Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Před ústředím Škody protestovalo 12 tisíc lidí

  15:01aktualizováno  15:01
Mladoboleslavské ústředí Škody Auto připomínalo ve středu spíš Staroměstské náměstí během mistrovství světa v hokeji. Okolo dvanácti tisíc nespokojených zaměstnanců demonstrovalo za vyšší růst mezd. Kromě demonstrace vyhlásili i prvně v historii společnosti stávku.
Protesty, Škoda Auto

Protesty, Škoda Auto - U sídla vedení automobilky Škoda Auto v Mladé Boleslavi demonstrovaly tisíce lidí za vyšší platy. Odbory požadují růst platů o deset procent, automobilka nabízí podstatně méně, své návrhy však tají. (30. března 2005) | foto: Radek PetrášekČTK

Práci přerušili na celé tři hodiny, i když původně plánovali pouze hodinovou stávku.

Třídu Václava Klementa, kde má vedení firmy kanceláře, zaplnily vedle demonstrantů i desítky policejní aut. Podle odhadu odborů podpořilo stávku celkem 17 tisíc lidí.

Z toho dvanáct tisíc přímo na demonstraci v Boleslavi, další dva tisíce na noční směně a zbývající tři tisíce v pobočných závodech v Kvasinách a Vrchlabí.

Jádrem sporů mezi odbory a vedením firmy je růst mezd pro tento rok. Prvního dubna vyprší kolektivní smlouva a obě strany se dosud neshodly na nové. Zatímco odboráři žádají zvýšení platů zhruba o deset procent, management prosazuje navýšení jen o inflaci.

Do managementu se odboráři opřeli zostra. Dosavadní návrhy podniku ale předseda odborářů Jaroslav Povšík na dnešní demonstraci označil za hanebné.

„Naším hlavním argumentem je abnormálně dobrý hospodářský výsledek firmy a předpoklad, že i v tomto roce to bude podobné,“ odůvodnil požadavek odborů na desetiprocentní růst tarifních mezd Povšík.

„Nejsme německá kolonie! Nesbíráme drobky ze země! Nenecháme se ošidit! Vyjádřete nespokojenost - fuj, hanba!,“ hlásal potom megafonem k rozbouřenému publiku.

Hlučící masa provázela skandování ohlušujícím pískotem, řehtáním řehtaček i bubnováním na přinesené sudy. Atmosféru doprovázely transparenty s nápisy „Važte si víc naší práce, vy auta neděláte!“ či „Když platíte akcionářům, nám zaplaťte taky!“

„Kvůli tomu, že mají v Německu problémy, my nebudeme trpět. Chceme svůj podíl na zisku, který má firma díky nám,“ přidal se i pracovník z linky fabií Milan Kraus.

Podle Jaroslava Povšíka se ve středu nepodaří shody dosáhnout. I případný návrh vedení firmy by totiž ještě musela projednat podniková rada.

„Je to taktický prostředek odborářů,“ komentoval situaci mluvčí Škoda Auto Evžen Krauskopf. Během tříhodinové stávky podle něj firmě vznikl deficit 240 nevyrobených vozů. „Je to určitá ztráta, ale ne tak významná, aby se nedala operativně nahradit,“ zhodnotil Krauskopf.

Pokud se ale nepodaří dosáhnout dohody do konce března - a k tomu schází už jen jediný den - šli by odboráři do nepřetržité stávky, řekl mluvčí nespokojenců Povšík.

V automobilce pracovalo na konci loňského roku 24 561 lidí, z toho bylo 20 897 kmenových zaměstnanců. Jejich průměrná mzda loni dosáhla asi 23 340 korun. Do toho nejsou započítány mzdové náklady na více než 400 vedoucích pracovníků.

Platy průměrných dělníků jsou ovšem podle odborářů mnohem nižší, kolem 16 000 korun.

Autoři: ,



Nejčtenější

Soud dal řidiči německý plat, čeští dopravci se bojí růstu počtu žalob

Šofér kamionu Jiří Gabrhel

První český řidič kamionu vyhrál soud o to, že mu česká firma za řízení v Německu platila méně, než kolik je tamní...

Mrakodrap bohatých otevírá. Být Jágrovi sousedem vyjde na desítky milionů

V Tower na pražské Pankráci (stav v lednu 2017)

Byty v patrně nejdražším bytovém domě v Česku - pražském V Toweru si přebírají jejich noví majitelé. Jsou mezi nimi...



Pět tisíc dolarů na ruku a sbohem. Amazon se zbavuje lidí bez motivace

Pracovníkům ve skladu Amazon se v USA důsledně říká „associates“, tedy...

Nestandardní cestou jde americký Amazon při propouštění zaměstnanců bez motivace. Svému personálu předložil „nabídku“,...

Česko je odkladiště vraků. Lidé kvalitu neřeší, říká šéfka AAA Auto

Generální ředitelka AAA Auto Karolína Topolová

Jedinou silou, která donutí Čechy výrazně omladit vozový park, je změna legislativy. Bez omezení dovozu aut starších...

Nejmladší český miliardář začal ve skladu. Dnes ovládá zbrojařské impérium

Majitel Czechoslovak Group Michal Strnad.

Pětadvacetiletý Michal Strnad se po převodu stoprocentního podílu zbrojařsko-průmyslového holdingu Czechoslovak Group...

Další z rubriky

Piráti chtějí pročistit vzduch. Navrhují zrušit výjimky uhelným elektrárnám

Elektrárna Prunéřov II je nejmladší uhelnou elektrárnou  energetického gigantu

Velké uhelné elektrárny by mohly přijít o výjimky na překračování limitů znečištění ovzduší. Navrhuje to šéfka...

Exekuce v 15 letech? České děti se neváhají zadlužovat a lichva u nás bují

ilustrační snímek

Děti kopírují chování rodičů. A tak mnohým dělá potíže i hospodaření s penězi. Zkušenost mají i s dluhy. Z domova...

Finanční arbitr vyřešil jen zlomek stížností, za průtahy musí zaplatit

Ilustrační snímek

Úřad finančního arbitra, který řeší spory spotřebitelů týkající se životního pojištění, úvěrů nebo stavebního spoření,...

Najdete na iDNES.cz