Ze sedmi objednaných rychlovlaků za necelé čtyři a půl miliardy korun jsou dnes v Česku tři.
Protože vlaky si úplně dobře nerozumějí s českými kolejemi, železničáři si čtyři Pendolina ještě neodebrali, i když vlaky jsou již hotovy.
Důvodem zpoždění je například fakt, že vlak může teoreticky vyřadit z provozu závory. Český zabezpečovací systém rychlovlak ještě nezná.
"Může si proto myslet, že je kolej prázdná a pustit na ni jiný vlak, přehodit pod ním vyhybku nebo nezavřít závory na přejezdu," vysvětluje Pavel Kodym, šéf Drážního úřadu, který má provoz posvětit. "Do zkušebního provozu se pendolino bude moci dostat pouze za dodržení určitých podmínek, například trasy nebo maximální rychlosti," dodává.
Dokud drážní úřad nepovolí, nikdo se pendolinem nesveze. Rychlovlak si dráhy objednaly už v roce 1995 a kvůli krachu ČKD hrozilo, že Česko pendolina v životě neuvidí. Vše na sebe nakonec vzal Fiat, později Alstom, který vlak za dva roky vyvinul a vyrobil.
"Jen se nevešli do českých limitů," komentuje důvod dalšího zpoždění mluvčí drah Petr Šťáhlavský. Na české koleje tak podobně jako pendolino nesmějí například rakouské rychlíkové lokomotivy Taurus.
A čím je pendolino tak výjimečné? Především svou konstrukcí naklápění skříně vlaku, které umožňuje i na normálních tratích dosahovat vyšší rychlosti při zachování komfortu pro cestující. Lidem prostě nepadají v zatáčkách kufry na hlavu.
Vlak odveze přes tři sta lidí, ale nesmí se v něm stát. "Řešíme proto, jestli bude pendolino povinně místenkové, nebo zda zvolíme jiný systém, který umožní prodat jen určené množství jízdenek," říká Kousal.
Na svou délku je lehké a nepotřebuje vysoký výkon. Ve srovnání s rychlíkovými lokomotivami, které dnes mají výkon okolo osmi megawatt, stačí pendolinu polovina. Hliníková skříň vlaku je zcela klimatizovaná pro rychlosti přes 200 km za hodinu a dokáže vyrovnávat i tlakové nárazy. Pohodlně jezdí v teplotách od -30 do +40°C a jezdit může ve výšce Klínovce.
Pendolino při jednom z pokusů o rychlostní rekord projíždí stanicí Šakvice. (18. listopadu 2004) |