Předražení dvou projektů na opravy silnic po povodních o zhruba 54 milionů korun odhalilo ministerstvo pro místní rozvoj. Nechalo si zatím udělat posudky na dvě ze sedmi vypsaných zakázek na rekonstrukce vozovek poškozených vodou v Libereckém kraji.
Podle expertů z Českého vysokého učení technického v Praze byly zakázky za 363 milionů předražené o 12 procent.
"Jen první etapa oprav silnic z Kryštofova Údolí k nám do Chrastavy, která ještě není po povodních celá sjízdná, je podle posudků předražená o téměř třicet milionů korun," poukazuje starosta Chrastavy Michael Canov na rozdíly cen projektových a těch, které vypočítali experti.
Z posudku docentů Václava Berana a Vladimíra Hrdouška, kteří na něm pracovali na žádost ministerstva pro místní rozvoj, mimo jiná pochybení vyplývá, že v některých položkách byla cena navýšena zcela neodůvodněně.
"Jako příklad lze uvést opěrné zdi na silnici mezi Kryštofovým Údolím a Chrastavou," píše se v posudku. Zatímco běžná cena je v této technologii průměrně 14,5 tisíc korun za kubík betonu, v projektu se plánuje cena o jedenáct tisíc korun vyšší, což je bezmála dvojnásobek.
Experti na předražené zakázky upozorňovali už dříve
O co v celé kauze jde? Liberecký kraj vypsal letos v březnu výběrové řízení na opravu sedmi silnic poškozených po povodních. Celková cena zakázek je kolem jedné miliardy korun.
Problém je v tom, že si ministerstvo pro místní rozvoj nechalo ještě před vypsáním soutěže zpracovat od ČVUT posudky na dvě stavby, které měly stát víc než 100 milionů korun. Přestože experti poukázali na předražení o desítky milionů, kraj zakázku vypsal koncem března v původní výši.
"Myslím, že důvod, proč to kraj udělal, je jasný. Dva dny poté totiž začal platit nový zákon o výběrových řízeních, který je mnohem přísnější. Ostatně, Liberecký kraj udělal to samé s výběrovým řízením na autobusového dopravce. To však po mediálním tlaku zrušil," vysvětluje starosta Hrádku nad Nisou Martin Půta.
Právě jeho opoziční politické sdružení Starostové pro Liberecký kraj na výsledky kontroly upozornilo.
Opozice chce nechat posoudit všech pět zbylých projektů
Opozice nyní žádá, aby kraj nechal posoudit i pět zbylých projektů, protože hrozí nebezpečí, že by musel vracet stamiliony, které na obnovu po povodních od státu dostal. Chce také hejtmana Stanislava Eichlera požádat, aby do té doby, než bude zvoleno nové zastupitelstvo a ustanoveno nové vedení kraje, nečinil v tomto směru žádné nevratné kroky.
"Když pochybíte při státních dotacích, tak se vrací celá částka a dostanete vysokou pokutu od finančního úřadu. To by kraj finančně položilo. Navíc by silnice zůstaly neopravené," vysvětluje Canov.
Hejtmanův náměstek pro dopravu Martin Sepp (ČSSD) ČTK řekl, že nemá z ministerstva žádné oficiální informace o jakémkoli pochybení v projektech a žádné námitky, podle něj, nedostala ani Krajská správa silnic.
"Nějaké výhrady sice ministerstvo mělo, my jsme je ale rozporovali a závěr zatím nemáme," řekl Sepp, který prohlášení Starostů vnímá jako snahu upoutat před blížícími se krajskými volbami pozornost.
"Samozřejmě, že náměstek Sepp neříká pravdu, protože zcela jasné ministerské stanovisko i s přehlednými tabulkami je z února 2012. Zároveň si uvědomujeme, že jsme s tím přišli dost pozdě, ale všechny podklady jsme dali dohromady až začátkem tohoto týdne. Jde nám ale především o to, zabránit dalšímu tunelu na krajské peníze," dodává Půta.