Předplacené karty ovládly mobilní telefony

Ve chvíli, kdy se klasické telefonování stává doménou mobilních telefonů, si lidé pořizují bezdrátové přístroje především s předplacenou kartou.Tedy bez smlouvy s mobilním operátorem. Podle odborníků se tento trend projevuje také v tuzemsku - po předplacené kartě sáhne osmdesát procent nových zákazníků.Evropské statistiky potvrzují, že většině mobilních operátorů začíná narůstat počet klientů, kteří se nechtějí upisovat smlouvou.

Ve Velké Británii, kterou odborníci obecně považují za nejrozvinutější telekomunikační trh v Evropě, mají všichni mobilní operátoři okolo šedesáti procent takových zákazníků. Například nejmladší z britských mobilních operátorů Orange má více než sedm milionů klientů, z nich využívá předplacených služeb 4,4 milionu lidí. I v Německu, které odborníci považují za konzervativní trh, má v současné době předplacenou kartu u dvou největších mobilních operátorů přes čtyřicet procent klientů.

"Obliba předplacených karet dokazuje, že nejde jen o záležitost České republiky, ale o celosvětový směr, který musí sledovat všichni světoví operátoři," říká Tereza Kakosová, mluvčí RadioMobilu. Ten přiznává, že z jeho téměř 1,4 milionu zákazníků více než polovina vlastní předplacenou kartu Twist. Podobné údaje uvádí i konkurenční EuroTel.

To by znamenalo, že předplacených služeb u mobilních telefonů využívá více než půldruhého milionu lidí.

Nejmladší tuzemský operátor Český Mobil dokonce ve své síti Oskar na předplacených kartách založil svůj počáteční velký růst.

"Hlavním záměrem je jednoduchost a uživatelská vstřícnost u všech nabízených služeb. Předplacené služby jsou trendem, který je zejména pro mladší věkové kategorie atraktivní svou dostupností a 'bezbariérovým vstupem'," míní mluvčí Oskara Igor Přerovský. Předplacená služba Oskarta, za niž si Český Mobil neúčtuje žádný aktivační poplatek, přispěla podle odborníků nejvíce k tomu, že po čtyřech měsících provozu zlákal do své sítě více než 70 tisíc klientů. Oskar se výhod předplacených karet snaží využít i u svých smluvních zákazníků. "Ani u tarifů nepožadujeme aktivační poplatek, a tím chceme maximálně zpřístupnit mobilní telefonii," říká Přerovský.

To, že mobilní operátoři přestali považovat předplacené služby za doplněk své nabídky, dokazuje šíře služeb u zákazníků beze smluv. "Předplacení zákazníci dostávají hodnotově srovnatelnou nabídku služeb jako klasičtí zákazníci včetně přístupu na wap," vysvětluje Martin Žabka ze společnosti EuroTel.

Navíc se v poslední době na domácím trhu stávají právě předplacené karty hlavním bojištěm mezi všemi operátory. RadioMobil své Twist karty vybavuje téměř okamžitě novinkami, které nabízí stálým smluvním zákazníkům. "Například kartu podporující GSM bankovnictví, tedy možnost ovládat svůj účet z mobilního telefonu, si zatím pořídilo okolo šedesáti tisíc lidí," říká Tereza Kakosová. "Kromě toho některé služby, které u předplacených karet nabízejí čeští operátoři, jsou mnohdy v zahraničí stále neobvyklé," dodává.