Most v Brně-Řečkovicích.

Most v Brně-Řečkovicích. | foto: Jiří Salik Sláma, MAFRA

Ředitelství silnic předražilo opravu mostu v Brně, potvrdila kontrola

  • 27
Ředitelství silnic a dálnic předražilo zakázku na opravu mostu v Brně v Řečkovicích, potvrdila kontrola Státního fondu dopravní infrastruktury. Ředitelství podle ní dlouhodobě zanedbávalo údržbu mostu a poté kvůli kritické situaci stavby narychlo vybralo bez otevřeného výběrového řízení firmu, která měla most opravit.

"Zhoršení stavu bylo jednoznačně možno předvídat, a použití JŘBU (jednacího řízení bez uveřejnění) se tak jeví jako neopodstatněné," uvádí se v materiálu státního fondu zaslaném vedení brněnského závodu Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Ředitelství má nyní deset dnů na vyjádření a poté se ministerstvo dopravy rozhodne, jak postupovat dál. Podle ředitele SFDI Tomáše Čočka připadá v úvahu i varianta, že fond celou věc předá policii. 

O podezřelé opravě mostu, která začala loni na podzim, jako první informovala MF DNES (více zde). Kontrolory zaujalo především to, že zakázka na opravu byla vypsána ještě předtím, než byla vypracována podrobná diagnostika mostu. Ta přitom měla určit, jak se most bude opravovat.

Kvůli těmto pochybením pohrozil SFDI zastavením financování této stavební akce. Oprava se proti původně odhadovaným 50 milionům nakonec prodražila na téměř 117 milionů korun bez DPH, které za stavbu požaduje stavební firma Super-Krete (v soutěži nabídla nejlevnější cenu). 

Vyjádření stavební firmy

Společnost Super - Krete Czech ve svém vyjádření uvedla, že požadavky na kvalifikaci splnila. "Pokud bychom nedoložili všechny požadované certifikáty
a formuláře, byla by naše nabídka z výběrového řízení vyloučena," uvedla firma ve svém prohlášení.

Auditoři ze SFDI však zpochybnili odbornost této firmy. Společnost se totiž specializuje na sanaci čistě betonových mostů, a nikoliv mostů obsahujících ocelové konstrukce. Kontroverzní je tak i samotné zařazení této společnosti mezi pětici firem oslovených v rámci jednacího řízení. 

Smlouva o opravě mostu byla uzavřena za doby šéfování generálního ředitele ŘSD Pavla Kočicy. Ten zvýšení ceny mostu obhajoval tím, že zdvojnásobení ceny je způsobeno větším rozsahem oprav. "Došli jsme k závěru, že nejde udělat jednoduchou opravu. Je nutné postavit prakticky nový most. Rozsah rekonstrukce je proto podstatně větší, než byl původní projekt," uvedl v rozhovoru pro Mladou frontu DNES Kočica. Rekonstrukci mostu hájil loni i současný pověřený šéf ŘSD Vladimír Mayer. 

Brněnský závod ŘSD má během posledního půl roku už třetího ředitele. Petra Jedona nahradil nedávno Petr Foltýnek.

, ,