On-line duel

Předvánoční stávka na poštách? V duelu iDNES.cz střetly odbory s firmou

Petr Pohl

Petr Pohl

Matyáš Vitík

Matyáš Vitík, mluvčí České pošty.
velikost textu:
vydáno 9.12.2016 10:45
Odbory jsou s vedení České pošty na nože. Tři z osmi organizací vyhrožují stávkou kvůli sporům o navýšení mezd. Akce by byla v nejhorší možné době, před Vánocemi podnik nemá dost pracovníků. V DUELU se utkali šéf odborů SOS Petr Pohl, za Českou poštu vystoupil mluvčí Matyáš Vitík.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 9. prosince 2016 do 11:28

OTÁZKA: Jak může být v organizaci několik odborářských klubů? Co je za binec když řekne představitel takových jako odborů, že ekonomiky pošty chápe, ale nezajímá. On hájí lidi. Nedochází těm menšinovým nátlakovým skupinám, že v kolektivu se menšina podvolí většině?To chcete říkat, že je to demokracie? TO JE HIERARCHIE. Dále bych chtěl říci jako člověk používající služby ČP, že pokud chtějí jako odboráři zlikvidovat ČP tak mohou doručovat zásilky ostatní služby ( není jich málo). Dvořák Miroslav
Petr Pohl Petr Pohl: Největší odborová organizace je koupena za platy "koordinátorů" přímo vedených po generálním ředitelem. To jsou ty odbory (ROH), zaplať a mlčím a souhlasím. My jsme ti, kteří odvání zadarmo a ve svém volném čase práci opravdových odborářů v 21.století. 9.12.2016 11:41
Matyáš Vitík, mluvčí České pošty. Matyáš Vitík: Pro představu, na České poště funguje 87 základních odborových organizací. 9.12.2016 11:57
OTÁZKA: Jaké kapacity má konkurence? Zvládla by pokrýt vaši stávku? Proslýchá se, že spousta doručovacích firem zinkasuje zákazníka a pak stejně dá zásilku nechat přepravit ČP. Platí letos garance doručení do vánoc, a do kterého data podání taková garance je? Tony
Petr Pohl Petr Pohl: Ano, to jsou firmy Geis, PPL a další. Využívají české pošty k svému prospěchu, ale nikde již nezveřejňují, že jejich regionální přeravu dávají České poště s.p. 9.12.2016 11:44
Matyáš Vitík, mluvčí České pošty. Matyáš Vitík: Dobrá otázka, ale spíše na konkurenční firmy. Celé odvětví se potýká se stejnou situací. Nedostatek pracovníků, zvýšený objem balíků. Kdokoli chce poslat zásilku přes Českou poštu, musí za tuto službu zaplatit. Pokud zákazník podá zásilku do úterý 20. 12., Česká pošta balík doručí do Štědrého dne. 9.12.2016 11:51
OTÁZKA: Pane Vitíku, píšete že mzdy navýšíte zaměstnancům o 2,6%. Ale nikde neuvádíte, že jim seberete na konci letošního roku mnohem vyšší částku, kterou dostávali v odměnách. Proč veřejnost uvádíte v omyl? Matys
Petr Pohl Petr Pohl: Mlžit, mlžit a zase mlžit, tak to je praxe České pošty s.p., Nejde o procenta, ale o výši, která tato procenta znamenají = 371-650 hrubého příjmu. Procento vypadá lépe ja částka a nikoliv všem, ale jen v průměru. 9.12.2016 11:48
Matyáš Vitík, mluvčí České pošty. Matyáš Vitík: Navýšení tarifních mezd o 2,6 % je od dubna 2017. Mimořádná odměna za první kvartál bude vyplacena v lednovém výplatním termínu ve výši trojnásobku měsíční mimořádné odměny v roce 2016. O výši mimořádné odměny od dubna 2017 do konce roku bude rozhodnuto na začátku roku 2017 v souvislosti v výsledkem hospodaření v roce 2016. Doufám, že to je srozumitelné :-) 9.12.2016 11:55
OTÁZKA: to je snad fór né.....slovo zaplacené přesčasy a záskoky......to se Vám asi něco zdálo....skutečnost je jiná....zákazníky už si pošta dávno vzala jako rukojmí, když odcházejí letitý zaměstnanci a celém podniku je totální chaos....narvané poštovní haly k prasknutí a po hodinovém čekání slyšíte otázku zda máte uzavřené pojištění..... anonym
Petr Pohl Petr Pohl: Tuto situaci zaměstnavatel odmítá řešit i přes neustálé upozorňování z naší strany adekvátně nereaguje. 9.12.2016 11:51
Matyáš Vitík, mluvčí České pošty. Matyáš Vitík: Děkuji za názor a přeji klidný zbytek dne. 9.12.2016 11:52
OTÁZKA: Prosím o radu,můžu odmítnout roznos letàků? Z důvodu odebrání letàků z rajonu mi byl zkrácen uvazek,nyní nemà kdo.letáky za tu almužnu nosit a mám je nosit já v rámci pochůzky,můžu to odmítnout dělat? Doručovatelka listovní
Petr Pohl Petr Pohl: Zaměstnavatel je povinen Vám přidělit práci co můžete stihnout a taky ji zaplatit 9.12.2016 11:57
Matyáš Vitík, mluvčí České pošty. Matyáš Vitík: Neznám tento konkrétní případ, ale roznos letáků nahrazuje v síti České pošty klesající objem distribuovaných listovních zásilek. 9.12.2016 12:02
OTÁZKA: Kolik zaměstnanců pošty, si myslíte, že se zapojí do stávky? Minulé stávky (nepamatuji si přesné datum, ale někdy snad v únoru) se účastnilo cca 15 lidí z 32 tis. zaměstnanců…. Lucie
Petr Pohl Petr Pohl: V současné době máme zhruba 6 000 účastníků stávky. Před únorovou demonstrací se zúčastnilo jen 80 pošťáků proto, že Česká pošta neoprávněně zastrašovala své zaměstnance výpovědí apod, došlo dokonce i na výhrůžky obdobně, jako nyní. 9.12.2016 12:01
Matyáš Vitík, mluvčí České pošty. Matyáš Vitík: Věřím, že stávka nebude. 9.12.2016 11:58
OTÁZKA: Na základě čeho je podloženo navýšení o 2500KČ. Já jsem se službami České pošty nespokojen. Je to jediná spediční služba,jenž k nám nedoručuje zásilky. Téměř ve 100% případech balík do ruky konči na poště z důvodu nepřítomnosti adresáta. Už jsme jednou načapali doručovatele, jenž pouze házel lístečky do schránky a odjel. Stížnost byla řešena domluvou pracovníkovi. Za měsíc stejná situace. Tedy nevidím důvod na zvýšení platu. Se společnostmi DHL,, In Time, UPS jsme spokojeni. Česká pošta je děs. Marek Polák
Petr Pohl Petr Pohl: Provozní zaměstnanci se potýkají s dlouhodobým nárůstem přetěžování, a to i v důsledku výrazné fluktuace, kdy pošťáci musí odvádět práci za chybějící kolegy, a tato koule se postupně nabaluje do neúnosných rozměrů, což se projeví i na kvalitě poskytovaných služeb. Proto musíme chtít zaplatit práci provozních zaměstnanců, udržet tím stabilitu zaměstnanců a tímto zkvalitnit službu České pošty. Je třeba si uvědomit, že zákazníky České pošty dlouhodobě ovlivňuje kvalita poštovní služby neporovnatelně více, než akce, jejíž cílem je spravedlivá odměna zaměstnancům České pošty za odvedenou práci, čímž by mělo dojít ke stabilizaci zaměstnanců, udržení si kvalitních zaměstnanců, doplnění chybějících zaměstnanců, a toto vše se projeví na kvalitě poskytované poštovní služby.  Kdo tím získá?   No především zákazník, který rád bude využívat plný rozsah zaplacené služby poskytované Českou poštou. Smyslem požadavku navýšení mezd tedy není poště uškodit, ale do budoucna pomoci!  Každá pomoc však může nejdříve zabolet. 9.12.2016 12:03
Matyáš Vitík, mluvčí České pošty. Matyáš Vitík: Všechny stížnosti prověřujeme a přijímáme opatření, aby se chyby do budoucna neopakovaly. Pokud mi chcete poslat tento konkrétní případ, využijte můj email vitik.matyas@cpost.cz. 9.12.2016 12:05
OTÁZKA: Proč odcházejí z pošty pracovníci,kteří tam pracovali třeba 20 let? To přece nejsou žádní fluktuanti. Další otázka na oba pány je jaké mají zkušenosti s provozem pošty,prošel například pan Vitík alespoň základním školením na poště nebo jen papouškuje,co mu někdo napsal? Zkusil si sednout například na přepážku nebo strávil den s doručovatelem? Děkuji za odpověď. Alena
Petr Pohl Petr Pohl: Podhodnocení v mzdách , bossing a vedeení pošty k tzv.Obchodní společnosti. 9.12.2016 12:05
Matyáš Vitík, mluvčí České pošty. Matyáš Vitík: Spíše se potýkáme s tím, že odcházejí lidé, kteří na České poště pracují krátce. Pro ně jsme připravili adaptační program, aby u nás tito zaměstnanci zůstali. Spolupracujeme také se středními poštovními školami. Máme intenzivní školení. Odchody lidí, kteří na České poště pracující dlouho, jsme ve větší míře nezaznamenali. Odpovědi si píšu sám :-) 9.12.2016 12:09
OTÁZKA: Když platíte zaměstnancům méně než jiné firmy dávají brigádníkům, jak můžete očekávat, že seženete kvalitní lidi? Máte snad v rukávu dědečka hříbečka nebo kouzelnou hůlku??? Nebo vás by snad uspokojilo pokud by vám přidali 300? To je míň než 2 koruny na hodinu... ostudné Václav Svoboda
Petr Pohl Petr Pohl: Kouzelná hůlka je 2 500. 9.12.2016 12:06
Matyáš Vitík, mluvčí České pošty. Matyáš Vitík: Ani kouzelná hůlka nepřinese něco, co nemáte. Dali jsme maximum, v součtu posledních tří let se bavíme o částce přes jednu miliardu korun. 9.12.2016 12:16
OTÁZKA: Nejsou to zaměstnanci, kdo způsobili, že na poště chybí rekordní počet zaměstnanců. Vidí to všichni. Má to přímý vliv na fungování pošty. Kdo to zapříčinil, co myslíte pane Vitík? Martin
Petr Pohl Petr Pohl: To je věcí svědomí vedení České pošty s.p. 9.12.2016 12:07
Matyáš Vitík, mluvčí České pošty. Matyáš Vitík: Již jsem na to odpovídal. V době ekonomického růstu a klesající nezaměstnanosti se s nedostatkem pracovních sil potýkají všechny firmy na trhu. I přesto je Česká pošta největší zaměstnavatel v ČR. Současné vedení se snaží podmínky zaměstnanců zlepšovat, za poslední tři roky do tarifních mezd přidalo přes miliardu korun. A to není málo. 9.12.2016 12:12
OTÁZKA: Přetěžovaní zaměstnanci si sami ve špatně obsazených směnách vydělávají na své přesčasy a brigádníky,nárůst balíků je od listopadu 50% tzn.vyšší výdělek.....a lidem se v dubnu přidá pár korun hrubého,600kč to určitě nebude,to by platy byli vyšší,tedy u provozních zaměstnanců,než je realita Katka
Petr Pohl Petr Pohl: Spíše se zaměstnavatel zaměřuje na odměňování podle ksichtu než podle výsledků, a to je problém. 9.12.2016 12:11
Matyáš Vitík, mluvčí České pošty. Matyáš Vitík: Vedení přidalo maximum, co mohlo. Nárůst 2,6 % byl odsouhlasen většinou odborových organizací. Pokud bychom přidali to, co žádají menšinové odborové organizace, dostali bychom Českou poštu do ztráty, měli bychom těžší pozici před našimi obchodními partnery, obtížněji než dnes by se sháněli noví zaměstnanci a ve finále by tato situace nejvíce poškodila právě zaměstnance a zákazníky. 9.12.2016 12:15
OTÁZKA: Nejnižší cena pošty v EU - děláte si legraci? minimálně v několika státech, které mají ale trojnásobné mzdy mají ceny na úrovni ČR, po zdražení od nového roku se spíše ČP dostane do dražších služeb. Nehledě na to, že náklady na zaměstnance jsou výrazně nižší, není tedy možné, abyste chtěli zdražovat jen kvůli tomu, že v ostatních státech to je dražší, bez toho abyste započítali výrazně nižší nákaldy na zaměstnance!! Petr
Petr Pohl Petr Pohl: My chceme mzdy jako jinde v EU, ale o tom rozhoduje stát, nejnižší v EU jsou mzdy zaměstnanců České pošty s.p. 9.12.2016 12:16
Matyáš Vitík, mluvčí České pošty. Matyáš Vitík: Pokud chceme udržet kvalitu služeb, musí přistoupit k úpravě cen. Nemyslím si, že by toto zvýšení výrazně poznamenalo rozpočty našich klientů. 9.12.2016 12:19
OTÁZKA: Dobrý den. proč mají zaměstnanci za prodej zboží či služby partnerů pošty odměny v max desítkách korun (před zdaněním) a manažeři ve stotisících korun ? Neměli by jste srovnat ty odměny trochu víc spravedlivě? Zdenek Mareš
Petr Pohl Petr Pohl: Tento nerovný systém přispívá k odchodu provozních zaměstnanců od pošty. 9.12.2016 12:17
Matyáš Vitík, mluvčí České pošty. Matyáš Vitík: Toto tvrzení je nepřesné. Drtivá většina odměn za prodej těchto produktů se vrací zpět těm, kteří je nabízejí a prodávají. 9.12.2016 12:50
OTÁZKA: Proč si pošta neváží dlouholetých zkušených zaměstnanců? Také příklad: nástup na dobu určitou 1 rok, 2x po roce smlouva prodloužena, nakonec ukončení pracovního poměru - neprodloužení smlouvy na dobu neurčitou s poznámkou " pošta není sociální ústav, aby dávala lidem smlouvy na dobu neurčitou..." :-( Alena
Petr Pohl Petr Pohl: I proto jsme v únoru 2016 demonstrovali za zlepošení pracovních podmínek.   9.12.2016 12:19
Matyáš Vitík, mluvčí České pošty. Matyáš Vitík: Uvedený postup je v souladu se zákoníkem práce. Nicméně současná praxe na České poště je taková, že po roční smlouvě na dobu určitou je v případě spokojenosti se zaměstnancem upravena na dobu neurčitou. 9.12.2016 12:21
OTÁZKA: Pane Vitíku, co kdybyste si na týden zkusil pracovat u balíků, na týden roznášet, na týden sedět u okénka a vnucovat lidem něco, proč na poštu nepřišli a být finančně trestán za to, že si to nenechali vnutit? martin

Na tuto otázku odmítá dotazovaný odpovídat

Matyáš Vitík, mluvčí České pošty. Matyáš Vitík: Každý má nějakou práci. Já pracuji jako tiskový mluvčí. 9.12.2016 12:23

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.