SŽDC měla loni rozpočet 43 miliard korun, na letošní rok má schválený rozpočet 25 miliard korun. Menší objem peněz se na kolejích projeví především v počtu výluk i v délce z nich vyplývajících omezení.
Výluky na letošní rok začala řešit SŽDC už loni na jaře, roční plán výluk pak schválil Drážní úřad na podzim. Nejde však o zcela závazný materiál. Rozsáhlý přehled je k dispozici na webu Drážního úřadu.
„Bude se měnit, doplňovat a nadále upřesňovat. Výluky zařazené do ročního plánu výluk mnohdy nezačnou v požadovaných termínech, protože prioritou bude dokončení staveb z roku 2015,“ potvrdil mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský. Řada staveb totiž nabrala loni zpoždění a budou pokračovat letos.
Stavební boom loňského roku výrazně vyšrouboval ceny stavebních prací, v zakázkách byl často jen jediný uchazeč a ceny byly vyšší než rozpočet. Tento trend pokračuje dál: například oprava trati z Ústí nad Orlicí do Letohradu bude namísto rozpočtovaných 437 milionů stát 483 milionů korun. SŽDC smlouvu s vítězným sdružením ÚLET (Chládek a Tintěra + Porr) uzavřela loni na na konci roku.
Úsek | Detaily | |
---|---|---|
České Budějovice – Borovany | červen - říjen, 125 dní nepřetržitá výluka | |
Kroměříž - Hulín | 17. 8. – 30. 9. 2016, 45 dní nepřetržitá výluka | |
Frýdek-Místek – Frýdlant nad Ostravicí | třicet dní nepřetržitá výluka v srpnu | |
Veřovice - Hostašovice | 30 dní v srpnu nepřetržitá výluka | |
Olomouc - Šternberk | na jaře nepřetržité výluky v úseku Olomouc - Bohuňovice | |
Olomouc - Krnov | nepřetržité výluky v úseku Olomouc - Velká Bystřice, oproti původnímu plánu jich bude méně | |
Opava - Krnov | v ročním plánu naplánované výluky v různých etapách na prakticky celý rok, akce má ale problém se získáním stavebního povolení, a proto může dojít k odkladu | |
Zábřeh na Moravě - Jeseník | nepřetržité výluky několik měsíců, stavba skončila loni fiaskem a musí se vysoutěžit znovu | |
Břeclav – Znojmo | 100 dní nepřetržité výluky mezi Hodonicemi a Znojmem v druhé polovině roku, možný posun do dalšího roku | |
Hradec Králové – Jaroměř | 107 dní nepřetržité výluky od poloviny března | |
Trutnov – Chlumec nad Cidlinou | V plánech jsou různě dlouhé nepřetržité výluky v různých úsecích na revitalizaci a opravy tratí. Například mezi Roztoky u Jilemnice a Starou Pakou tříměsíční nepřetržitá výluka. Akce proběhnou v druhé polovině roku | |
Ústí nad Orlicí – Letohrad | 70 dní nepřetržitá výluka od poloviny března | |
Žatec – Chomutov | měsíční nepřetržitá výluka v druhé polovině roku | |
Ostrava - Vítkovice - Ostrava-Kunčice | výluka jedné z kolejí 160 dní nepřetržitě od března do srpna, souběžně Ostrava-Vítkovice – Ostrava-Bartovice střídavě obě koleje 14. 3. - 24. 4. 2016 | |
Horní Lideč - Hranice na Moravě | kvůli nedokončení staveb z roku 2014, omezení provozu na jednu kolej, přesné termíny se upřesňují. Bez nutnosti náhradní dopravy autobusy | |
Olomouc | dokončování rozsáhlé modernizace železničního uzlu | |
Ústí nad Orlicí - Brandýs nad Orlicí | dvakrát pět dní nepřetržité výluky obou kolejí na hlavním železničním koridoru pro nutnou údržbu v září, zpozdí vlaky mezi Českem a Moravou, regionální vlaky budou mít nahrazeny autobusy | |
Úvaly - Praha - Běchovice | dokončování rozsáhlé modernizace do konce března, největší omezení v první dekádě února a března, předpokládá se odklonové vedení rychlíků přes Nymburk a Lysou nad Labem | |
Rekonstrukce haly hlavního nádraží v Praze | rychlíky z Děčína proto končí na Masarykově nádraží | |
Praha hlavní nádraží - Praha - Hostivař | přestavba trati, posun směrem k Vršovicím, omezování provozu bez nutnosti zavedení náhradní dopravy | |
Lysá n.L. – Praha-Vysočany | oprava některých úseků bez nutnosti náhradní dopravy, ale s předpokládaným dopadem na přesnost | |
Mladá Boleslav - Nymburk | nepřetržitá výluka v době celozávodní dovolené ve Škoda Auto | |
Česká Lípa | velká modernizace celého nádraží a tratí v jeho okolí - několik různých akcí s většinou kratšími nepřetržitými výlukami | |
Praha- České Budějovice | dokončující práce na stavbách realizovaných do roku 2015, ve druhé polovině roku 2016 se předpokládá zahájení prací na dalším úseku Chotoviny – Olbramovice s denními výlukami | |
Plzeň | pokračující modernizace plzeňského uzlu. Řada etap výluk výrazně ovlivňujících plynulost provozu včetně nutnosti zavedení náhradní dopravy u vlaků směr Klatovy | |
Zdroj: České dráhy |