Rambler Group v Rusku provozuje například internetový vyhledávač, elektronickou poštu či zpravodajský web. Kromě toho si pak v dubnu pořídila exkluzivní vysílací práva na britskou nejvyšší fotbalovou soutěž Premier League. A právě kolem nich se točí současný spor Rambleru s Twitchem, streamovací platformou technologického gigantu Amazon.
Uživatelé Twitche se totiž většinou na něco takového, jako jsou vysílací práva, neptají. Na této platformě fotbalové zápasy streamují desítky kanálů z celého světa a k jejich vysílání se tak mohou lidé dostat i v Rusku. Rambler přitom podle informací Russia Today za exkluzivitu zaplatil 7 milionů euro, v přepočtu zhruba 160 milionů korun.
Podle Rambleru Twitch mezi srpnem a listopadem porušil exkluzivitu ruské firmy v 36 tisících případů, informuje BBC. U soudu tak po americké společnosti požaduje odškodnění 180 miliard rublů (65,7 miliardy korun). Navíc by si ruská společnost přála, aby byl Twitch v Rusku úplně zakázaný.
Nepodložené, tvrdí Twitch
„Žaloba proti Twitchi je ochranou našich práv vysílat anglickou Premier League,“ citovala agentura Reuters Michaila Gerškoviče, šéfa sportovního oddělení Rambler Group. „S pirátskými vysíláními plánujeme bojovat i nadále,“ dodal. Soud bude v případě rozhodovat v pátek.
Podle Twitche je žaloba nepodložená. „Twitch pouze poskytuje uživatelům přístup na platformu,“ uvedla pro ruskojazyčný server Kommersant právnička firmy. „Není schopný měnit obsah, který uživatelé přidávají, ani sledovat všechna možná porušení pravidel,“ dodala.
Soud prozatím předběžně nařídil Twitchi, aby do konečného rozhodnutí vysílání zápasů Premier League blokoval. „Je nám líto, ale pokud nemáte stroj času, tak se k tomuto obsahu už nedostanete,“ stojí na stránce, které dříve na vysílání zápasů Premier League odkazovala.
Twitch je jednou z největších livestreamových platforem na světě. Uživatelé na něm videa vysílají v reálném čase a kromě počítačových her, na které se původně orientoval, na něm roste popularita tzv. reakčních vysílání.
V takových videích vysílatel sleduje společně s diváky video, film či právě fotbalový zápas, hodnotí jej a u toho si s diváky povídá. Platformu po celém světě denně sleduje zhruba 15 milionů lidí, firmu v roce 2014 koupil Amazon. Stála ho 970 milionů dolarů, zhruba 22,1 miliardy korun.