Vánoční prémie budou, hlásí třetina firem. Většinou rozdají peníze

  1:00aktualizováno  1:00
Výborná ekonomická kondice domácích podniků se před Vánocemi propíše i do kolonky mimořádné odměny na výplatních páskách. Třetina firem má už teď jasno, že je svým lidem koncem roku rozdá. A dalších dvacet procent podniků to zvažuje.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Téměř polovina z firem, které s předvánočními odměnami počítají, chce poslat zaměstnancům víc než loni. U podnikatelů, kteří bonusy vyplácejí podílem ze mzdy, dosáhnou podle průzkumu v průměru zhruba 60 procent měsíční výplaty. Ti, kteří uvedli výši odměny absolutní částkou, rozdají v průměru pět tisíc korun.

Ukázal to průzkum mezi více než pětistovkou malých a středních firem, který zpracovala banka ČSOB exkluzivně pro MF DNES.

Jen pět procent firem uvedlo, že bude bonusy na konci roku proti loňsku snižovat.

Tři pětiny podniků hodlají přidělit odměny plošně všem zaměstnancům, bez ohledu na jejich profesi či pracovní nasazení.

Téměř devět z deseti firem přitom rozdá předvánoční bonusy v penězích. Jiné formy odměn, jako třeba věcné dary, poukázky či příspěvky na pojištění, chystá pro své zaměstnance jen zlomek šéfů.

Lepší peníze než nevhodný dárek

„Finanční odměnou místo vánočního dárku udělá zaměstnavatel svým lidem největší radost,“ domnívá se marketingová manažerka Grafton Recruitment Jitka Součková. Benefity jako vánoční dárky, večírky či teambuildingy už podle ní dnešní zaměstnance vůbec nezajímají. „A stravenky nebo mobilní telefon pro soukromé potřeby již považují za samozřejmost, nikoliv benefit,“ dodává.

Jak budou vypadat letošní prémie

Pokud firmy pošlou jako odměnu peníze, snižuje se riziko nevhodného dárku. „Je těžké zavděčit se všem, finanční odměna se tak jeví jako nejsnadnější varianta. Dopad takovéto odměny se v důsledku ale může minout účinkem i v tomto případě – zaměstnanci mohou mít (a obvykle také mají) větší očekávání,“ říká ředitel personálně poradenské společnost Hays Ladislav Kučera.

Z průzkumu také vyplynulo, že firmy se příliš nehrnou do rozšiřování systému benefitů či zavádění nových. K tomuto kroku se od příštího roku chystá pouze necelá desetina majitelů či šéfů firem. Čtyři pětiny podnikatelů mají jasno – ponechají ve své firmě současný systém.

Benefity až tak netáhnou

Čtyři pětiny z nich ale nic takového neplánují. „Benefity ne, ale platy asi budeme navyšovat víc než jen o inflaci. Nejsou lidi,“ shrnuje ředitel pražského hotelu Sheraton Vít Mutl. „Nejspíše nebudeme benefity měnit. Maximálně navýšíme hodnotu stravenek,“ doplňuje Jakub Vančák, jednatel dodavatele paliv a pracovních oděvů Olvan Náchod.

Podle personalistů společnosti už nabídku benefitů upravovaly ve velkém během uplynulého roku, kdy je k tomu donutil sílící boj o nové pracovníky. Firmy tak podle Kučery nejspíš vyčkávají, jak se nově nastavený systém benefitů osvědčí.

Trend se otáčí. Firmy snižují pohyblivou část mzdy ve prospěch fixní

Přesto prý řada podniků benefity podceňuje. „Doporučujeme společnostem sledovat trendy v této oblasti a v případě nízké úspěšnosti náborů být připraven ke změně,“ říká Kučera.

„Různorodou škálou benefitních programů řeší řada firem nedostatek zaměstnanců. Ale vnímám, že priority zaměstnanců spočívají zejména ve smyslu práce, lidech, které máme kolem sebe, odměňování a také v rovnováze mezi pracovním a soukromým životem,“ sdělila Marcela Suchánková, členka představenstva ČSOB zodpovědná za personalistiku a komunikaci.

Přístup k benefitům často závisí na velikosti firmy. „U velkých společností jsou benefity často poskytovány systémem cafeteria (kdy si zaměstnanec v rámci stanoveného rozpočtu zvolí benefity sám) a zaměstnanci mají širší výběr. Jako benefit poskytuje i vzdělávání. U menších firem jsou benefity obvykle omezené na stravenky či týden dovolené navíc,“ říká Součková z Grafton Recruitment.

Průzkum Graftonu podle ní ukazuje, že benefity nemají příliš velkou váhu, když se lidé rozhodují, zda na pracovní nabídku kývnou. „Daleko důležitější je mzda, vzdálenost bydliště od místa výkonu práce a na třetím místě typ smlouvy,“ říká Součková.

Tradiční benefity netáhnou, lidé chtějí příspěvek na bydlení nebo relax

„Pokud ale firma benefity nenabízí nebo s nimi aktivně nepracuje a nesnaží se je dlouhodobě přizpůsobovat požadavkům trhu, může to na uchazeče budit dojem, že společnost se o spokojenost zaměstnanců příliš nezajímá,“ domnívá se Kučera.

Třeba strojírenská firma ZLKL s dvěma stovkami zaměstnanců je jednou z firem v průzkumu, která bude příští rok benefity k těm už existujícím přidávat.

„Chceme investovat do zdraví zaměstnanců a poskytovat jim ovoce na pracovišti, vitaminy a doplňky stravy. Důležité je i zpříjemnění prostředí (dotované automaty na občerstvení všeho druhu atd.), výhodné mobilní tarify pro všechny zaměstnance i rodiny, zvýšení počtu sick days, zlepšení a zvětšení firemního ubytování,“ říká jednatel firmy Jiří Brázdil.



Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Banku s „hodným bankéřem“ spolkne Moneta. Přejmenuje se na Air Bank

Air Bank už dlouho láká nové klienty úspěšnou televizní kampaní se zlým a...

Obchod za dvacet miliard výrazně změní rozložení sil v českém bankovnictví. Po spojení Monety, Air Bank a části Home...



Zmetek, označil Ťok lokomotivy, které České dráhy koupily dvakrát dráž

Ilustrační snímek

Optikou ministra dopravy Dana Ťoka jsou lokomotivy Emil Zátopek zmetkem, který je nutné vrátit výrobci. Za...

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...

Další z rubriky

Po šachu od Marksové opět v útoku. Firma nabízí zakázku šestkrát dráž

Ilustrační snímek

Už pátý ministr práce v řadě se snaží přesoutěžit dodavatele IT systémů na sociální dávky. Vždy to dopadne stejně –...

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Padělaných bankovek je méně než loni, oznámila Česká národní banka

Česká národní banka předvedla zabavené padělky českých bankovek. (11. ledna...

Česká národní banka zadržela za první čtvrtletí letošního roku 1521 padělaných a pozměněných bankovek a mincí. To je v...



Najdete na iDNES.cz