Nesmyslná stavba? Železniční přejezd v Jablonci nad Jizerou vyjde na 10 milionů...

Nesmyslná stavba? Železniční přejezd v Jablonci nad Jizerou vyjde na 10 milionů korun. V místě projedou čtyři vlaky týdně. | foto: Jablonec nad Jizerou

V Jablonci nad Jizerou se staví přejezd za 10 milionů pro čtyři vlaky týdně

  • 105
Na více než dva tisíce korun vyjde jedno projetí vlaku přes železniční přejezd v Jablonci nad Jizerou, který v příštích dnech bude modernizovat Správa železniční dopravní cesty. V místě projedou jen čtyři vlaky týdně.

Za jeho výměnu a instalaci závor zaplatí SŽDC i s projektem 9,75 milionů korun. Životnost přejezdu je podle výrobce 20 let, přes přejezd jezdí jen čtyři vlaky týdně. Když se náklady na přejezd vydělí počty vlaků, vyjde jedno projetí na 2 343 Kč.

Nákladná oprava čeká přejezd přes silnici I. třídy, kde se podle údajů Drážní inspekce dosud nestala jediná nehoda a vlaky přes něj jezdí desetikilometrovou rychlostí.

„Všichni to tady vidíme jako nesmysl, zbytečné plýtvání finančními prostředky,“ říká starosta města Miroslav Kubát.

Dráhy křísí rychlík z Liberce do Prahy. Pojede dvě hodiny

SŽDC se pustila do modernizace přejezdu na úseku trati, který patří k nejméně vytíženým v celém kraji. Z Jablonce do Rokytnice nad Jizerou jezdí jen jeden pár vlaků v sobotu a neděli. Jinak vlaky už roky končí v Jablonci nad Jizerou a lidé dál pokračují autobusy. Občas ještě po trati projede nákladní vlak nebo mimořádný parní vlak.

Zatímco město původně modernizaci přejezdu příliš neřešilo, protože nejde o akci placenou z jeho rozpočtu, teď ho začala celá akce zajímat z jiného důvodu. U přejezdu vyrostl nově technologický domek, ve kterém je schováno zázemí přejezdu. Přes tři metry vysoký objekt tak paradoxně zhoršuje rozhledové poměry, navíc podle místních hyzdí okolí. „Je to doslova plechová stodola. Máme tedy i novou dominantu centra městečka. Denně se mi ozývají místní občané, jak se jim to nelíbí,“ dodal Kubát.

Nevyhovující přejezd

Starosta se ještě po instalaci plechové stodoly obrátil na SŽDC se žádostí o přehodnocení projektu, už je ale pozdě, protože akce běží a je zasmluvněná. Na příští týden je už naplánována samotná výměna přejezdu. Zakázku získala společnost AŽD Praha, samotný projekt zpracovávala firma Projekt Servis. Ta je podepsána i pod dalším kontroverzním projektem správců železnice v Libereckém kraji: plánovanými podchody v Malé Skále.

Podle mluvčího SŽDC Marka Illiaše je stávající přejezd z roku 1964 a jeho stav už byl nevyhovující, chybí například i výstražníky pro chodce nebo pro příjezd z místní komunikace. „Současný stav přejezdu neumožňuje spolehlivý, natož bezpečný, provoz,“ řekl Illiaš.

Podle něj kvůli malému provozu na trati kolejnice značně zkorodovaly a kvůli tomu je vypnutá signalizace. Vlak musí před přejezdem houkat a jet maximálně desetikilometrovou rychlostí. Po modernizaci vlaky pojedou rychleji, ale jen nepatrně: ve směru do Rokytnice je pak další nechráněný přejezd, před kterým musí zpomalit. Projektanti spočítali, že jízdní doba se zkrátí o 3,391 sekundy.

Instalaci závor vysvětluje Illiaš tím, že Drážní úřad nepovolí po rekonstrukci jiné zabezpečení, protože jde o přejezd přes silnici I. třídy.

SŽDC i přes vysoké náklady na malý počet vlaků nepovažuje investici za vyhození peněz a považuje ji za nezbytnou, argumentuje i výpočtem ekonomické návratnosti.