího platu. Pořízení základní verze nové fabie vyjde nyní asi na 13 průměrných měsíčních platů, tedy zhruba dvakrát méně.

Původního modelu Favorit se nakonec vyrobilo 783 163 kusů, přestože Škodovka původně počítala s produkcí asi 336 000 aut a ukončením výroby v roce 1990. Později vznikla ještě verze Forman (223 059 aut) a Pick-up (70 900 vozů).

,